Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Cel mai mare terminal de containere din Europa Centrală şi de Est, inaugurat la Constanța. Implicații majore pentru România

Your browser doesn't support HTML5 video.

De anul acesta, Constanța este, din nou, conectată cu feriboturi de Turcia şi Georgia. Devine astfel un nod de legătură pentru mărfurile care vin din Asia cu destinaţia Europa de Vest.

Duminică, de la ora 18, la „România, te iubesc !” vă arătăm impactul la nivel naţional al investiţiilor europene în infrastructura din România.

Cu greu, multe întârzieri şi mulţi bani pierduţi, infrastructura rutieră şi cea feroviară s-au dezvoltat suficient de mult cât să pună, în sfârşit, în valoare, Portul Constanța.

Cosmin Cârstea – director general DP World România: „Pe vestul României ajungem în jumătate de timp. Dacă înainte făceam 4-5 zile, acum ajungem în 2 zile”.

Suntem în cel mai mare terminal de containere din Europa Centrală şi de Est. Sute de Dacii sunt încărcate direct pe un vapor şi duse la export în Turcia. Uriaşa platformă betonată dintre containere şi malul mării a fost inaugurată luna aceasta în urma unei investiţii de 45 de milioane de euro, din fonduri europene, realizată de un operator privat.

Citește și
autostrada bv
Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru un nou sector de drum pe Autostrada Ploiești-Brașov

Cosmin Cârstea – director general DP World România: „Am început lucrul la proiect în august 2021 şi l-am inaugurat, iată, în mai 2024 ”

Noul terminal leagă Constanța, prin feriboturi care pot transporta sute de TIR-uri, de porturile Karasu din Turcia şi Batumi din Georgia. Intrăm, în sfârşit, pe harta coridorului mijlociu care leagă Asia şi Orientul de Vestul Europei. În loc să o ia prin Bulgaria şi Serbia ca până acum, tirurile pot fi urcate pe vapor şi duse în Constanța, de unde pleacă mai departe spre restul Europei.

Cosmin Cârstea – director general DP World România: „Sunt două zone de unde aşteptăm mărfurile să intre prin terminalul ropax. O dată Turcia, un mare furnizor pentru Europa, iar pe de altă parte sunt fluxurile de mărfuri care vin pe Drumul Mătăsii, coridorul de mijloc, China, Kazahstan, trec Marea Caspică până în Azerbaidjan, după care trec Munţii Caucaz, în Georgia, şi după aia pe mare către noi, aici, în Constanța. Mărfurile care se descarcă le putem încărca ca şi semi-remorci, le încărcăm pe tren şi pleacă până în inima Europei coridor electrificat, sau camioanele care se descarcă, se descarcă pe autostrada A4, A2 şi după aceea pe Valea Oltului până în Transilvania”.

Pe lângă cele 45 de milioane din bani europeni, operatorul a mai investit alte 40 de milioane din fonduri proprii. A cumpărat printre altele un scanner modern. În 2020 am arătat cât de mult întârziau tirurile, deoarece în Constanța vama funcţionează şi astăzi cu un singur scanner cumpărat în anii 2000 din China.

Cosmin Cârstea – director general DP World România: „Alternativa scannerului actual, care are 4-5 scanări pe oră, acesta va oferi 60-70 de scanări pe oră.”

În noul terminal au fost amenajate birouri pentru toate autorităţile de control, astfel încât proprietarii mărfurilor să nu mai alerge prin tot portul de la un ghişeu la altul.

Cosmin Cârstea – director general DP World România: „Avem vamă, ANSVSA, avem poliţia de transporturi, sanitar veterinară. Înainte depuneai manifestul la fiecare autoritate. Aici ai toate autorităţile care au abilităţi de inspecţie sau de control. Toate le faci aici , nu mai trebuie să ieşi nicăieri, este one stop shop. Avem inclusiv cameră de detenţie pentru pasagerii clandestini, în caz că...”

În următorii cinci ani, România îşi joacă ultima carte a fondurilor europene pentru infrastructură. Este, cel mai probabil, ultimul buget în care Uniunea mai finanţează drumuri, trenuri sau porturi. Am intrat într-o cursă contracronometru pe care, dacă o câştigăm, ne asigurăm bunăstarea următoarelor generaţii.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult