Ce sunt abilitățile personale și cum să dezvolți abilități care să te ajute în viață și la locul de muncă
Dezvoltarea abilităților personale este o regulă de bază, dacă vrei să te bucuri de mai multă apreciere la locul de muncă, să avansezi mai ușor în carieră și să te simți mai bine și în viața personală.
Abilitățile personale sunt calități și trăsături de personalitate unice, care te ajută să ieși în evidență și să le arăți celor din jur cine ești cu adevărat. Acestea sunt esențiale pentru buna interacțiune cu colegii, șefii și clienții, dar și cu prietenii, în viața de zi cu zi, potrivit indeed.com.
Află din acest articol cum îți poți dezvolta abilitățile personale, ca să devii cea mai bună versiune a ta!
Care sunt cele mai importante abilități personale?
Abilitățile personale pot fi împărțite în două mari categorii: „soft skills” (legate de empatie și comunicare) și „hard skills” (abilități practice). În ultima categorie sunt incluse aspecte ușor de evaluat și de măsurat, care pot fi învățate, cum sunt cunoștințele într-un anumit domeniu, folosirea calculatorului, vorbirea mai multor limbi străine sau programarea, scrie Business News Daily.
Din categoria „soft skills” fac parte calități precum creativitatea, spiritul de echipă, orientarea spre rezolvarea problemelor sau abilitățile de lider. Acestea sunt foarte apreciate de către angajatori, mai ales că este dificil ca o persoană să deprindă „soft skills” dacă nu are așa ceva, în timp ce învățarea unor proceduri de lucru este un proces mult mai rapid și mai ușor. Iată câteva dintre cele mai apreciate „soft skills” în rândul angajatorilor (dar nu numai!), potrivit The Balance Money:
► Entuziasmul;
► Conștiinciozitatea;
► Motivația;
► Ambiția;
► Încrederea în sine;
► Modestia;
► Sinceritatea;
► Capacitatea de adaptare la schimbări;
► Creativitatea.
Cum să-ți dezvolți abilitățile personale?
Pentru că multe persoane pot avea „hard skills” similare, deseori angajatorii decid pe cine aleg în funcție de „soft skills”, pentru că aceste abilități personale fac diferența și scot în evidență unul dintre candidați. De aceea, este foarte important să-ți dezvolți aceste calități, ca să ai mai multe șanse de-a obține postul pe care ți-l dorești sau de a primi o promovare, potrivit Indeed.
Iată câteva metode prin care poți reuși acest lucru:
Folosește teste de personalitate, ca să-ți poți înțelege mai ușor punctele forte și punctele slabe și să știi ce anume trebuie să îmbunătățești.
Cere cât mai des feedback de la colegi, subalterni și șefi, pentru că în acest fel vei descoperi calități și defecte pe care poate nu realizai că le ai, iar acest lucru te va ajuta să te cunoști mai bine și să evoluezi.
Care sunt cele mai bune modalități de a-ți îmbunătăți abilitățile personale?
Îți poți îmbunătăți abilitățile personale în mai multe moduri, cea mai simplă soluție fiind urmarea unor cursuri de specializare sau perfecționare, dar și prin învățarea la locul de muncă. Citind cărți de psihologie, de dezvoltare personală și participând la ateliere de profil, poți deprinde mai multe „soft skills” și vei ajunge să te cunoști mai bine.
De asemenea, poți aplică o serie de strategii pentru îmbunătățirea acestor abilități:
► Înfruntă-ți temerile și nu evita provocările de frica eșecului;
► Încearcă să înveți în fiecare zi ceva nou și util;
► Acceptă feedback și cere cât mai des feedback de la cei din jurul tău;
► Comunică și stabilește cât mai multe relații la locul de muncă, dar și în viața personală;
► Dacă simți nevoia de îndrumare, caută un mentor în care să ai încredere și care să te ajute să evoluezi.