Compania de drumuri: A1 este gaurita pe 87 la suta din suprafata
Anul acesta Transporturile au alocat circa 10 milioane de euro pentru reabilitarea A1, care ar trebui sa ajunga pentru a turna 300.000 de mp de covor asfaltic si pentru a plomba gropi cu o suprafata totala de 152.000 de mp.
Gandul: Prima si inca singura autostrada din Romania care face legatura intre doua localitati importante, Bucuresti - Pitesti (A1) poate fi considerata aproape impracticabila, tinand cont ca doar 13% din lungimea ei nu trebuie reabilitata. Masinile mai mici apuca sa le ocoleasca, insa tirurile si camioanele le infrunta pieptis. Sunt vreo zece gropi, care se intind una dupa alta pe o portiune de 50 de metri de-a lungul autostrazii. In sensul dinspre Bucuresti spre Pitesti drumul este destul de prost chiar de la iesirea din Capitala. Din loc in loc masina se scutura trecand peste numeroasele petice. La kilometrul 18, insa, trebuie sa tii bine de volan. Cele zece gropi se insiruie una dupa alta, iar asfaltul care le separa s-a crapat si el serios si ameninta sa se transforme intr-o crapatura care se va intinde pe zeci de metri, daca nu intervine nimeni. Automobilele continua sa vina unul dupa altul cu viteza mai mult peste limita decat legala. Cine apuca sa vada gropile smuceste de volan cat sa nu depaseasca prima banda, dar nici sa-si puna inutil la teste suspensiile.
Romania Libera: De ce nici in 2011 nu se va inaugura vreun km de autostrada. Centura Arad va intarzia cu peste un an Centura Arad, parte a proiectului de infrastructura Coridorul IV de transport pan-european, va fi predata cu o intarziere de 15-16 luni fata de aprilie 2011, adica fata de termenul contractual stabilit cu constructorii spaniol si austriac FCC si Porr. „Terminarea lucrarilor va avea loc de abia in iulie-august 2012 deoarece Ministerul Transporturilor nu a emis autorizatia de contruire pentru unul din cele trei tronsoane ale autostrazii, cel din mijloc, lung de doi kilometri", spune o sursa oficiala din cadrul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). Liviu Costache, director general al companiei, Daniela Draghia, director general adjunct. si Liviu Gheorghe, director de proiect, nu au raspuns ieri la telefon pentru a explica de ce CNADNR nu a emis acest document care conditioneaza inceperea lucrarilor, cu doua luni inainte de termenul de incheiere a acestora. Lipsa de disponibilitate a celor trei poate fi explicata prin dispozitiile conducerii Ministerului Transporturilor, conform carora angajatii ministerului sau ai CNADNR nu au voie sa comunice direct si neingradit cu presa, afirma oficiali ai ministerului care au solicitat anonimatul.
Capital: Care e diferența dintre o autostrada germana și una romaneasca Celebra Autobahn masoara in prezent peste 13.000 km. Si totusi, desi Republica Federala e singura tara din Europa care nu a impus o limita generala de viteza pe autostrada, accidentele rutiere sunt din ce in ce mai rare. Raportat la populatia Germaniei, in anul 2010 au avut loc 45 de accidente mortale, la fiecare 1 milion de locuitori. Situatia a fost mai tragica in cateva dintre landurile din est, cu 76 de morti la 1 milion in Brandenburg si 67 in landul Saxonia-Anhalt. Conducerea Automobil Clubului German (ADAC) considera ca numarul din ce in ce mai redus de accidente rutiere se datoreaza masurilor de siguranta in trafic, adoptate in ultimii ani: amenzile aspre, educatia rutiera care incepe inca din scoala, dar si interventiile eficiente ale echipelor de salvare. Statisticile mai arata si ca numarul ranitilor a scazut cu 6,5% anul trecut, ajungand la 371.700 de persoane. Ceva mai in est insa, in Romania, politia rutiera a publicat in iunie 2010 statistici conform carora la fiecare 1 milion de locuitori si-au pierdut viata in trafic 130 de persoane. Consiluiul European de Siguranta a Transporturilor arata ca Romania ramane tara europeana cu cea mai mare rata a mortalitatii in traficul rutier, raportata la numarul de locuitori.
StirileProTV: "Bataie" pe autostrazi in valoare de 2 miliarde de euro. Cand vor fi gata? Soselele ar trebui sa ne lege de civilizatie, adica de Uniunea Europeana. Sute de reprezentanti ai constructorilor au adus tone de hartie la centrul securizat unde s-au depus dosarele de licitatie. Primele oferte au fost deschise marti dimineata, iar dupa cateva ore primi participanti au iesit increzatori. 64 de constructori se lupta pentru noua loturi de santier impartite in patru tronsoane. Nadlac-Arad, Timisoara-Lugoj, Lugoj-Deva si Orastie-Sibiu. Pe coridorul patru mai sunt in lucru portiunile dintre Timisoara-Arad si Cernavoda-Constanta. Singurele in functiune sunt A2 si batrana A1. Valoarea totala a lucrarilor pentru licitatiile deschise acum se apropie de 1,7 miliarde de euro. Sumele se deconteaza in transe de la Bruxelles abia dupa ce sunt facute lucrarile si numai daca respectam cu strictete legile europene. Nu primim bani pentru exproprieri sau TVA. Dar, pana sa visam la autostrada spre occident, drumul spre Pitesti e brazdat de gropi. Sefii de la drumuri au recunoscut pentru Gandul ca 93% din traseu trebuie reabilitat. Adevarul nespus este ca drumul ar trebui reconstruit din temelie.