Am atras putine fonduri UE, iar o parte le-am putea chiar da inapoi. Cat ne costa incompetenta si coruptia autoritatilor

Ultimul update: Vineri 18 Decembrie 2015 07:07
Data publicarii: Marti 15 Decembrie 2015 18:26
Categorie: Financiar

Romania risca sa piarda inca un miliard de euro, bani pe care i-a cheltuit deja din fondurile europene, din cauza unor proiecte nefinalizate.

Dupa ce, cu chiu cu vai, am reusit sa absorbim doar 11 miliarde de euro din cele 19 puse la dispozitie de Uniunea Europeana, proasta administrare birocratia si coruptia ne-au adus in aceasta situatie neplacuta.

Cele mai mari sume pe care riscam sa le platim din buzunarele noastre sunt pentru proiectele de la Transporturi. Pentru ca autostrada demolata, dintre Saliste si Orastie, nu va fi gata la timp, riscul de dezangajare, adica riscul sa dam banii inapoi Comisiei Europene, este foarte mare. Si nu doar pentru aceasta zona, ci pentru intreg tronsonul pentru care am pierde 400 de milioane de euro.

Un alt proiect care atarna acum de negocierile Guvernului Ciolos cu Europa este Metroul Drumul Taberei-Eroilor. Europa ne-a dat 70 de milioane de euro ca sa construim Magistrala 5. Avea termen de finalizare 2014, dar nu e gata nici acum. Si dupa ce s-a prabusit asfaltul peste excavarile din subteran, nici nu va fi gata pana la finalul anului. Atunci expira termenul pentru toate proiectele finantate pe programul 2007-2013.

In afara de aceste proiecte mari, pentru restul programului de Transporturi ar trebui ca in 2016 sa returnam Bruxelles-ului 150 de milioane de euro. Asta daca nu cumva noul guvern obtine vreo amanare.

A ridicat un sat cu fonduri europene stand in fata calculatorului. “Pe vremuri, cand ploua, nu puteai intra”

Cel mai rau este insa la capitolul formare profesionala, unde dosarele penale si problemele descoperite in cheltuirea banilor ne-ar putea costa peste o jumatate de miliard de euro.

Un sfert de miliard de euro este in pericol sa plece de unde a venit si la Programul de Cresterea Competitivitatii Economice, adresat firmelor. Banii vor fi platiti din bugetul statului, adica din taxele si impozitele noastre.

Proiectele de mediu, cum ar fi reabilitarea termica a cladirilor, investitii in energie si reciclare, ori retele de canalizare la care nu s-a conectat nimeni din cauza ca sunt facute prost, ne-ar putea costa si ele 60 de milioane de euro.

Asa ca, din 19 miliarde de euro, am reusit sa atragem 10,9. Si din acestea peste un miliard va face cale-ntoarsa. De ce? Pentru ca fie au fost furati, fie NU au fost investiti la timp si corect.

Reabilitare romaneasca pe bani europeni: un bloc din Capitala nu mai are caldura si nici geamuri. De cand dureaza lucrarile

Reabilitare romaneasca pe bani europeni: un bloc din Capitala nu mai are caldura si nici geamuri. De cand dureaza lucrarile

Euro, curs valutar

Cel mai slab leu din istorie. Euro atinge un nou maxim istoric, pe fondul crizei politice

Unul dintre cele mai puternice branduri din Europa ajunge la chinezi. Retailerul, prezent și în România

Românii care își țin banii la bancă pierd din sumele depuse din cauza comisioanelor

Cozi interminabile la plata impozitelor, în Timișoara și Arad: ”După aceea primim penalizări”

Banii viitorului vin din Asia. Tot mai multe bănci centrale își țin rezervele în această monedă

Leul se apreciază semnificativ față de principalele valute. Euro scade sub 4,63 lei

Crestere economica

Bloomberg, despre România: ”Atunci când cea mai rapidă creștere din UE nu te face mai bogat”

”Orarul” românilor care fac cumpărături online. Dimineața iau lenjerie, la prânz electronice, iar seara rochii

Rata anuală a inflaţiei a crescut. Cel mai mare nivel față de august 2013

INS anunță o creștere economică de 8,8%, în trimestrul al treilea, și de 7%, la nouă luni

Țara care are cei mai mulți bani din istorie. Motorul economic al UE mai spulberă un record

Coreea de Sud vrea să interzică Bitcoin. Moneda virtuală s-ar putea prăbuşi