Cat de periculoase pot fi telefoanele mobile, daca sunt lasate deschise in avion
Vreo doua milioane de romani folosesc in fiecare an macar o data avionul. Cat de in serios luati asistentele de cabina cand va cer sa inchideti telefoanele in avion?
Stiti deja ca e interzisa folosirea lor in timpul decolarii si aterizarii, dar v-ati intrebat vreodata cat de periculoase pot fi?
Desi nu s-au inregistrat pana acum accidente care pot fi puse direct pe seama bruiajului, specialistii din aviatie ne avertizeaza ca amenintarea exista si este una extrem de serioasa. Cei de la Boeing, constructorul de aeronave, chiar au facut masuratori si trag un un semnal de alarma, mai ales pentru ca numarul telefoanelor inteligente, al tabletelor, laptopurilor si chiar al mp3 player-lor folosite la bord a crescut exponential.
Noi am stat de vorba si cu pilotii romani care zboara pe curse comerciale, care ne-au povestit despre astfel de incidente periculoase pe care le pun pe seama celularelor.
Un telefon destept nu mai e suficient doar pentru apelurile de voce. Pe langa conexiunea GSM, mai avem si una 3G pentru internet. Tot pentru internet rapid folosim WiFi. Telefonul receptioneaza, de asemenea, si semnal GPS.
Cele mai noi telefoane emit si semnal electromagnetic similar cardurilor bancare, denumit Near Field Communication. Antene WiFi sau 3G au si tabletele sau iPod-urile. Si acestea sunt considerate periculoase.
Specialistii americani de la constructorul de aeronave Boeing au vrut sa vada cat importanta poate fi radiatia generata de un astfel de telefon si au facut masuratori in laborator.
Printre cei care au trecut prin astfel de experiente se numara si pilotii romani.
Nu ignorati asadar rugaminte stewardesei, pentru ca, de curand, incalcarea acestor solicitari a devenit fapta pasibila de pedeapsa prin lege.
Singura solutie sigura este inchiderea tuturor antenelor, adica trecerea aparatului in mod "avion".
Mii de avioane din toata lumea si cateva chiar cateva din Romania sunt construite inca dinainte aparitiei telefoanelor mobile. Acestea sunt considerate cele mai expuse. Avioanele mai noi au instrumentele protejate de bruiaj, insa riscul nu poate fi exclus in totalitate.
Pilotii si inginerii din aviatie au inventariat deja 75 de incidente care spun ei pot fi puse pe seama bruiajului cauzat de pasageri.
Printre acestea, pilotul automat care se dezactiveaza fara explicatie, echipamentul de navigatie GPS nu ofera date corecte sau avionul a pierdut altitudine. Amenintarea este, asadar, una extrem de serioasa.