Statul român suportă din ce în ce mai greu programele Rabla. Cât de mult au scăzut ajutoarele pentru mașinile electrice
Scad ajutoarele de la stat pentru cei care vor să își cumpere mașini noi prin programele Rabla. Voucherele pentru mașini electrice sunt la jumătate. De asemenea, a fost redusă și valoarea maximă a mașinilor acceptate în program.
Nu se vor mai cumula, nici tichetele pentru casarea, a două mașini vechi. Există modificări și la Rabla Clasic.
Cele mai mari modificări sunt la programul statului pentru mașini electrice. Voucherele se înjumătățesc, chiar dacă bugetul alocat este unul record - de un miliard de lei.
La achiziționarea unei mașini electrice vom primi, indiferent de numărul de rable casate, un voucher de cel mult 25.500 de lei.
Pentru un vehicul nou hibrid ecotichetul nu va depăși 13.000 de lei, față de 26.000 lei. Iar pentru o motocicletă electrică vom primi tot 13.000 lei.
Dacă până acum valoarea ecotichetului putea crește la casarea a două mașini vechi, din acest an cumularea voucherelor va fi interzisă. De asemenea, valoarea unei mașini cumpărate prin Rabla Plus nu poate depăși 70.000 de euro, față de 75.000, cât era pragul stabilit anul trecut.
Adrian Sandu, Asociația Constructorilor de Automobile din România: „Orice scădere a unui bonus acordat la achiziția unui vehicul poate reprezenta un motiv în minus de a achiziționa un vehicul nou în detrimentul unuia vechi. Mulți și-au programat achiziția de vehicule. De aici și o posibilă reticență a consumatorilor de a achiziționa astfel de vehicule și să se întoarcă către piața vehiculelor second-hand. Trebuie să ținem cont că România are în continuare unul dintre cele mai vechi parcuri auto din Europa”.
Modificări și la Rabla Clasic
Modificări sunt și la Rabla Clasic, programul statului pentru mașini cu combustie internă. Mașinile casate trebuie să aibă norma de poluare Euro 3 sau inferioară. Înmatriculările mașinilor diesel au fost cu peste 30 de procente mai mari în luna ianuarie a acestui an față de aceeași perioadă a anului trecut.
Mircea Fechet, ministrul Mediului: „La Rabla Clasic în premieră avem un prag. Este vorba de 60.000 de euro, e un prag pe care l-am propus după ce am consultat o parte a producătorilor și a importatorilor. 7.000 de lei, am propus aceeași valoare, la fel cum a fost și anul trecut. Noi avem o țintă, ea se referă la 2026. Ne-am propus să scoatem un sfert de milion de rable de pe străzile din România”.
Cei care vor să își cumpere autoturisme cu ajutor de la stat nu au voie să le vândă timp de un an de la achiziție.