Ce este N85VM si cum apare numele Romaniei in procesul care poate distruge reputatia CIA
Un proces intre contractori, desfasurat la New York, ofera informatii inedite despre costul si operatiunile controversatului program al CIA de extradari extraordinare, relateaza Washington Post, in editia electronica.
Documentele judiciare dezvaluie atat traseul avionului Gulfstream IV, cat si costul de 339.228,05 dolari al acestei calatorii. O parte semnificativa a operatiunii CIA a fost incredintata unei mici companii de aviatie care se ocupa anterior cu transportul echipelor sportive in tara.
Zborurile din august 2003 - si alte cateva zeci catre locuri ca Bucuresti, Romania; Baku, Azerbaijan; Cairo; Djibouti; Islamabad, Pakistan; si Tripoli, Libya - au fost organizate de Sportsflight, o companie din Long Island. Aceasta a furnizat un avion apartinand firmei Richmor Aviation, cu sediul in apropiere de aeroportul Columbia Country din Hudson, New York. Pana la urma, Richmor a dat in judecata Sportsflight pentru incalcarea contractului. In cadrul procesului, costurile si rutele a numeroase zboruri CIA au devenit parte din documentele judiciare.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
In alte cazuri, administratia a invocat "secretul de stat" pentru a incheia litigiile privind programul CIA, dar cazul din Columbia County a continuat fara intrerupere intr-un tribunal aproape gol. La proces au fost prezenti doar doi martori: presedintele Richmor, Mahlon Richards, si proprietarul Sportsflight, Donald Moss.
Cele peste 1.500 de pagini din proces si apeluri par sa includa materiale sensibile, cum ar fi jurnalele de bord ale avioanelor, care arata numeroase apeluri catre sediile CIA, catre telefonul celular sau telefonul de acasa al unui important oficial CIA implicat in programul de extradari extraordinare si catre un contractor al administratiei , compania DynCorp din Falls Church, care a lucrat pentru CIA.
Avocatii unei companii din Londra, Reprieve, care investigheaza programul CIA, au descoperit cazul si au adus documentele juridice in atentia Washington Post, Associated Press si cotidianului britanic The Guardian.
"Aceste noi dovezi spun o poveste deprimanta despre eforturile CIA de a-si ascunde activitatile ilegale, despre pretul platit pentru transportarea prizonierilor si despre camerele de tortura din intreaga lume", sustine Cori Crider, directorul juridica al Reprieve.
Avionul Richmor - cu numarul de inmatriculare N85VM - a fost identificat public in 2005, dupa ce a fost folosit in transportarea lui Abu Omar, un cleric musulman capturat la Milano si dus in Egipt. Richmor a schimbat numarul de inmatriculare al avionului Gulfstream si s-a plans intr-o scrisoare catre Sportsflight ca a devenit subiectul unei "publicitati negative, unor e-mailuri pline de ura si ca si-a pierdut clientii in urma asocierii numarului N85VM cu extradarile extraordinare".
Scrisoarea sublinia, de asemenea, ca echipajele Richmor nu se simt bine in afara tarii si ca proprietarilor le este "teama sa zboare cu propriile avioane".
Timp de mai mult de 36 de luni, intre 2002 si 2005, avionul Richmor a zburat cel putin 1.258 de ore pentru CIA, efectuand inclusiv zboruri de rutina pentru transferarea personalului la Guantanamo Bay sau alte destinatii, potrivit documentelor. Acestea includ o prevedere potrivit careria toti membrii echipajului trebuie sa fie cetateni americani nascuti pe teritoriul Statelor Unite.
Richmor a incasat 4.900 de dolari pe ora pentru folosirea avionului si a castigat cel putin sase milioane in trei ani, potrivit documentelor judiciare.
La inceputul lui 2002, compania DynCorp a angajat Sportsflight in numele administratiei pentru a furniza un avion cu zece locuri si o autonomie de zbor de noua ore pentru mai multe zboruri charter. Sportsflight, la randul sau, a garantat Richmor 50 de ore de zbor pe luna.
La inceput, subcontractorii au crezut ca lucreaza pentru Departamentul de Stat, motiv pentru care au trimis Richmor scrisori oficiale afirmand ca asigura "suport global ambasadelor americane din lumea intreaga". Scrisoarea autoriza, de asemenea, Richmor sa devieze de la planurile de zbor.
Avocatul Richmor a declarat ca presedintele companiei a devenit constient la ce sunt folosite avioanele la scurt timp dupa inceperea zborurilor. "Era evident", a declarat el. "Zburau catre Guantanamo, Germania si Orientul Mijlociu cu regularitate", a adaugat el.