De ce nu se mai vând la fel de bine mașinile electrice. Piața s-a prăbușit în România

×
Codul embed a fost copiat

După ce entuziasmul inițial s-a stins, vânzările de mașini electrice s-au domolit. La 4 săptămâni de la lansarea programului „Rabla Plus” doar 8% din bugetul alocat persoanelor fizice a fost consumat.

Anul trecut, când eco-tichetul era dublu, de 10.000 de euro, fondurile s-au epuizat imediat. Clienții reclamă pe lângă prețul mare și lipsa stațiilor de încărcare. Situația este similară în multe țări din Europa.

Într-o reprezentanță auto din Sibiu, Adrian își face calcule pentru că vrea să îşi cumpere o maşină. Îl tenta un model electric, dar subvenția de numai 5.000 de euro, oferită prin programul Rabla Plus, îl descurajează.

Adrian, client: „Probabil, mi-aș fi cumpărat dacă rămâneau în același stadiu cum a fost acum un an, dar treburile s-au schimbat."

Așa se face că, din cei 420 milioane de lei alocați prin Rabla Plus persoanelor fizice, numai 33 de milioane s-au consumat în cele patru săptămâni de la lansarea programului. Producătorii au încercat să stimuleze piața cu discounturi suplimentare, dar nu au convins.

Citește și
Rabla Clasic și Rabla Plus ar putea porni săptămâna viitoare. Buget record la mașinile electrice, însă există o problemă
Rabla Clasic și Rabla Plus ar putea porni săptămâna viitoare. Buget record la mașinile electrice, însă există o problemă
VIDEO. Cine e primarul care are doar 10 clase, a candidat de unul singur și are o poveste de viață specială

Silviu Ștefan, director reprezentanță auto: „Prețurile mașinilor nu au scăzut, deși ar trebui să ajungă la un preț mai accesibil."

Daniel Tomescu, director de vânzări: „Am renunțat să mai aducem mașini electrice, decât în momentul în care clientul este interesat, vom aduce direct la comandă".

Potrivit asociației europene a constructorilor de automobile, înmatriculările de mașini electrice în România au scăzut cu 35,7% în luna martie, față de anul trecut.

Situația e similară și în Germania, dar și în Suedia. Deși Belgia, Franța şi Ungaria au mai salvat lucrurile, per total, în Uniunea Europeană, au fost înmatriculate cu 11% mai puține mașini electrice.

Explicația este că unele state au anulat ori redus subvențiile la achiziție. În plus, performanțele mașinilor, în materie de autonomie, nu au crescut spectaculos.

Bărbat: „Eu, la un plin, am 800 de kilometri autonomie și la una de genul ai 300-400, dacă vrei ceva cu autonomie foarte mare nu îți permiți".

Și numărul stațiilor de încărcare lasă de dorit.

Reporter: Cât așteptați de obicei pentru a găsi un loc liber?

Șofer: „O oră".

În aceste condiții, unii constructori au amânat lansarea unor noi modele. 13 directori generali ai celor mai importante companii s-au dus la Bruxelles, pentru a cere sprijinul Comisiei Europene.

Luca de Meo, președintele grupului Renault, din care face parte și Dacia, a precizat că producătorii au investit până acum 250 de miliarde de euro în electrificarea vehiculelor, dar au nevoie de infrastructură de încărcare, aprovizionare cu materii prime critice, acces mai bun la finanțare și stimularea pieței, ca să cumpere.

Adrian Sandu, secretar general ACAROM: „Sunt planuri puse în aplicare, chiar în PNRR erau prevăzute a fi finanțate un număr de peste 16.000 de stații de încărcare, rămâne de văzut în perioada următoare când vor fi accesate call-urile, vedem că infrastructura rutieră se dezvoltă".

Cei doi constructori de mașini din țară au planuri de producție a mașinilor electrice și nu le-au anulat.

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Așteptarea a luat sfârșit pentru fanii tinerei care a făcut senzație în Qatar! S-a pozat topless, iar reacțiile au fost pe măsură
FOTO Așteptarea a luat sfârșit pentru fanii tinerei care a făcut senzație în Qatar! S-a pozat topless, iar reacțiile au fost pe măsură
Citește și...
De la ecrane la motoare: Cum vor să transforme giganți precum Sony și Xiaomi industria auto cu mașini electrice
De la ecrane la motoare: Cum vor să transforme giganți precum Sony și Xiaomi industria auto cu mașini electrice

Sony, Xiaomi și până de curând și Apple - încearcă să intre pe piața de automobile - cu modele electrice.

Rabla Clasic și Rabla Plus ar putea porni săptămâna viitoare. Buget record la mașinile electrice, însă există o problemă
Rabla Clasic și Rabla Plus ar putea porni săptămâna viitoare. Buget record la mașinile electrice, însă există o problemă

La finalul săptămânii viitoare ar putea demara programele Rabla Clasic și Rabla Plus. Anul acesta, există un buget record pentru cei care vor să își cumpere mașini electrice - un miliard de lei.

Giga-fabrica Tesla de lângă Berlin, sabotată de activiștii „Vulkan Gruppe”. Au tăiat curentul în întreaga zonă
Giga-fabrica Tesla de lângă Berlin, sabotată de activiștii „Vulkan Gruppe”. Au tăiat curentul în întreaga zonă

Sabotarea fabricii Tesla de lângă Berlin a fost revendicată de un grup de extremă dreapta, „Vulkan Gruppe”. Fabrica de mașini electrice a rămas marți fără energie, după un incendiu la un punct de alimentare.

Statul român suportă din ce în ce mai greu programele Rabla. Cât de mult au scăzut ajutoarele pentru mașinile electrice
Statul român suportă din ce în ce mai greu programele Rabla. Cât de mult au scăzut ajutoarele pentru mașinile electrice

Scad ajutoarele de la stat pentru cei care vor să își cumpere mașini noi prin programele Rabla. Voucherele pentru mașini electrice sunt la jumătate. De asemenea, a fost redusă și valoarea maximă a mașinilor acceptate în program.

Chinezii construiesc o fabrică uriașă lângă granița României. Investiție de miliarde de euro
Chinezii construiesc o fabrică uriașă lângă granița României. Investiție de miliarde de euro

Chinezii de la BYD, cel mai mare producător mondial de mașini electrice, vor deschide o fabrică la Szeged, la câțiva kilometri de România. Investiția din Ungaria este de ordinul miliardelor de euro și va crea câteva mii de locuri de muncă.  

Recomandări
După o zi de ”negocieri dificile”, Ungaria a fost de acord să nu se opună prin veto ajutorului dat de NATO Ucrainei
După o zi de ”negocieri dificile”, Ungaria a fost de acord să nu se opună prin veto ajutorului dat de NATO Ucrainei

Președintele maghiar Viktor Orbán și șeful NATO, Jens Stoltenberg, au ajuns la un acord, după o zi de negocieri "dificile".  

Val de refinanțări la Prima Casă în aprilie și mai. Decizia luată de Finanțe pentru a face față procedurii în timp util
Val de refinanțări la Prima Casă în aprilie și mai. Decizia luată de Finanțe pentru a face față procedurii în timp util

Începând de săptămâna trecută Ministerul Finanțelor a decis modificarea procedurii de refinanțare a creditelor de tip Prima Casă, informează instituția. 

România, primul loc în UE la irosirea mâncării. Cum putem combate risipa alimentară printr-o alimentație sănătoasă
România, primul loc în UE la irosirea mâncării. Cum putem combate risipa alimentară printr-o alimentație sănătoasă

România se află într-o poziție tristă în topul risipei alimentare din Uniunea Europeană, ocupând locul 1, cu o cantitate estimată de 2,5 milioane de tone aruncate anual. Mâncatul sănătos este un pas important în combaterea risipei alimentare.