Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Țara din Europa care vrea să interzică complet reclamele la alimente nesănătoase adresate copiilor sub 18 ani. Care e motivul

Norvegia este pe punctul de a promulga una dintre cele mai cuprinzătoare interdicții din Europa privind comercializarea alimentelor nesănătoase care vizează copiii și adolescenții.  

Producătorii și furnizorii de alimente din țara nordică au restricționat în mod voluntar acest tip de comercializare pentru copiii sub 13 ani începând din 2013, însă noul plan ar face obligatorie măsura.

Reglementarea ar interzice complet reclamele la alimente nesănătoase precum bomboanele, înghețata și sucurile și s-ar baza pe „praguri nutritive” pentru a identifica cele mai nesănătoase oferte din alte categorii de alimente, precum iaurtul și cerealele cu conținut ridicat de zahăr. De asemenea, ar urma să fie prevăzute amenzi mari în caz de încălcare a legii.

De asemenea, planul ar ridica pragul de vârstă al interdicției la 18 ani, spre deliciul apărătorilor consumatorilor și consternarea industriei alimentare și a băuturilor din Norvegia. Publicul are timp până la sfârșitul lunii noiembrie să își exprime opiniile cu privire la această lege, pe care guvernul norvegian o prezintă drept o modalitate de a sprijini sănătatea copiilor și de a reduce inegalitățile sociale.

Citește și
supermarket
Ordinul care pune capăt fenomenului shrinkflation în magazinele din țară a fost publicat în Monitorul Oficial

„Alimentele și băuturile nesănătoase constituie o mare parte din bolile populației în general”, a declarat ministrul adjunct al sănătății Usman Ahmad Mushtaq pentru Euronews Health.

„Intenția este ca interdicția să reducă presiunea atât asupra părinților, cât și asupra tinerilor înșiși de a face alegeri nesănătoase”.

Obezitatea infantilă este asociată cu mai multe probleme de sănătate mai târziu în viață, inclusiv boli de inimă, diabet de tip 2, boli hepatice cronice, afecțiuni articulare și fertilitate redusă.

Între 15 % și 21 % dintre copiii norvegieni sunt supraponderali sau obezi, comparativ cu aproximativ 30 % în Europa și în unele părți ale Asiei Centrale.

Puține țări au restricționat reclamele la produsele alimentare nesănătoase destinate copiilor, astfel încât nu există încă prea multe dovezi care să demonstreze că acest lucru reduce efectiv obezitatea infantilă.

Limitele reglementării

Mai multe companii au convenit să nu facă publicitate alimentelor care nu respectă standardele nutriționale pentru copiii sub 13 ani din Uniunea Europeană, în ceea ce ele numesc „angajamentul UE”.

Dar există lacune, conform unui raport din 2021 al Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC), care sugerează că criteriile nutriționale oferă „multă libertate” companiilor producătoare de alimente și băuturi pentru a comercializa produse aparent nesănătoase tinerilor.

„Vedem limitele autoreglementării”, a declarat pentru Euronews Health Emma Calvert, ofițer senior pentru politici alimentare al BEUC.

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a recomandat pentru prima dată în 2010 ca țările să limiteze publicitatea pentru alimentele și băuturile nealcoolice cu conținut ridicat de grăsimi, zahăr și/sau sare, ca parte a unei serii de politici de promovare a dietelor mai sănătoase. În 2023, OMS a recomandat restricții mai stricte prin care țările să creeze „modele de profil nutritiv” care să identifice cele mai nesănătoase alimente și să limiteze comercializarea acestor produse.

Taxa pentru încălcări ar putea fi de până la 4 % din veniturile anuale ale unei companii, a spus el. Nu este încă clar cum vor fi monitorizate eventualele încălcări și dacă societățile vor beneficia de o perioadă de grație înainte de a fi sancționate.

„Fiecare caz va fi diferit”, a spus Mushtaq.

Propunerea Norvegiei s-ar putea schimba

Detaliile interdicției vor fi stabilite în săptămânile următoare, iar principalul lobby al întreprinderilor din țară, Confederația Întreprinderilor Norvegiene, va face presiuni pentru a aduce modificări, potrivit lui Petter Haas Brubakk, care conduce filiala sa pentru alimente și băuturi.

Principala lor preocupare este creșterea limitei de vârstă la 18 ani, a declarat Haas Brubakk pentru Euronews Health. El s-a întrebat cum va identifica Ministerul Sănătății marketingul adresat tinerilor de 18 ani, spre deosebire de cel adresat tinerilor de 17 ani, de exemplu.

De asemenea, aceștia sunt îngrijorați de faptul că regula ar dezavantaja companiile norvegiene în raport cu concurenții străini. Atunci când Norvegia a crescut taxele pe ciocolată și produse de cofetărie în 2018, cumpărătorii au trecut granița în Suedia.

„Obiectivul nostru principal este ca regulamentul să fie cât mai clar posibil”, a declarat Haas Brubakk, în special în ceea ce privește categoriile de produse și pragul de vârstă.

Susținătorii regulamentului privind publicitatea se opun, de asemenea, pragului de vârstă de 18 ani, dar doresc ca acesta să fie mai degrabă extins decât eliminat.

Restricții online și alte practici

Normele Regatului Unit sunt considerate cele mai stricte din Europa. În plus față de restricțiile privind orele de maximă audiență, se va interzice complet comercializarea online a alimentelor nesănătoase, inclusiv prin intermediul jocurilor online, care sunt populare în rândul tinerilor.

Astfel de restricții online sunt esențiale pentru susținătorii sănătății publice din cauza influenței pe care creatorii de rețele sociale o au asupra copiilor și deoarece companiile pot trimite online reclame extrem de personalizate publicului vizat.

Alte țări europene au luat măsuri în această direcție, dar acestea nu au fost la fel de cuprinzătoare. De exemplu, din 2019, Portugalia a restricționat publicitatea pentru alimente nesănătoase la TV sau radio atunci când cel puțin un sfert din audiență este formată din copii sub 16 ani.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult