Tragedia din Alpi. Marturia unui barbat care a mers la casa copilotului: "Am vrut sa stiu unde a trait criminalul"

familiile victimelor zborului 9525

Copilotul avionului Germanwings a refuzat sa dechida usa pilotului si a actionat butonul de coborare a aeronavei, ceea ce poate fi interpretat drept o intentie de a distruge acest avion, a declarat joi procurorul din Marsilia.

Urmariti acest subiect si pe Twitter: @StirileProTV

 SUMARUL  EVENIMENTELOR:

-►Conferinta Lufthansa: Co-pilotul a avut o pauza in pregatire
-►Procuror: Copilotul a distrus intentionat avionul
-►Surse din ancheta: Unul dintre piloti ramasese incuiat pe dinafara cabinei inainte de prabusirea avionului
-►Operatiunile de cautare ale victimelor au fost reluate joi

Desfasurarea evenimentelor, joi, 26 martie (ora Romaniei):

Citește și
Catalin Radu Tanase
4 SCENARII pentru cele 8 minute inainte de impact. Catalin Radu Tanase si pilotul Simon Dascalu cauta explicatiile tragediei
„Păpușa de fier a lui Putin” explică propaganda Kremlinului: „Nu contează ce se întâmplă cu adevărat”

UPDATE 23:30 CNN scrie ca pilotul automat al avionului era setat sa coboare altitudinea de zbor la doar 30 de metri.

UPDATE 22:52 Autoritatile au finalizat perchezitiile la cele doua case ale lui Andreas Lubitz, in timp ce casa din Montabaur este in continuare inconjurata de un cordon de politisti.

UPDATE 22:37 "Am vrut sa stiu unde a trait criminalul", a declarat reporterilor un barbat in varsta de 50 de ani, Hans-Dieter, care a venit la casa din Montabaur, unde copilotul locuia cu parintii sai.

"Pentru mine, este ca acel barbat din Norvegia care a tras in oameni", a mai spus Hans, referindu-se la Anders Breivik.

UPDATE 22:13 Washington-ul a dat publicitatii numele unui al treilea pasager american, mort in accidentul din Alpii francezi.

"Putem confirma moartea cetateanului american Robert Oliver", a spus purtatorul de cuvant al Departamentului american de Stat, Jeffrey Rathke.

Anterior, americanii au dat numele unei mame si al fiicei sale, Yvonne si Emily Selke, moarte in aceasta tragedie.

UPDATE 20:22 Anchetatorii care au incercuit casa in care locuia copilotul au perchezitionat imobilul. De asemenea, autoritatile au perchezitionat si apartamentul sau din Dusseldorf.

Anchetatorii caută documente, note personale, orice lucru care ar putea arata de ce copilotul s-a comportat cum a facut-o.

UPDATE 18:00 Familiile victimelor au ajuns la locul tragediei. Printre acestia se afla mai multi reprezentanti ai echipelor de interventie si oameni de la Crucea Rosie.

UPDATE 17:51 "Astazi, am aflat ca tragedia a luat o dimensiune neasteptata", a spus Angela Merkel in fata presei. "Este o crima comisa impotriva victimelor si a familiilor acestora. Vom face tot ce ne sta in putinta pentru a clarifica circumstantele tragediei. Promit famiilor acestui dezastru ca guvernul german va face totul pentru a sustine investigatia", a mai adaugat cancelarul german.

UPDATE 17:45 Casa din Montabaur, in care copilotul locuia cu parintii sai, a fost incercuita de politistii germani. Parintii barbatului se afla in Franta, dar sunt pe drum spre Germania.

UPDATE 16:30 O alta informatie interesanta dezvaluita in conferinta de presa a Lufthansa arata ca pilotul a introdus codul corect pentru a intra in cabina, dar co-pilotul a actionat butonul prin care aceasta comanda a fost anulata. 

UPDATE 16:20 "In cele mai negre cosmaruri, nu ne-am fi imaginat ca o asemenea tragedie poate avea loc in compania noastra", a mai spus Spohr in timpul conferintei.

UPDATE 16:12: Andreas Lubitz, in varsta de 28 de ani, incepuse pregatirile pentru obtinerea licentei de pilot comercial in 2008, timp in care a fost insotitor de bord. "A intrerupt cursurile o perioada, le-a reluat si a devenit copilot in anul 2013. A trecut toate examenele practice si medicale", a subliniat presedintele Lufthansa.

UPDATE 16:00: CEO-ul Lufthansa a mai precizat ca NU exista nicio procedura prin care un alt membru al echipajului sa intre in carlinga atunci cand unul dintre piloti pleaca de la mansa si ca nicio alta companie europeana nu are aceasta practica in regulament.

UPDATE 15:55 CONFERINTA LUFTHANSA: Co-pilotul a inceput procesul de pregatire in 2008 si a lucrat la inceput ca insotitor de zbor. Carsten Spohr, CEO-ul Lufthansa, a precizat ca n-a fost nimic in neregula cu procesul acestuia de pregatire, chiar daca a fost intrerupt pentru o perioada de timp.

"Avem de a face cu o enigma", a spus Spohr. El a confirmat ca din carlinga poate fi anulat codul introdus de cineva care incearca sa intre din afara. Astfel, chiar daca pilotul ar fi introdus codul corect, co-pilotul putea sa apese un buton prin care sa interzica accesul.

UPDATE 12:35 50 de spanioli figureaza printre cele 150 de victime ale accidentului aviatic, a anuntat guvernul spaniol. De asemenea, a fost identificata inca o persoana care locuia in Spania de peste 20 de ani, insa autoritatile nu cunosc deocamdata nationalitatea ei, scrie bfmtv.com.

UPDATE 12.26 Procurorul general din Marsilia, Brice Robin, spune ca a doua cutie neagra nu a fost gasita.

Copilotul a refuzat sa deschida usa cabinei si a accelerat coborarea avionului, a afirmat procurorul, intr-o conferinta de presa.

"Am intrat in posesia transcrierii ultimelor 30 de minute de zbor. Comandantul era absent din cockpit, iar copilotul a manipulat voluntar comenzile pentru a cobori altitudinea avionului", a declarat procurorul general din Marseille.

"In primele 20 de minute, cei doi piloti discutau normal, vesel. Nimic anormal. Comandantul de bord pregatea informarea pentru aterizarea la Dusseldorf, iar raspunsurile copilotului par laconice. Comandantul de bord ii cere copilotului sa preia comanda si se aude zgomotul unui scaun si usa care se inchide. Probabil a mers sa-si satisfaca o necesitate naturala. Copilotul manipuleaza atunci sistemul de monitorizare a zborului pentru a incepe coborarea in timp ce era singur la comanda", a precizat procurorul.

"Pilotul s-a identificat pentru a intra in cabina, dar nu a primit niciun raspuns", a mai spus acesta, precizand ca doar o respiratie de om se putea intelege in interiorul cabinei, chiar inainte de impactul final.

"Copilul a refuzat in mod voluntar se deschida usa cabinei". El se afla singur acolo", a mai spus Brice Robin.

"Atunci cand turnul de control le-a cerut sa ofere codul de urgenta, nu au primit niciun raspuns. Copilotul nu a reactionat atunci cand alarmele s-au declansat pentru a anunta proximitatea de sol", a mai spus procurorul.

"In mod voluntar a permis pierderea de altitudine a avionului, care nu este cu totul anormala, poate fi un lucru legitim. Insa nu avea niciun motiv ca sa o faca. Nu avea niciun motiv sa-l impiedice pe colegul sau sa intre, nu avea niciun motiv sa refuze sa raspunda controlorilor aerieni. Nu avea niciun motiv sa nu raspunda avioanelor din zona. Acest lucru spune multe. Pentru moment, el respira normal. Nu era respiratia unui om care urma sa faca ceva. Nu s-a auzit niciun cuvant. Repet, era o tacere totala. Cred ca victimele nu si-au dat seama decat in ultimul moment de ceea ce se intampla, pentru ca, pe inregistrare, strigatul pilotului are loc cu doar cateva momente inainte de prabusire, chiar in ultimul moment. In carlinga, copilotul nu a pronuntat niciun cuvant. In carlinga era o tacere totala", a continuat procurorul.

Potrivit acestuia, "se auzeau strigate in ultimul moment", ceea ce inseamna ca pasagerii si-au dat seama ce se intampla chiar inainte de impact.

De asemenea, procurorul a mai spus: "Nu pot sa numesc asta o sinucidere, dar este o intrebare legitima". El a continuat sa spuna ca in acest stadiu, "nimic nu ne permite sa afirmam ca este vorba despre un atentat terorist"."

"Era de nationalitate germana, nu stiu originea lui etnica, dar era cetatean german si nu fusese cercetat pentru terorism in niciun caz, daca asta vreti sa insinuati", a declarat procurorul.

"Dupa atentatele din septembrie 2001 s-au impus mai multe reguli in aviatie, mecanismul impune ca cel aflat in interior sa accepte intrarea celui din exterior, in urma unui cod de identificare, fie prin mecanismul camerei de supraveghere, trebuie sa apese un buton care sa permita intrarea in carlinga. Depinde de aparate. Este vorba despre un autoblocaj al portii, odata ce este inchisa, ea se blocheaza automat.

Ce vreau sa spun este ca pilotul raspundea scurt, nu era un dialog adevarat. Inainte era un dialog normal, era chiar jucaus, insa in momentul in care pilotul discuta briefingul aterizarii, atunci vorbeste extrem de scurt, nu exista un dialog veritabil.

Din cate stiu, nu exista o camera in interior care sa filmeze copilotul, insa nu cred ca a fost o panica, pilotul nu s-a panicat, respira normal", a mai spus Brice Robin.

UPDATE 11:35 Cotidianul german Bild a publicat numele celor doi piloti. Astfel, comandantul de bord se numeste Patrick S., originar din Dusseldorf, iar copilotul se numeste Andreas Loubitz (28 de ani) si locuia in Montabaur. Cei doi aveau nationalitate germana, scrie Le Figaro.

UPDATE 11:00 Le Monde a revenit asupra informatiilor care aratau ca in afara cockpit-ului ar fi ramas blocat copilotul, in timp ce pilotul se afla in interior. Jurnalistii au sters informatia din articolul lor, la aproximativ o ora dupa ce a fost postata.

UPDATE 10:45 Institutul de cercetare criminala din cadrul Jandarmeriei nationale va incepe joi dupa-amiaza sa preleveze mostre de la victime si va efectua analize ADN ale familiilor acestora, pentru a incepe identificarea lor, a declarat un colonel citat de Le Figaro.

UPDATE 10:30 Copilotul era originar din Montabaur, o comunica din vestul Germaniei, potrivit primarului localitatii, citat de Agentia DPA. El locuia cu parintii sai si avea de asemenea si un apartament in Dusseldorf, scrie Le Figaro.

UPDATE 10:25 Un vechi coleg al comandantului spune ca acesta era casatorit si avea doi copii. Potrivit acestuia, pilotul era foarte experimentat si "unul dintre cei mai buni".

"Era foarte serios, unul dintre cei mai buni piloti pe care i-am avut. Sunt sigur 100% ca au facut tot ce au putut. Este ceea ce cred eu, pentru ca il cunosteam foarte bine", a declarat barbatul pentru Europe1.

Acesta a afirmat ca pilotul Aribus-ului prabusit in Alpii francezi era "un om foarte bun, amabil si cu umor" si nu crede ca acesta s-ar fi sinucis, asa cum se speculeaza.

UPDATE 10:00 Surse din randul anchetatorilor, citate de Le Monde, spun ca cel care a ramas blocat in afara cockpit-ului era copilotul, in timp ce pilotul se afla in interior.

UPDATE 09:00 Capitanul avionului avea peste 6.000 de ore de zbor si lucra in cadrul companiei din mai 2014, in timp ce copilotul s-a alaturat companiei în septembrie 2013. Cine sunt pilotii si cum ar fi putut ramane blocati in afara cockpitului

 

 

UPDATE 8:40 Specialistul in aviatie Jean-Paul Troadec spune ca ar trebuie sa fie tratate cu prudenta informatiile potrivit carora un pilot ar fi ramas blocat in exteriorul cockpit-ului, la momentul prabusirii avionului. "Trebuie sa fim atenti cum interpretam si analizam datele de pe inregistratorul de zbor", a afirmat acesta.

UPDATE 8:30 Traducatori profesionisti au ajuns in tabara autoritatilor din Alpii francezi, pentru a primi familiile victimelor. In cursul zilei de joi urmeaza sa ajunga mai multe persoane din Germania si Spania, rude ale persoanelor decedate.

UPDATE 8:15 Mai multi experti evoca ipoteza sinuciderii pilotului care a ramas in cockpit si care ar putea fi la originea prabusirii avionului, relateaza Le Figaro. Colegul sau parasise cabina inainte de prabusire, si nu a reusit sa mai intre, fapt care ridica multe semne de intrebare.

UPDATE 8:00 Operatiunile de cautare ale victimelor au fost reluate, a anuntat jandarmeria franceza. Mai multi medici legisti, insotiti de salvamontisti, vor ajunge in zona in care s-a prabusit avionul Germanwings.

UPDATE 07:30 Apar noi detalii, in ancheta privind catastrofa aviatica din Franta. Expertii francezi au reusit sa extraga informatii din cutia neagra a avionului, gasita marti. Este vorba despre cea care inregistreaza sunetele si convorbirile din cockpit. Oficial, autoritatile nu au comentat continutul acesteia, dar surse citate de New York Times sustin ca unul dintre piloti parasise cabina inainte de prabusire, si nu a reusit sa mai intre.

Usa ar fi fost blocata si - chiar daca pilotul ramas pe dinafara a batut si si-a strigat colegul - nu a primit niciun raspuns. Daca se confirma, aceste informatii adancesc misterul cu privire la ceea ce s-a intamplat la bordul avionului. Deocamdata, exista multe intrebari si prea putine raspunsuri.

Un oficial militar de rang inalt implicat in ancheta a descris o conversatie "foarte placuta, foarte calma" intre piloti in prima parte a zborului de la Barcelona catre Dusseldorf. Apoi, inregistrarea audio arata ca unul dintre piloti a parasit carlinga si nu a mai putut intra. "Tipul de afara ciocane usor in usa si nu ii raspunde nimeni", a afirmat anchetatorul. "Apoi bate mai cu putere, si niciun raspuns. Nu primeste niciun raspuns", a declarat el. "Poti auzi cum incearca sa sparga usa", adauga anchetatorul.

In timp ce inregistrarea audio ofera o perspectiva asupra circumstantelor care au dus la accidentul de marti dimineata, aceasta lasa si multe intrebari fara raspuns.  "Inca nu stim motivul pentru care unul dintre indivizi a plecat", a declarat el sub acoperirea anonimatului. "Dar ceea ce este sigur este ca la finalul zborului, celalalt pilot este singur si nu deschide usa".

Datele inregistrate de cutia neagra par sa adanceasca si mai mult misterul care inconjoara acest accident si nu ofera indicii cu privire la conditiile sau activitatea pilotului care a ramas in carlinga. Coborarea de la 11.500 de metri in aproximativ zece minute a fost alarmanta dar suficient de graduala pentru a indica faptul ca avionul Airbus A320 nu a fost avariat in mod catastrofal. În niciun moment in timpul coborarii nu a existat un dialog intre carlinga si controlorii de trafic aerian sau un alt semnal de urgenta.

Cand avionul Germanwings s-a prabusit in zona muntoasa de la nord-est de Nisa, avea suficienta viteza pentru a fi pulverizat, provocand moartea tuturor celor 144 de pasageri si sase membri ai echipajului si lasand in urma putine indicii. Autoritatile aviatice franceze au dat publicitatii putine lucruri oficial despre natura informatiei recuperate din cutia neagra, dar nu este clar daca aceasta este completa. Biroul francez de Investigatii si Analize a confirmat doar ca au fost detectate voci umane si alte sunete in carlinga si ca acestea vor fi supuse unei analize detaliate.

Una dintre principalele intrebari este de ce pilotii nu au comunicat cu controlorii de trafic aerian in timp ce avionul a inceput neobisnuita coborare, sugerand ca pilotii sau sistemele automate ar fi putut incerca sa mentina controlul aeronavei in timp ce aceasta pierdea altitudine. Printre teoriile avansate de analistii pentru siguranta aeriana neimplicati in ancheta se numara posibilitatea ca un pilot sa fi fost incapacitat de un incendiu sau o depresurizare a cabinei.

Un oficial francez implicat in ancheta, care a vorbit sub acoperirea anonimatului, a declarat ca lipsa de comunicare dintre piloti in timpul coborarii este tulburatoare si posibilitatea ca tacerea lor sa fie deliberata nu poate fi exclusa.  "Nu-mi place", a declarat un oficial francez, care a avertizat ca analiza lui initiala se bazeaza pe informatiile foarte limitate care sunt disponibile in prezent. "Pentru mine pare foarte ciudat: este o coborare foarte lunga la viteza normala fara nicio comunicatie, desi vremea era buna". "Pana acum nu avem dovezi care sa arate clar o explicatie tehnica", a declarat oficialul. "Asadar trebuie sa luam in considerare posiblitatea unei responsabilitati umane deliberate", a adaugat el.

Cutia neagra gasita chiar in ziua accidentului poarta urmele unui impact de o mare violenta. Totusi, a ramas intacta partea esentiala - acest cilidru facut din metal blindat. Inauntru, sunt inregistrari audio ce arata ce s-a intamplat in cockpit inainte ca aeronava sa se prabuseasca. "Am reusit sa obtinem un fisier audio care contine sunete si voci utilizabile. Nu am inteles si prelucrat inca pe deplin datele", a declarat Remi Jouty, directorul Agentiei de Investigare.

Fisierul contine in primul rand discutia dintre pilot si copilot, din care anchetatorii vor afla ce stiau cei doi din ceea ce se intampla si ce manevre au decis sa faca. "Vor asculta si zgomotele de fundal: se aude o alarma declansandu-se in cockpit? Exista avertismente ca avionul coboara prea repede sau trebuie redresat?", a relatat Scott Mayerowitz, jurnalist AP.

Prelucrarea datelor va dura insa destul de mult, din cauza starii in care se afla cutia neagra recuperata. "Partea avariata contine componente electronice care leaga aeronava de dispozitivul de inregistrare. Tot acolo se afla un dispozitiv care inregistreaza ordinea cronologica a evenimentelor. Neavand-o, nu stiu ordinea cronologica a apelurilor si discutiilor cockpit", a sustinut Stephen Landells, expert in siguranta aviatica.

Un lucru este insa aproape cert: avionul nu s-a dezintegrat in aer, ci la impactul cu solul. Pana cand vor avea mai multe date, anchetatorii nu exclud nicio ipoteza.


Crash de l’A320 : un tel silence est... by lemondefr

UPDATE 07:00 Pentru familiile si apropiatii victimelor, joi este o noua zi grea, dureroasa - vor putea merge sa se reculeaga la locul tragediei. Compania Lufthansa le pune la dispozitie doua avioane, de la Dusseldorf si Barcelona, spre Franta. Speriati, unii au preferat sa plece inca de aseara, cu autobuzul.

16 elevi ai liceului Joseph-Konig, din orasul Haltern, nu au mai ajuns acasa la parinti. Adolescentii, de 16 si 17 ani, se intorceau in Germania dintr-un schimb de experienta la o scoala din Barcelona. Soarta le-a fost potrivnica. Una dintre fete isi uitase actele in locuinta familiei care o gazduia. Tot grupul ar fi ramas la loc sigur, daca spaniolii nu ar fi ajuns la timp la aeoport, pentru a-i aduce documentele. Liceenii erau insotiti si de doua profesoare de limba spaniola. "Erau tinere. Una dintre ele se casatorise pe 2 octombrie, cealalta avea planuri sa se casatoreasca in curand", a declarat Ulrich Wessel, directorul liceului.

In accident au pierit si doi cantareti de opera. Este vorba despre Maria Radner, in varsta de 34 de ani. Artista calatorea impreuna cu sotul si bebelusul lor, dupa un spectacol avut la opera din Barcelona. Soprana de origine romana Laura Tatulescu o cunoastea si a postat pe o retea de socializare un mesaj de condoleante. Pe aceeasi scena, urcase si baritonul Oleg Bryjak, in varsta de 54 de ani, originar din Kazahstan. "Nu a fost opera importanta unde sa nu fi cantat. A primit de-a lungul carierei lui partituri foarte solicitante", a spus Luis Fernando Piedra, prieten.

O sansa uriasa au avut insa doi spanioli, o femeie insarcinata, care s-a simtit rau si nu a putut urca la bord si un barbat, care s-a imbolnavit si nu a mai ajuns la aeroport.

Pe langa numerosi germani si spanioli, aeronava transporta pasageri din alte 13 tari, printre care Australia. Trei dintre victime aveau cetatenie americana, printre acestea o femeie si fiica ei, care abia terminase facultatea. Alti doi pasageri erau jurnalisti iranieni. Marea Britanie si Olanda au, de asemenea, cetateni printre cei disparuti. "Ii spusesem de mai multe ori ca merge prea des cu avionul. Mi-a spus ca este cel mai sigur mod de calatorie", a marturisit Christian Driessens, frate.

Destinul a fost tragic si pentru un tanar japonez. "Nu am cuvinte. Am inima franta.", a fost reactia tatalui sau. Intr-o atmosfera sumbra, cancelarul Angela Merkel, omologul sau spaniol, Mariano Rajoy, si presedintele Frantei, Francois Hollande au mers impreuna in localitatea Seyne-les-Alpes si au survolat locul dezastrului, cu elicopterul. S-au recules apoi la o capela, unde ard lumanari in memoria celor 150 de victime.
 

Articol recomandat de sport.ro
Luptător MMA, suspendat pe viață și bătut de fani, după ce a atacat o fată de ring | VIDEO
Luptător MMA, suspendat pe viață și bătut de fani, după ce a atacat o fată de ring | VIDEO
Citește și...
Destinul tragic al unui cuplu proaspat casatorit. Au facut nunta in Spania, apoi si-au luat bilete pentru zborul fatal
Destinul tragic al unui cuplu proaspat casatorit. Au facut nunta in Spania, apoi si-au luat bilete pentru zborul fatal

Un cuplu proaspat casatorit, 16 elevi, o studenta din SUA, doi jurnalisti iranieni, o cantareata de opera si doi bebelusi se numara printre victimele tragediei aviatice din Franta. 

4 SCENARII pentru cele 8 minute inainte de impact. Catalin Radu Tanase si pilotul Simon Dascalu cauta explicatiile tragediei
4 SCENARII pentru cele 8 minute inainte de impact. Catalin Radu Tanase si pilotul Simon Dascalu cauta explicatiile tragediei

Cu 150 de oameni care si-au pierdut viata intr-o fractiune de secunda, Europa intreaga vorbeste despre cea mai mare catastrofa aeronautica petrecuta in ultimii 30 de ani in Franta.

Tragedie in Alpii Francezi. Elicopterele continua joi recuperarea victimelor. Cum vor fi identificate cadavrele
Tragedie in Alpii Francezi. Elicopterele continua joi recuperarea victimelor. Cum vor fi identificate cadavrele

Operatiunile de recuperare a cadavrelor celor 150 de victime au fost sistate pe parcursul noptii si vor fi reluate joi dimineata. Elicopterele au recuperat deja o parte din ramasitele celor aflati la bord.

Recomandări
Filmul evenimentelor. Cum s-a rupt coaliția PSD-PNL la Primăria Capitalei, din cauza medicului Cătălin Cîrstoiu
Filmul evenimentelor. Cum s-a rupt coaliția PSD-PNL la Primăria Capitalei, din cauza medicului Cătălin Cîrstoiu

După două luni de căutări și încă una în care au făcut campanie pentru medicul Cătălin Cîrstoiu, liderii PNL și PSD au anulat toate planurile comune pentru Primăria generală a Capitalei. 

În plin an electoral, oficialii PSD-PNL au în plan o nouă majorare a salariilor. Cu cât ar crește, din iulie, salariul minim
În plin an electoral, oficialii PSD-PNL au în plan o nouă majorare a salariilor. Cu cât ar crește, din iulie, salariul minim

Deși presați de cheltuieli prea mari la buget, oficialii au în plan o nouă majorare a salariilor, în an electoral. 

România are cea mai mică rată de imunizare împotriva HPV din UE, deși vaccinul e gratuit pentru fete și băieți
România are cea mai mică rată de imunizare împotriva HPV din UE, deși vaccinul e gratuit pentru fete și băieți

Dacă păstram ritmul actual vom avea nevoie de cel puțin 50 de ani de acum înainte pentru ca România să atingă rata de imunizare împotriva infecției cu HPV, recomandată de Organizația Mondială a Sănătății.