Criza de containere a dus la majorări masive de prețuri. Ce se întâmplă în Portul Constanța, pe relația cu China
Pandemia a dus la o creștere bruscă a cererii de echipamente de protecție - măști, mănuși și alte materiale, multe produse în China.
Exporturile țării asiatice au urcat la cote uriașe, ceea ce a generat un nou fenomen pe piața transporturilor: criza de containere goale. Ca urmare, costurile pentru transportatori au crescut semnificativ.
Iar acest lucru se va vedea și în prețul produselor pentru consumatorul final, spun experții.
Nevoia de echipamente de protecţie a generat, în întreaga lume, importuri masive din China. Adică o cerere mult mai mare decât de obicei. În plus, nevoia de a transporta aceste produse. Specialiştii din domeniu spun că rezultatul a fost o penurie de containere goale.
Cosmin Cârstea - director general Terminal Containere Portul Constanța: „În terminalul nostru constatăm că stocurile de containere goale sunt la un nivel redus, containerele pe care liniile de transport maritim le depozitează în terminal. Dacă acest trend continuă, se poate ajunge în situaţia în care se creează un dezechilibru, în sensul că o lipsă de containere goale care va avea ca efect imediat în special asupra exporturilor de mărfuri."
Această lipsă de containere a generat, la nivel mondial, o creştere substanţială de preţuri. Uneori de 3-4 ori.
Florin Goidea dir.gen.APC Constanța: „Exporturile din China, datorită pandemiei, tot ce a fost măşti, până la calculatoare care plecau de acolo, au generat exporturi extraordinar de mari. Ne găsim la nivel global, mai ales pe linia de China, la o lipsă a containerelor pentru încărcare, asta vă daţi seama că a aruncat în aer preţurile la containere. S-a mers de la 2500 cât era înainte de dolari pe un container ajung la 7-9 mii de dolari un container."
În Portul Constanța, autorităţile vorbesc despre o scădere a traficului de containere de aproximativ 4,5%. S-au operat peste 6 milioane de tone de mărfuri.
Conform datelor furnizate de principalul terminal de containere din Portul Constanța, 36% din traficul cu containere se redirecţionează către Orientul Mijlociu. Către ţările asiatice anual sunt trimise 26% din numărul total de containere, însă cea mai mare parte ajunge în China - 20%. În total, containerele din Constanta ajung în 15 destinaţii din întreaga lume.
Autorităţile susţin că nu se aşteaptă prea curând la o redresare a situaţiei. Iar experţii spun că este posibil că preţurile ridicate de transport să fie reflectate şi în preţul mărfurilor, care ajung la fiecare dintre noi.
Florin Goidea dir.gen.APC Constanța: „Ce e cert e că nu văd în următoarele luni rezolvarea, mai ales că se apropie anul nou chinezesc şi întotdeauna în perioada asta, exporturile din China au fost la cote mari."
În anul 2020, peste 650 000 de containere au fost operate în Portul Constanța.