Metroul din Cluj-Napoca - pe ce distanță va circula și când ar putea fi gata
Metroul din Cluj-Napoca va avea o magistrală cu o lungime de 21,3 de km, cu 19 stații și va face legătura între orașul Cluj-Napoca și comuna Florești.
Contractul pentru finanțarea metroului din Cluj-Napoca a fost semnat în decembrie 2022.
Lucrările se vor executa în două etape. Iar termenul finalizare a lucrărilor este sfârșitul anului 2026.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor putea transporta între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puțin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti.
Infrastructura metroului din Cluj-Napoca
Traseul liniei de metrou va pori din zona rezidențială din comuna Florești. Primele trei stații (Țara Moților, Teilor și Copiilor) deservesc zone de locuințe de densitate medie din Florești.
Iar, stațiile 4 și 5 (Sănătății și Prieteniei) vor face legătura dintre viitorul spital regional de urgență și actualul centru comercial Vivo.
Stațiile 6, 7 și 8 (Natura Verde, Mănăștur și Sfânta Maria) deservesc cartierul Mănăștur (cea mai densă zonă de locuințe din oraș).
În continuare, linia urmează magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului, până la Piața Mărăști cu stația 9 ( FLorilor), 10 (Sportului), 11 (Piața Unirii), 12 (Piața Avram Iancu), 13 (Armonia), 14 (Piața Mărăști).
De aici, o ramură a liniei continuă înspre zona industrială B-dul Muncii, asigurând și legătura cu calea ferată și viitorul serviciu de tren metropolitan. Această ramură va avea 3 stații (Transilvania, Viitorului și Muncii)
O altă ramură deservește cartierele Gheorgheni și Sopor, unde este amplasat și depoul suprateran. Aceasta va avea două stații (Cosmos și Europa Unită) și depoul.
Întreaga linie este în subteran, cu excepția racordului de tranziție de lângă depou, se arată pe site-ul Primăriei și Consiliului local din Cluj-Napoca.
Harta metroului din Cluj-Napoca poate fi consultată aici.
Din estimările preliminare, metrul din Cluj-Napoca va transporta până la 164.000 de călători pe zi în anul 2030.
Cine sunt constructorii și proiectanții metroului din Cluj
Primăria Cluj-Napoca a anunțat că o asociere de firme din Turcia a fost desemnată câștigătoarea licitației pentru realizarea metroului din Cluj.
Este vorba despre asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport SA - Arcada Company SA, se arată pe site-ul Primăriei și Consiliului Local din Cluj-Napoca.
Durata totală a contractului este de 96 de luni.
Oferta financiară câștigătoare pentru construcția metroului din Cluj-Napoca este de 9.05 miliarde lei fără TVA. Din această sumă, 8,66 miliarde reprezintă valoarea de execuție, iar restul sunt lucrări de proiectare.
În cât timp ar putea fi gata
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că metroul din Cluj-Napoca se va realiza în două etape. În prima etapă se vor construi primele nouă stații cu o lungime de 9,16 km, care includ secţiunea Sfânta Maria – Europa Unită (nouă staţii) şi depoul. Lucrările din prima etapă au ca termen de finalizare luna august 2026.
În cea de a doua etapă se vor construi șapte stații de metrou, care asigură construcția secțiunilor Ţara Moţilor - Sfânta Maria şi trei stații care includ secțiunea Piaţa Mărăşti – Muncii, cu o lungime totală de 11,87 km. Lucrările din a doua etapă se vor finaliza la sfârșitul anului 2026.