Ministerul Educației scoate la concurs 5.300 de posturi pentru a umple golurile masive, cu o lună înainte să înceapă școala
Cu doar o lună înainte de începerea școlii, Ministerul Educației încearcă să umple golurile masive din schema de personal, și scoate la concurs 5.300 de posturi.
Dintre acestea, mai mult de jumătate sunt pentru profesori, așteptați să predea pe locurile neocupate după titularizare. În parte, deoarece n-au fost destui cu note mari. Apoi, pentru unii cu rezultate bune, nu erau locuri vacante. În plus, peste vară, au fost finalizate mai multe creșe, grădinițe și școli, în special în zonele urbane, cu dezvoltare economică bună.
În timp ce de la creșă până în ultima clasă a liceului vor fi aproape trei milioane de cursanți angajați în sistem, acum sunt cu cinci mii sub necesar.
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: „De când noi proiectăm planul de școlarizare, se întâmplă foarte multe lucruri într-un sistem atât de mare. Se transformă grupe de grădinițe din program normal în program prelungit, asta înseamnă automat suplimentare de posturi, se dau în folosință grădinițe sau creșe, foarte multe creșe au fost construite în ultimul an, astfel încât trebuie făcute aceste reglaje. Vorbim de județele Timiș, Ilfov, Cluj, Iași”.
Însă au nevoie de oameni și școlile vechi. Au fost puțini candidați la titularizare cu note peste 7, dar culmea, și concurenți cu note mari, chiar 10, rămași pe dinafară.
Profesor: „Îmi doresc învățământ vocațional și nu sunt posturi titularizabile. Sculptură, desen, arte vizuale”.
Ministerul Educației scoate la concurs 5.300 de posturi
Din cele 5.300 de posturi cu care Ministerul Educației are de gând să-și extindă schema de personal, peste 3.000 sunt pentru puericultori de creșă, educatori, învățători și profesori. Iată ordinea în care vor fi ocupate: întâi, titulari și suplinitori calificați, care au luat examenul național de titularizare din iulie, dar nu au ales un post disponibil atunci. Apoi, suplinitorii care iau examenul organizat în județe la sfârșitul lunii. Urmează plata cu ora a profesorilor care deja predau în școală, pensionarii și suplinitorii necalificați. Aceștia pot fi angajați de consiliul de administrație al școlii, pe baza unui interviu. Suplinitorii necalificați sunt cei care, chiar dacă au terminat o școală superioară, nu au cursuri de pedagogie. În rest, directorii sunt obligați să accepte oamenii trimiși la catedră de inspectorate.
Marian Staș, coordonator al unui program educativ: „Una dintre cele mai rușinoase prevederi ale legii preuniversitare proaspăt promulgate este perpetuarea statutului second hand ale directorilor școlilor publice, care nu au dreptul să-și angajeze personalul didactic. Bine că pot să-și angajeze personal de curățenie și tehnic, și administrativ. Cum, tu, director de școală, când semnezi contract de calitate a educației cu părinții copilului pe care îl educi, nu ai dreptul să îți angajezi echipa de profesori”.
Spre deosebire de școlile de stat din Franța, de pildă, unde consiliul director al școlii alege profesorii prin căutare activă în piață. Un colectiv bun este folosit ca parte din portofoliul cu care îi atrag, la rândul lor, pe elevii care fac performanță.