Ai fost păcălit online? Nu ai primit produsul comandat? Află cum trebuie să procedezi pentru remedierea situației
Ați făcut cumpărături online și nu ați primit încă niciunul dintre articolele comandate? Produsul pe care l-ați primit nu corespunde cu ceea ce ați comandat?
În astfel de cazuri, cel mai probabil, ați fost victima unei practici de scam (escrocherie).
Atenție! Tehnicile de scam sunt din ce în ce mai sofisticate, avertizează Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC).
O practică de scam în contextul cumpărăturilor online are loc atunci când efectuați o achiziție online în necunoștință de cauză, de pe un site fals sau dând click pe o reclamă falsă, pe un site autentic. Este posibil ca produsul să nu existe cu adevărat, să fie contrafăcut sau să fie de calitate inferioară.
Ce este de făcut în astfel de situații?
1. Încercați să luați legătura cu comerciantul. Este posibil ca
problema să aibă o explicație valabilă.
2. Contactați imediat instituția dumneavoastră financiară în
cazul în care:
- contul dumneavoastră bancar a fost compromis;
- observați o activitate neobișnuită în contul
corespunzător cardului dumneavoastră;
- nu primiți un răspuns din partea comerciantului sau
sunteți nemulțumit de răspunsul primit.
În felul acesta, veți putea să preveniți noi furturi.
3. Schimbați parolele. Este posibil ca persoana care se află în
spatele acestei practici de scam să dispună de parola
dumneavoastră. Înlocuiți-o cu o parolă puternică, compusă
din cel puțin 15 caractere, care trebuie să cuprindă majuscule
și litere mici, numere și simboluri.
O frază-parolă poate fi mai ușor de reținut. Poate fi vorba de
o frază care include cuvinte neobișnuite sau cuvinte din limbi
diferite.
De asemenea, este indicat să modificați datele de conectare
ale tuturor celorlalte conturi care utilizează un nume de
utilizator și parole identice sau similare.
Utilizați o parolă unică pentru fiecare cont.
4. Actualizați software-ul antivirus pentru a fi la adăpost de orice nou virus informatic și pentru a proteja dispozitivul folosit.
5. Semnalați frauda. Informațiile pe care le transmiteți pot contribui la capturarea autorului fraudei și la preîntâmpinarea unor noi incidente. Pentru a afla unde să obțineți consiliere și să semnalați infracțiunea în țara dumneavoastră, vizitați https://cybersecuritymonth.eu/cyber-first-aid.
6. Asigurați-vă că păstrați orice posibilă dovadă a furtului, de exemplu e-mailuri, facturi, chitanțe, copii ale reclamei etc.
7. Vorbiți cu familia și prietenii dumneavoastră despre acest incident, ajutându-i astfel să fie pregătiți pentru o astfel de metodă de atac.