Cum a devenit România groapa de gunoi a UE. Nici măcar China nu le mai permite accesul, noi importăm mii de tone
Your browser doesn't support HTML5 video.
De la începutul anului, peste 5.400 de tone de gunoaie au fost oprite la intrarea în țară, spune șeful Gărzii Naționale de Mediu.
Alte transporturi similare, declarate însă în acte drept mărfuri second-hand, reușesc să treacă de punctele vamale.
Apoi, sunt aruncate în gropile de gunoi, incendiate, ori pur și simplu abandonate în natură.
Una dintre cele mai mari încărcături de deșeuri ilegale a fost depistată recent pe Dunăre. Două barje cu peste 1.000 de tone au fost oprite în portul Murfatlar de autorități.
Depozitarea costă 1.000 de euro în afară, la noi 30 de euro
În acte, apăreau ca fiind deșeuri feroase, dar în realitate erau o amestecătură de anvelope uzate, motoare, plastic, carton, hârtie și componente auto.
Culmea, cele două barje uriașe oprite în portul Murfaflar au mai fost odată depistate în același loc, tot cu o încărcătură de deșeuri neconforme - adică o amestecătură de materiale și componente auto. Transportul a fost întors în Bulgaria.
Autoritățile de la noi au deschis atunci dosar penal, dar se pare că nu a fost îndeajuns. Asta pentru că afacerea deșeurilor aduce profituri uriașe - deșeurile dificil de neutralizat, ca cele industriale, înseamnă un cost de până la 1.000 de euro pe tonă în țările din Vest, în vreme ce în România depozitarea lor costă doar 30 de euro pe tonă.
De la începutul anului și până acum, autoritățile au oprit la granițe peste 5.400 de tone de deșeuri ilegale, în condițiile în care anul trecut au fost depistate doar 750 de tone.
Numai la punctele de trecere de la Giurgiu, Calafat, Călărași și Turnu Măgurele au fost oprite anul acesta aproximativ 3.600 de tone deșeuri care veneau din Grecia, Bulgaria, Ungaria, Macedonia și Italia.
Roxana Popazu, ITPF Giurgiu: ”Spectrul tipurilor de deșeuri a fost destul de variat -deșeuri în hârtie, plastic, zinc, praf metalic”.
”Sunt bani frumoși, care se fac în scurt timp”
Octavian Berceanu, șeful Gărzii de Mediu: ”Punctele vamale nu sunt calibrate să tragi 10-12 camioane pe dreapta să le verificăm în profunzime, nu avem nici acele scannere, ceea ce e un handicap, există posibilitatea chiar și teoretică, și practică, să-ți intre deșeuri sub diferite forme în România, declarate ca second-hand - exemplu: autoturisme declarate ca second-hand, dar care la noi sunt presate, făcute în cub și ajung la fier vechi sau sunt dezmembrate și piesele ajung să fie arse pe câmpuri, deci vorbim de deșeuri care intră pe teritoriul României și cu care noi trebuie să fim foarte atenți”.
Se fac afaceri de milioane de euro cu aceste deșeuri, spun specialiștii în protecția mediului.
Valentin Krancevik, "Lets do it Romania": ”Deșeurile intră în țara noastră ca deșeuri reciclabile pentru că doar așa pot legal să intre, altfel e ilegal, și vin în România pentru că depozitarea la groapă e mai ieftină - 100- 140 de lei și în țările de unde vin e mult mai scump și e mult mai convenabil să le exporte”.
Octavian Berceanu: ”E un business, pentru că, de pildă, trimiți containerul sau tirurile din România și ca să nu te întorci în gol, aduci deșeuri, și câștigi la 20 de euro cel puțin 200 de euro, sunt niște bani frumoși, care se câștigă în timp scurt”.
Fenomenul a luat amploare după ce China și țările asiatice au interzis aducerea pe teritoriul lor a diferitelor tipuri de deșeuri, așa că România și Bulgaria au devenit ”destinații” preferate de export.