VIDEO. Masina fara pilot, care opreste la semafor si da prioritate pietonilor sau altor autoturisme
Nu e SF: masina fara pilot exista! Functioneaza binisor si chiar a facut cu succes o tura pe soselele Berlinului, in plin trafic.
Se deplaseaza singura, gratie unui computer si unui sistem GPS si are o multime de senzori sofisticati, care recunosc si culoarea semaforului si eventualele obstacole de pe sosea.
"Uite, fara maini!" - pare sa spuna cel aflat pe scaunul soferului.
Alegeri 2024
23:15
Al doilea partid care anunță că îl va susține pe Călin Georgescu în turul 2. „Avem şansa la un preşedinte suveranist”
22:50
Partidul care anunță că îl va susține pe Călin Georgescu, cu o condiție. „Nu am încredere în el, dar nu am alternativă”
22:33
Reacția oamenilor de afaceri după victoria obținută de Călin Georgescu în primul tur al prezidențialelor: "Un duş cu gheaţă"
22:31
Nicu Ștefănuță, mesaj de susținere pentru Elena Lasconi în turul doi: „Asta este calea pe care trebuie să o alegem”
Masina se descurca singura in traficul din Berlin. Opreste la semafor, da prioritate pietonilor sau, cand e cazul, altor vehicule. Pe scaunul soferului sta, de fapt, un ... "co-pilot", asezat acolo doar pentru ca asa au cerut autoritatile, preocupate de siguranta rutiera.
Tinosh Ganjineh, managerul proiectului AutoNOMOS explica:
"Vehiculul nostru se pozitioneaza singur cu ajutorul unui receptor GPS. E capabil sa isi determine pozitia pe o harta digitala. In plus, informatiile culese de senzori si camere video sunt adunate si procesate de un computer, pentru ca vehiculul sa reactioneze la situatiile concrete din trafic".
Masina fara sofer are sisteme diferite care actioneaza asupra acceleratiei, pedalei de frana si directiei. Deocamdata e un prototip scump - a costat vreo 400.000 de euro.
"Multe dintre tehnologiile folosite exista deja la masinile de serie. Ceea ce e nou si ar putea revolutia traficul sunt senzorii video care recunosc culoarea semaforului si pozitionarea fata de alti participanti la trafic, inclusiv pietoni", adauga Tinosh Ganjineh.
Adica masina poate sa franeze daca, de exemplu, un pieton aiurit ii iese brusc in fata sau daca pe sosea apare un obstacol neasteptat.
Mai greu de depasit sunt insa obstacolele administrative. Companiile de asigurari, de exemplu, n-au incredere intr-un vehicul controlat de computer, care poate ceda sau chiar poate fi "deturnat" de pirati informatici. Iar in caz de accident, cine sa fie tras la raspundere? Pasagerul, constructorul sau cel care a conceput programul informatic?