Avionul disparut in Atlantic: mai multe ipoteze, nicio certitudine
Fulger, scurt-circuit, terorism. In absenta oricarei certitudini asupra cauzelor catastrofei aviatice de luni, nicio ipoteza nu a fost respinsa in cazul avionului Air France disparut deasupra Atlanticului.
IPOTEZA 1: Avionul a fost lovit de fulger
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Aceasta ipoteza a fost avansata chiar de compania aeriana. "Cel mai probabil, avionul a fost fulgerat", a declarat luni François Brousse, director de comunicare al Airbus. "Avionul a intrat intr-o zona furtunoasa, cu puternice turbulente, care au provocat defectiuni" a adaugat acesta. Avionul a traversat o zona aflata deasupra Atlanticului, cunoscuta pentru turbulente, cu presiuni joase unde se intalnesc mase de aer din emisfera nordica si din emisfera sudica.
Pe de alta parte, avioanele sunt frecvent fulgerate in timpul zborului, iar acest lucru nu are urmari atat de grave, remarca expertii, mai ales ca avioanele sunt concepute ca o cusca metalica ce protejeaza interiorul de fulger.
IPOTEZA 2: Sistemele electrice din avion s-au defectat
Avionul Air France a trimis un mesaj automat care anunta "o defectiune a circuitului electric" la ora 02.14 GMT (ora 05.14 ora Romaniei). Acest lucru s-ar fi putut intampla din cauza turbulentelor si a fulgerelor.
Pe de alta parte, sistemele vitale ale avioanelor de linie sunt dublate, triplate, uneori cvadruplate tocmai pentru a impiedica o defectiune grava. In ipoteza putin probabila a unei defectiuni a sistemului de electricitate, avionul dispune chiar si de o turbina de ajutor care seamana cu o mica elice eoliana. Aceasta iese din fuselaj si produce indeajuns de multa electricitate pentru ca sistemele cele mai importante de la bord sa poata functiona.
IPOTEZA 3: Avionul s-a prabusit din cauza turbulentelor?
La ora 02.00 GMT, "avionul a intrat intr-o zona cu puternice turbulente", conform Air France. Turbulentele sunt normale in zona de convergenta intertropicala, insa nu pot fi singure cauza unui asemenea accident. "In intreaga zona existau puternice turbulente tropicale. Acestea sunt aparate obisnuite cu acest gen de situatii, ar fi trebuit sa fie un cumul de circumstante nefericite", spune ministrul Ecologiei, insarcinat cu Transporturile, Jean-Louis Borloo. Avioanele de linie dispun de radare meteo care le permit, in mod normal, sa evite zonele cele mai periculoase.
IPOTEZA 4: Avionul a fost victima unui act de terorism?
Ipoteza unei deturnari este "destul de indepartata", afirma luni Jean-Louis Borloo, care crede mai degraba in "ipoteza unui accident".
Oricum, in absenta oricaror certitudini, autoritatile prefera sa ramane prudente. "Nu avem dreptul sa excludem complet ideea unui act de terorism, pentru ca terorismul este amenintarea principala pentru toate democratiile occidentale", a declarat marti ministrul Apararii, Hervé Morin.