Cum a ajuns Google adevaratul "Big Brother". Viata privata a utilizatorilor, data la schimb pentru servicii online non-stop
Achizitia Nest Labs de catre Google permite intrarea efectiva a operatorului celui mai utilizat motor de cautare la nivel mondial in casele oamenilor.
Analistii afirma insa ca obiceiurile lor sunt deja urmarite de companiile de Internet, iar acesta este doar inceputul, relateaza MarketWatch.
Google a anuntat saptamana trecuta ca a platit 3,2 miliarde de dolari pentru Nest, producator de termostate care pot fi controlate prin smartphone-uri si de dispozitive de detectare a fumului.
Fondata in 2010 de doi fosti angajati ai Apple, Tony Fadell si Matt Rogers, Nest Labs produce termostate care se autoprogrameaza in functie de preferintele utilizatorului in ceea ce priveste temperatura ambientala. Dispozitivul detecteaza daca nu este nimeni acasa, caz in care reduce consumul de energie al locuintei.
Industria termostatelor are venituri anuale de circa 3 miliarde de dolari, potrivit firmei de analiza a pietei IBISWorld, in crestere cu 2% pe an fata de 2008.
Compania de cercetare a pietei Navigant Research estimeaza ca piata aparaturii electrocasnice operata prin smartphone-uri va creste de la 612 milioane de dolari in 2012 la 35 de miliarde de dolari in 2020.
"Smartphone-urile devin din ce in ce mai mult telecomenzile vietii noastre. Vor controla totul, in case si masini", a declarat Jeff Kagan, analist in domeniul tehnologiei.
Tot mai multe companii vor incerca sa fabrice astfel de sisteme in urmatorii ani, care sa monitorizeze aproape orice miscare dintr-o locuinta, a spus Neil Strother, analist la Navigant Research.
Exista deja o mica armata de aplicatii care fac acest lucru.
SmartThings, o aplicatie gratuita pentru iOS si Android, monitorizeaza comutatoarele pentru lumina si usile locuintelor si automobilelor.
Compania de automatizari pentru locuinte Vivint, cumparata in 2012 pentru 2 miliarde de dolari de Blackstone Capital Partners, are 800.000 de clienti in America de Nord.
Aplicatia iOS dezvoltata de aceasta companie actioneaza ca un detector de miscare, sistem de securitate controlat prin telecomanda si sistem de inchidere electronica a usilor.
Sistemul Digital Life al AT&T semnaleaza, in schimbul unui abonament care porneste de la 4,99 de dolari pe luna, scurgerile de apa, consumul de energie, usile care nu sunt inchise, incluzand si camere de supraveghere a locuintei.
Compania tehnologica Belkin a lansat chiar si un cuptor controlat prin smartphone.
Cum afecteaza aceste aplicatii viata privata?
Ceea ce afla in prezent companiile atunci cand accesezi Facebook dintr-un restaurant sau Google Maps este nimic in comparatie cu datele care vor fi obtinute de la clienti in viitorul nu prea incepartat, considera Adi Kamdar, membru al Electronic Frontier Foundation, care militeaza pentru protejarea vietii private.
"Masinile conectate la Internet ar putea raporta sofatul imprudent, cresterea sau anularea unei asigurari. In mod similar, o companie de asigurari de locuinte ar putea fi interesata de un detector de fum care se declanseaza de mai multe ori pe zi. In timpul unui divort, sotul/sotia ar putea cere companiei care opereaza termostatele date care sa dovedeasca faptul ca partenerul sau mentine in casa temperaturi prea scazute, iar copiii stau in frig", a spus Kamdar, intrebandu-se daca oamenii isi doresc sa aiba de-a face cu asa ceva.
Majoritatea companiilor colecteaza date agregat si sustin ca nu fac publice informatii personalizate.
Cofondatorul Nest, Matt Rogers, a scris pe blogul companiei ca politica acesteia limiteaza in mod clar utilizarea informatiilor de la clienti la furnizarea si imbunatatirea produselor.
Politica Google in domeniul confidentialitatii datelor a evoluat de la 650 de cuvinte in urma cu 12 ani la 2.260 de cuvinte si stipuleaza ca pot fi facute publice sau impartasite cu partenerii doar informatii agregat, nepersonale.
Regulamente asemanatoare au si companiile SmartThings si Vivint.
Politica privind utilizarea informatiilor despre clienti trebuie insa sa tina cont si de piratarea datelor.
"Ce se intampla daca cineva intra in telefonul tau?", s-a intrebat Rick Singer, CEO la GreatApps.com.
In 2011, cercetatorii germani Dario Carluccio si Stephan Brinkhau au facut o prezentare privind accesarea unor date transmite de un contor inteligent serverului unei companii de utilitati.
Dupa doua zile de analiza a datelor, ei au putut sa spuna daca proprietarul locuintei este acasa, daca doarme sau daca este plecat, cate computere si televizoare se afla in locuinta si chiar daca se uita cineva la televizor.