CFR ar putea veni în ajutorul șoferilor și să le ofere varianta de a călători cu mașina în tren. Cât va costa facilitatea
CFR ar putea veni în ajutorul șoferilor, exasperați de condițiile din trafic, și să le ofere varianta de a călători cu tot cu mașină în tren.
Pentru început, vorbim despre o cursă estivală: Arad - Constanța. Ideea nu este nouă, și se folosește în Europa. Problema este că avem doar două vagoane pentru transportul autoturismelor, și o singură gară cu rampă specială pentru a încarca vehicule, la București.
Călătoria pe traseul Arad - Brașov - București - Constanța durează acum 13 ore și 11 minute, și costă 234 de lei. La această sumă s-ar adaugă și prețul pentru transportul mașinii, într-un vagon special, circa 200 de lei, spun cei de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară.
Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară: „O să analizăm în ce măsura pot fi introduse măcar pentru serviciile de vară, pentru că atunci sunt utile pentru a mai degreva aglomerația de pe autostrăzi. Un astfel de serviciu este util pe distanțe relativ lungi”.
Cum se va putea realiza acest lucru
Pentru a-și putea îmbarca mașina în tren, șoferul va utiliza o rampă mobilă specială. Apoi va achita două bilete, unul pentru autoturism și unul pentru pasageri, și va primi un tichet. Mașina va rămâne pe platforma specială, iar călătorii vor folosi vagoane obișnuite până la destinația finală. Aici, mașina va fi descărcată tot cu ajutorul unei rampe mobile.
Luați în calcul că, față de cele 15 ore estimate pentru călătorie, veți mai adăuga cel puțin două pentru procedurile necesare de a urca autovehiculul în garnitura specială. Ce-i drept, în tren nu veți mai sta în trafic, iar riscurile unui accident sunt mai mici. Pe cale rutieră, aceeași distanță este estimată la puțin peste zece ore.
În Europa, asemenea curse există pe rutele internaționale Dusseldorf - Verona și Villach - Edirne. Pe distanțe scurte, pasagerii nu-și părăsesc mașina. Andreia și Ion s-au plimbat așa pe lângă Zermatt, în Elveția, la granița cu Italia, unde există o infrastructură rutieră bine pusă la punct.
Cuplu: „Trebuie să așteptăm să se facă verde și să putem urca în tren”.
Călătoria a durat 15 minute și a costat 27 de euro.
Cuplu: „Foarte, foarte fain! Acum intrăm într-un tunel”.
Canalul Mânecii poate fi traversat cu mașina, tot într-un tren.
Cuplu: „Uite, mi-a pus o din aia la roată și uite că nu e atât de mare, e destul de mult loc și e destul de mult loc sus. Închid ușile aici și sunt vagoane separate”.
În 35 de minute, tinerii au ajuns din Franța, în Marea Britanie.
Tineri: „E incredibil cât de repede se întâmplă lucrurile. Se iese direct pe autostradă”.
România a mai încercat să introducă curse speciale pentru autoturisme pe rutele Istanbul și Salonic, în 2017. În acest moment, asemenea variante nu se mai regăsesc în oferta CFR Călători. Și Franța a renunțat, acum treiani, la trenurile care transportau pasageri și mașini. Motivul - nu erau rentabile, pentru că n-au avut succes la public și funcționau la două treimi din capacitate.