Alegeri parlamentare 2016. Guvernul a decis ca pe 11 decembrie sa votam senatorii si deputatii
Alegerile parlamentare se vor desfasura pe 11 decembrie, potrivit unei hotarari adoptate in sedinta de miercuri a Guvernului.
Anuntul a fost facut de purtatorul de cuvant al Executivului, Liviu Iolu.
Datele luate in calcul au fost 27 noiembrie, 4 decembrie sau 11 decembrie.
"In sedinta de astazi, Guvernul a stabilit prin hotarare ca alegerile parlamentare pentru Senat si Camera Deputatilor sa se desfasoare duminica, 11 decembrie, urmand ca actul normativ sa intre in vigoare la data de 12 septembrie", a anuntat purtatorul de cuvant al Executivului, Liviu Iolu.
El a precizat ca data de 11 decembrie a fost aleasa in urma consultarilor pe care premierul Dacian Ciolos le-a avut cu partidele.
"In primul rand, au fost consultari ale premierului Dacian Ciolos cu partidele. Data a fost stabilita astazi pentru ca in urma consultarilor s-a observat ca exista o majoritate de partide parlamentare care sustin aceasta data, 11 decembrie, si anume Partidul National Liberal, UDMR, PMP si UNPR. Sustineau data de 4 decembrie doar Partidul Social Democrat si ALDE", a spus Iolu.
Tot miercuri, Guvernul a adoptat trei hotarari prin care sunt stabilite masurile tehnice necesare bunei organizari si desfasurari a alegerilor parlamentare, calendarul actiunilor din cuprinsul perioadei electorale si cheltuielile necesare pregatirii si desfasurarii in bune conditii a alegerilor.
Astfel, campania electorala se va desfasura in perioada 11 noiembrie - 10 decembrie. Listele electorale permanente se vor intocmi cel tarziu cu 3 zile inaintea alegerilor, pe 8 decembrie.
"Pentru buna organizare a alegerilor pentru Senat si Camera Deputatilor din 2016 s-a aprobat suma totala de 227,7 milioane lei. Fondurile necesare sunt prevazute in bugetele MAI, MAE, AEP, STS, INS, pe categorii de cheltuieli", se arata in comunicat.
In ceea ce priveste masurile tehnice necesare bunei organizari si desfasurari a alegerilor, actul normativ detaliaza atributiile si sarcinile ce revin Autoritatii Electorale Permanente, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Sanatatii, Secretariatului General al Guvernului, Institutului National de Statistica, Serviciului de Telecomunicatii Speciale, Regiei Autonome "Monitorul Oficial", institutiilor prefectului, primarilor si presedintilor consiliilor judetene.
Pachetul privind legislatia electorala, adoptat de Guvern
Guvernul a adus completari legislatiei electorale astfel incat sa faciliteze exercitarea dreptului de a alege pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in strainatate.
De asemenea, urmare a consultarii cu partidele politice, Executivul a stabilit, prin Hotarare, ca alegerile parlamentare pentru Senat si Camera Deputatilor sa se desfasoare duminica, 11 decembrie 2016, urmand ca actul normativ sa intre in vigoare la data de 12 septembrie 2016.
Printr-o Ordonanta de Urgenta, Executivul a completat prevederile Legii nr.208/2015 privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor si Legea nr.288/2015 privind votul prin corespondenta, masurile adoptate indreptand obstacolele tehnice in calea exercitarii dreptului la vot, fara a schimba filozofia si principiile de baza ale legislatiei electorale.
Prin noile reglementari se aduc modificari, in principal, in doua directii.
Una are in vedere completarea listei sectiilor de votare din afara granitelor, la propunerea justificata a Ministerului Afacerilor Externe si cu aprobarea Autoritatii Electorale Permanente.
Astfel, pe langa sectiile de votare deschise pe langa misiunile diplomatice, si celelalte reprezentante ale statului in strainatate – oficii consulare, sectii consulare, daca acestea functioneaza in locatii diferite si institute culturale - cu acordul autoritatilor din tara respectiva, pot fi deschise sectii de votare si in alte localitati decat cele in care isi au sediul misiunile diplomatice sau oficiile consulare.
La stabilirea listei acestor sectii de votare, se vor avea in vedere localitatile unde au mai fost organizate alegeri, date statistice ale prezentei la vot de la procesele electorale anterioare si ale dinamicii prezentei cetatenilor cu domiciliul sau resedinta in strainatate, precum si implicatiile administrative-bugetare aferente organizarii acestora.
Prevederile legale in vigoare contin garantii acoperitoare pentru evitarea posibilitatii votului dublu datorita sistemului de verificare electronica automata a identitatii alegatorului.
De asemenea, se introduce posibilitatea cetatenilor romani cu drept de vot sa isi exercite dreptul electoral pe liste suplimentare, inclusiv la sectiile care se vor crea, potrivit legii, pe baza solicitarii a cel putin 100 de romani aflati in strainatate, intr-o anumita regiune sau localitate, precum si in sectiile de votare constituite in alte localitati decat cele in care isi au sediul misiunile diplomatice sau oficiile consulare.
O alta completare a legislatiei vizeaza metoda de inscriere in Registrul Electoral. Astfel, cetatenii cu drept de vot din strainatate se vor putea inscrie in Registrul electoral trimitand cererea si documentele care atesta domiciliul sau resedinta in afara granitelor, si prin intermediul postei electronice.
Informatii suplimentare:
Situatia sectiilor de vot si prezenta la urne la scrutinele parlamentare si prezidentiale precedente:
- Parlamentare 2008 – 221 de sectii si 24.008 prezenti la urne
- Parlamentare 2012 – 302 sectii si 61.014 prezenti la urne
- Prezidentiale 2014 – 294 sectii si 379.116 prezenti la urne (turul II) – 161.054 prezenti (turul I)
De asemenea, Guvernul a adoptat o Ordonanta de urgenta privind modificarea si completarea Legii 334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si campaniilor electorale. Actul normativ are in vedere, in principal, extinderea cu 45 de zile a termenului de rambursare de catre Autoritatea Electorala Permanenta a sumelor afectuate pentru campania electorala la alegerile locale din anul 2016, prevazut de art 48. Alin 4 din Legea 334/2006.
Tot miercuri, Guvernul a adoptat 3 hotarari prin care sunt stabilite masurile tehnice necesare bunei organizari si desfasurari a alegerilor pentru Senat si Camera Deputatilor din 2016, calendarul actiunilor din cuprinsul perioadei electorale a alegerilor, precum si cheltuielile necesare pregatirii si desfasurarii in bune conditii a alegerilor.
Astfel, campania electorala se va desfasura in perioada 11 noiembrie - 10 decembrie. Listele electorale permanente se vor intocmi cel tarziu cu 3 zile inaintea alegerilor, pe 8 decembrie.
Pentru buna organizare a alegerilor pentru Senat si Camera Deputatilor din 2016 s-a aprobat suma totala de 227,7 milioane lei. Fondurile necesare sunt prevazute in bugetele MAI, MAE, AEP, STS, INS, pe categorii de cheltuieli.
In ceea ce priveste masurile tehnice necesare bunei organizari si desfasurari a alegerilor pentru Senat si Camera Deputatilor, actul normativ detaliaza atributiile si sarcinile ce revin Autoritatii Electorale Permanente, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Sanatatii, Secretariatului General al Guvernului, Institutului National de Statistica, Serviciului de Telecomunicatii Speciale, Regiei Autonome ”Monitorul Oficial”, institutiilor prefectului, primarilor si presedintilor consiliilor judetene.
Pentru ca foarte putini romani s-au inscris sa voteze prin corespondenta la alegerile din toamna, premierul a anuntat ca vor fi deschise mai multe sectii de votare in strainatate.
Recent, purtatorul de cuvant al Guvernului, Liviu Iolu, a precizat ca exista discutii intre premierul Dacian Ciolos si liderii partidelor politice pe marginea datei scrutinului parlamentar, fiind luate in calcul zilele de 27 noiembrie, 4 decembrie si 11 decembrie.
Sursa: Pro TV
Etichete: diaspora, strainatate, alegeri, alegeri parlamentare, alegeri 2016,
Dată publicare:
31-08-2016 14:29