iLikeIT. Cat de multi bani poti economisi cu o masina electrica. Automobilul cu mai putine butoane ca un smartphone
Viitorul industriei auto e la priza. Ne place sau nu, masina electrica este cel mai ieftin mijloc de transport
In plus, masinile electrice nu polueaza precum autoturismele conventionale. Si atunci de ce nu le vedem peste tot? Pentru ca sunt inca scumpe iar prizele publice lipsesc. In plus, nu poti sa faci un drum mai lung de 400-500 de kilometri fara sa te opresti cateva ore pentru un plin electric.
Chiar daca nu fac galagie si nici nu scot fum, aceste masini dintre intorc inevitabil privirile pe strada, insa nu pentru cat de interesante sunt, ci pentru tehnologiile spectaculoase de la bord. La iLikeIT vedem de ce sunt in stare. Incepem aventura electrica cu Tesla Model S, P85D, masina originara din Statele Unite ale Americii. Are doar doua butoane pe bord. Smartphone-ul tau are, cel mai probabil, are trei. Pe de alta parte, ai la dispozitie aplicatii pentru fiecare componenta a masinii.
Model S este in permanenta conectat la internet, pentru ca vine cu propria cartela SIM din fabrica. Asa poti sa afli mereu unde e si sa-l descui din smartphone, spre exemplu. Si unde mai pui ca are 691 de cai putere. De vreo 7 ori mai mult decat masina obisnuita de familie. Masina aceasta este in stare sa decoleze de la un semafor la altul. Accelereaza pana la 100 de kilometri pe ora in trei secunde si o zecime, dupa ultimul update de soft - pentru ca primeste update-uri ca un telefon. Am aici la dispozitie doua moduri de accelerare, sport si nebuneste. Dar tehnologia aceasta costa. Pretul de pornire e aproape 90 de mii de euro, insa, odata ce ai incarcat bateria, faci 400 de kilometri cu pretul a doi litri de benzina. Adica 9 lei.
Iata gadgetul cu patru roti: Twizy. Costa 8.000 de euro dar atrage privirile mai ceva ca turnul Eiffel. Daca mergi cu ea 8 luni pe an - pentru ca nu are geamuri si e un pic cam frig inauntru chiar si primavara - economisesti cam 400 de euro. Adica poti sa iti iei un iPad, sau un Samsung Galaxy S5 sau... o boxa bluetooth pentru ca nu exista gadgeturi in aceasta masina. Pentru cvadriciclul de la Renault trebuie sa platesti o chirie lunara pentru baterii. Asa ca daca se strica, acumulatorii pot fi schimbati...
Renault Twizy este o masina gandita suta la suta pentru oras, pentru ca autonomia nu ii permite s-o scoti afara. Poti s-o incarci la orice priza si cel mai important e ca intorci toate privirile. Lasi zambete in spate.
Urmatorul pe lista este Opel Ampera. 60 de kilometri autonomie, dupa ce o scoti de la incarcat. Are insa si-un motor pe benzina. Sistemul Voltec cuprinde si un motor suplimentar pe benzina care nu invarte rotile direct ci are rolul de a alimenta bateria cand se goleste, practic un generator.
Opel Ampera costa 40 de mii de euro, fara subventia de la stat. Dar, economisesti bani din clipa in care ai plecat cu ea din showroom. La 1000 de kilometri, cheltuiala cu combustibilul ajunge la 63 de lei.
Cu 63 de lei, cu o masina obisnuita mergi putin peste 100 de kilometri in oras. Cele trei masini nu ar trebui comparate direct. Sunt trei abordari diferite si curajoase pentru aceeasi problema: transportul ieftin si fara poluare. Producatorii au facut eforturi uriase ca sa ne arate doar un pic din viitorul la care visam cu totii: o lume mai sigura, poluare redusa si transport ieftin si rapid.