Modifica setarile cookie
Toate categoriile

PE vrea să ne reparăm produsele în loc să cumpărăm unele noi. Lista produselor pentru care se va oferi reparație

Your browser doesn't support HTML5 video.

Parlamentul European vrea să ne reparăm produsele în loc să cumpărăm unele noi. Fie că vorbim de frigidere, telefoane sau biciclete, fabricanții trebuie să ofere servicii de reparații, dar și piese de schimb.

Iar dacă expiră garanția legală, producatorul este obligat să spună cât ne-ar costa să rezolvăm eventualele defecțiuni. Consumatorii care optează pentru înlocuire pierd, în total, în jur de 12 miliarde de euro pe an.

Deocamdată, noile reguli se vor aplica pentru electrocasnice, telefoane mobile și biciclete. Dar există posibilitatea ca lista să se mărească.

Din cei 620 de deputați prezenți la plenara Parlamentului European, de la Strasbourg, 590 au votat pentru dreptul de reparare al consumatorilor. Sunt tot felul de măsuri prin care reparația unui produs devine un proces mult mai simplu și mai accesibil. De exemplu, consumatorii ar putea primi, pe durata reparațiilor, un produs la schimb. Așa cum procedează acum unele service-uri pentru autoturisme. Iar dacă un produs nu poate fi reparat, ar putea fi oferit în schimb un produs recondiționat.

Dacă produsul este încă în garanție, prioritate au reparațiile, atunci când acestea sunt mai ieftine sau egale cu costul înlocuirii. Iar după ce defecțiunile au fost rezolvate, garanția se extinde cu încă un an.

Citește și
europarlamentari
Salarii de mii de euro, apartamente de lux și vile în Canare. Cine sunt europarlamentarii români răsfățați de soartă

Vlat Botos, europarlamentar: „Nu mai există acea cerința sigiliului desfăcut, adică dacă tu ai intervenit și ai încercat să-ți repare un produs, iar acest produs nu poate fi reparat când îl duci la vânzător sau la producător nu mai există acea cerința a sigiliului nedesfăcut”.

Producătorii vor trebui să facă produsele mult mai ușor de desfăcut astfel încât să poată fi înlocuite piesele defecte. În momentul de față, de multe ori reparația este mai scumpă sau egală cu înlocuirea produsului.

Cristian Pocol, președinte Asociație RESPO DEEE: „Cel mai bun exemplu, avem telefoane mobile moderne care au bateria încorporată în ele și care nu poate să fie înlocuită decât într-un centru de specialitate. Dacă producatorii respectă condițiile impuse de legislație pentru a construi încă din faza de proiectare, în așa fel încât el să poată fi utilizat și reparat, atunci anumite părți ale lui vor putea fi înlocuite. Obiceiul de a repara obiecte electrice și electronice a cam disparut la noi, industria de reparații a cam dispărut”.

Producătorii vor fi obligați să producă mai multe piese de schimb. Iar reparatorii independenți, dar și consumatorii, le vor putea cumpăra la un preț rezonabil. Și vor primi și informațiile de care au nevoie. Vor fi și platforme online, unde reparatorii își vor putea oferi serviciile, cu costurile la vedere. După ce produsele ies din garanție, fiecare țară poate motiva reparațiile prin vouchere sau subvenții.

Franța, de exemplul, oferă tichete cu o valoare cuprinsă între 10 și 45 de euro pentru reparații de încălțăminte și electrocasnice.

Lista produselor care vor putea fi reparate

- Mașini de spălat și uscătoare

- Mașini de spălat vase

- Dispozitive de refrigerare

- Afisaje electronice

- Echipamente de sudură

- Aspiratoare

- Servere și echipamente de stocare a datelor

- Telefoane mobile, fără fir și tablete

- Biciclete

Sursă: Parlamentul European

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult