Rusii renunta la un simbol al industriei sovietice. "Lada e masina proasta pe care noi am iubit-o"
A fost simbolul industriei auto sovietice, dar zilele de glorie au apus. "Lada", in forma ei clasica, a devenit istorie, dupa ce constructorul national al Rusiei a decis s-o scoata din productie.
Nostalgicii care si-o doresc sunt tot mai putini si batrana Lada a pierdut lupta cu modelele moderne, straine, dar si autohtone.
Amintirea Uniunii Sovietice este inca vie la Moscova. Iar simbolurile se vad la tot pasul, inclusiv pe sosele.
Alegeri 2024
07:17
Ghidul alegătorilor români din diaspora. 950 de secţii organizate în străinătate sau prin corespondenţă
07:13
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
06:56
Alegeri prezidențiale 2024. A început votul în diaspora. Țara în care a fost deschisă prima secție
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
Lada "clasica" era ieftina, nu stralucea la capitolul calitate si inspira o multime de bancuri. Acestea sunt cele mai cunoscute:
* - Ce este o Lada in varful dealului?
- O minune.
* - Ce este un sofer de Lada care spune ca a primit o amenda pentru viteza?
- Un mincinos.
* - Cum dublezi valoarea unei Lada?
- Faci plinul cu benzina.
42 de ani constructorul auto rus Avtovaz a tot fabricat masini Lada, aproape copii la indigo dupa un model de Fiat din 1966. Inca de acum 15 ani, cand jurnalistii americani au mai vizitat uzina, directorii recunosteau ca masina si-a cam trait traiul. Dar au continuat s-o produca, mai ales pentru ca era ieftina - cateva mii de dolari.
Un influent jurnalist auto din Marea Britanie a declarat ca aceasta e cea mai rea masina din lume. Experienta sofatului e... unica. Insa, in ciuda vitezei modeste, lipsei de confort si sigurantei precare, aceste masini ocupa un loc special in inimile multor rusi.
Vasili Babashkin si prietenii sai repara masini Lada mostenite de la bunici. Au deprins din tata in fiu placerea si stiinta de a mesteri la motoare si carburatoare, o experienta pe care n-o mai poti repeta la masinile moderne, controlate de computer.
Vasili Babashkin: "Era epoca Uniunii Sovietice. Vremurile cand eram mereu primii, vremurile bunicilor nostri. Trebuie sa le pastram in amintire".
Lada calsica a fost odata un simbol al statutului social. Dar acum Rusia e o tara unde poti vedea o Lada parcata alaturi de un Maserati, Bentley sau Ferrari.
Igor Morzharetto, editor la o revista auto: "In 1970, era rasfatul sovieticilor. Pe atunci era conforma cu toate normele europene, era confortabila si cu portbagaj incapator. Era o masina frumoasa, dar timpul ei a trecut".