Fenomen îngrijorător în pandemie: unii părinți decid să îi retragă pe copii de la școală și să se ocupe singuri de educația lor.

Le predau chiar ei lecțiile, fără ca elevii să mai participe la ore, nici măcar online. Sistemul este bine pus la punct în țările vest-europene și în Statele Unite, însă, la noi, familiile au luat decizia mai ales din cauza predării online din ultimii doi ani.

Sistemul în care părintele este responsabil 100% de educația celui mic este numit „homeschooling” ori „școala de acasă”. Adulții le predau copiillor materia pe care ar trebui să o învețe la școală.

Andreea Ionescu, fondatorul comunității „Părinții cer schimbare”: „În cazul familiilor care aleg homeschooling nu putem vorbi de abandon școlar propriu zis. Părinții români aleg să își înscrie copiii la așa-numite școli-umbrelă, care funcționează în alte state care au acreditat acest sistem de educație. Primesc de acolo programa, primesc și manuale”.

Părinții apelează la aceste școli-umbrelă din străinătate pentru că, legal, singurii care ar putea face școala de acasă sunt copiii cu probleme de sănătate. Doar în Timiș, Bihor și Suceava sunt aproximativ 100 de copii in sistem „homeschooling”.

Cosmin Hogea, inspector general adjunct al ISJ Timiș: „Părinții au solicitat retragerea dosarului în vederea înscrierii la o altă unitate de învățământ, în afara țării”.

Părinții care nu au timp angajează la comun un tutore, care să se ocupe în grup, de mai mulți copii. Specialiții atrag atenția că diferențele între școala clasică și homeschoolong sunt mari - de multe ori, copiii se obișnuiesc să stea prea mult în casă și nu mai socializeaza la fel de bine. Iar din comoditate, cei mici riscă își piardă interesul pentru învățat, pe parcurs. Pe de altă parte, sunt părinți care nu au pregătire suficientă pentru întreaga materie școlară.

Anca Maftei, psiholog: „Trebuie să știe să gestioneze foarte bine aceste roluri - această autoritate de învățător, pe care să o combine cu afecțiunea, cu compasiunea, care sunt specifice rolului de părinte”.

Dacă familia decide să reînscrie copiii la o școală de stat are două variante.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: „Există două posibilități - posibilitatea echivalării studiilor făcute în străinatate, sau posibilitatea evaluării nivelului de pregătire a copilului pentru a decide în ce clasa este înmatriculat”.

Dacă nu își echivalează studiile în România, elevii retraşi din şcoli rămân iniţial cu situaţia şcolară neîncheiată, apoi se regăsesc pe listele celor care au abandonat şcoala.