Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Războiul kebabului între Germania și Turcia. O inițiativă a Ankarei ar putea da o lovitură gravă unei industrii de miliarde

Your browser doesn't support HTML5 video.

Turcia dorește ca doner kebabulul să fie înregistrat ca „specialitate tradițională garantată” în Europa. Acest statut ar reprezenta o lovitură puternică pentru Germania, țara care revendică la rândul său preparatul.

Germania și Turcia sunt în război pe tema doner kebabului, Berlinul încercând să oprească eforturile Ankarei de a obține același statut european protejat ca șunca serrano din Spania și pizza napolitană pentru acest preparat fast food, notează The Guardian.

Lupta pentru statutul kebabului a început în aprilie, când Turcia a solicitat înregistrarea denumirii doner ca „specialitate tradițională garantată” în întreaga Europă, ceea ce înseamnă că eticheta ar putea fi utilizată numai de către cei care respectă metodele de producție și specificațiile desemnate pentru carnea din interior.

Veto pe tema doner kebabului

Germania susține că acest lucru ar crea mari obstacole birocratice și ar crește prețul celui mai popular produs fast food. Având în vedere că așa-numita inflație a doner-ului este deja o problemă explozivă legată de costul vieții, aflată în atenția alegătorilor în perspectiva alegerilor de stat cruciale din septembrie, Berlinul și-a depus veto-ul pe această temă.

Dacă solicitarea turcilor va fi acceptată, numai carnea de vită și de miel „feliată orizontal în bucăți cu o grosime de 3-5 mm” ar putea fi vândută ca doner jebab. Bucățile de pui ar putea fi mai groase în varianta de pasăre, în timp ce carnea tocată ar fi complet interzisă.

Citește și
Kebab
„Unul dintre cele mai stupide apeluri la urgență”. Un bărbat a sunat la ambulanță după ce a mâncat prea mult kebab

Vârsta animalelor de origine și cuțitul pentru feliere ar trebui, de asemenea, să îndeplinească specificații distincte, precum și condimentele pentru marinarea cărnii, conform cererii sponsorizate de Federația Internațională Doner din Istanbul, care susține că felul de mâncare face parte integrantă din „patrimoniul culinar” al Turciei.

Miza este mare, vânzările germane de kebab totalizând aproximativ 7 miliarde de euro pe an. Se estimează că unul din trei germani mănâncă cel puțin un doner kebab pe lună, dar acest lucru le afectează din ce în ce mai mult portofelele.

Atât Turcia, cât și Germania, susțin că sunt locul de naștere al doner kebabului, în forma în care a ajuns faimos în întreaga lume. Această delicatesă din carne feliată subțire și prăjită pe o rotisor vertical a fost introdusă în Germania de imigranții turci, care o asezonau cu legume tocate și o ungeau cu usturoi sau sos chilli.

„Un atac la adresa identității culturale a Germaniei”

Dacă Turcia va reuși în efoturile sale de schimbare a statutului doner kebabului, noile norme vor avea „consecințe catastrofale pentru întreprinderile din domeniul gastronomiei, precum și pentru consumatori”, a declarat pentru presa germană Ingrid Hartges, șefa Asociației germane a hotelurilor și restaurantelor.

Ea a declarat că nu este nevoie de implicarea UE în cazul doner kebabului, care intră deja sub incidența unor standarde naționale „clare și detaliate” stabilite în 1992.

„Este un atac la adresa identității culturale a Germaniei”, a scris într-un editorial recent sociologul berlinez Eberhard Seidel, care a scris o carte despre istoria donerului.

Cele două țări au acum la dispoziție șase luni pentru a găsi un compromis, în caz contrar Comisia Europeană va trebui să se pronunțe asupra litigiului. Deși Turcia nu face parte din Uniunea Europeană, țările terțe pot înregistra produse pentru protecție în cadrul blocului comunitar.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult