Romania a cheltuit zeci de milioane de lei de la bugetul de stat ca sa nu mai moara oameni pe drumuri, desi aveam banii UE

Ultimul update: Miercuri 26 Aprilie 2017 07:21
Data publicarii: Duminica 23 Aprilie 2017 10:57
Categorie: Romania, te iubesc!

DRUMUL INCOMPETENTEI, episodul 2. Pentru ca n-au fost in stare sa cheltuiasca banii europeni, cei de la Compania de Drumuri au ajuns sa dea pana la urma zeci de milioane de lei de la bugetul de stat ca sa nu mai moara oameni pe drumuri.

A fost insa nevoie ca o femeie sa moara nevinovata pentru ca drumarii sa renunte la bordurile dintre sensuri si sa le inlocuiasca cu parapeti metalici si de beton.

Asta desi in Ministerul Transportuilor, cu 4 luni inainte de accidentul de la Baneasa, ajunsese o adresa scrisa prin care oficialii erau atentionati ca mor oameni din cauza bordurilor.

SEPTEMBRIE 2015. Un tanar de 26 de ani intra intentionat pe contrasens si izbeste din plin alta masina in care erau 5 persoane printre care un copil de 15 ani si tanara de 19 ani.

Soferul vinovat a vrut sa se sinucida si a luat cu el alte 5 suflete.

Investitorii straini incep sa plece din Romania. Compania care lasa pe drumuri sute de angajati si se muta in Rep. Moldova

Este momentul in care Compania de drumuri decide sa cumpere separatoare de sens si sa separe sensurile.

Pentru ca proiectele din fonduri europene au batut pasul pe loc , Compania de Drumuri a cheltuit bani publici pentru a face DN1 mai sigur. Bruxelles-ul ne-a pus la dispozitie pentru lucrari de siguranta pe DN1 85 de milioane de euro, din care am absorbit unul singur.

Asa ca am ajuns sa dam 52 de milioane din banii statului ca sa cumparam separatoare de beton, iar oamenii sa nu mai moara cu zile.

A fost nevoie insa ca alta tanara nevinovata sa moara, ucisa de un sofer inconstient, pentru ca autoritatile sa intervina si la Baneasa.

Un sofer care venea dinspre Ploiesti nu a mai putut controla masina din cauza vitezei. Vehiculul a muscat din bordura care despartea sensurile, a ajuns pe contrasens si a lovit frontal o masina care venea dinspre Bucuresti. Inauntru se aflau o mama si fetita ei. Doar cea mica a scapat cu viata.

Se intampla pe 13 mai 2016. Cu patru luni inainte, pe 16 februarie, Petre Toba, ministru de Interne de la acea vreme ii scria personal Ministrului Trasnporturilor sa "inlocuiasca bordura din beton, IN REGIM DE URGENTA, cu parapeti din BETON, pentru a impiedica trecerea autovehiculelor de pe un sens de circulatia pe celalalt.

De atfel, intre 2010 si 2016, Politia a trimis 12 solicitari catre Compania de Drumuri prin care cerea inlocuirea bordurilor, din cauza numarului mare de accidente.

In martie 2016, CNADNR a raspuns cererii ministrului Toba: "Montarea parapetilor din beton este foarte dificila din cauza denivelarilor". Compania de Drumuri sustinea, la acea data, ca are de gand sa aduca parapeti cu cablu elastic. Nici pana in ziua de azi acestia nu au fost montati.

In schimb, la doua saptamani dupa accidentul in care a murit tanara nevinovata, CNADNR a montat parapet metalici si din beton. Solutie despre care Compania de Drumuri spune, cu 4 luni inainte, ca e prea scumpa si greu de montat. Institutia se afla sub conducerea lui Catalin Hmomor, care nu a vrut sa comenteze pe marginea subiectului

Intr-un raspuns mai amplu, Compania de Drumuri spune ca avea in derulare inca din febrarie o licitatie pentru separatoare de beton. Asta desi in martie spunea ca nu pot fi montate din cauza denivelarilor. Drumarii sustin ca nu bordurile erau de vina pentru accidente, ci soferii indisciplinati care mergeau cu viteza.

Tanara mama care si-a pierdut viata circula pe banda sa cand o masina a izibit-o de pe contrasens. Ambele filmulete sunt de pe drumul national 1. Iata ce se intampla cu 2 masini iesite de sub control, una pe o portiune cu borduri, alta pe o bucata de drum cu parapeti din beton. Cea care se izbeste de parapet ramane pe sensul sau de circulatie. Cealalta pierde controlul, sare peste bordursa si intra pe contrasens.

Ne intoarcem la accidentul din Barcanesti de pe 21 martie. Si pentru acele segment compania de drumuri a primit solicitari sa monteze separatoare de de sensuri din partea Asociatiei Romania Fara Gropi.

Lucrurile se misca greu. Drumarii au ajuns cu lucrarile d-abia in Tancabesti. Acolo parapetii temporari din plastic sunt inlocuiti de-abia acum cu unii din beton. Ce poti sa mai zici cand, la o lucrare pentru imbunatatirea sigurantei in trafic, muncitorii isi pun propriile vieti in pericol, impingand parapetii de plastic printre masini. Totul sub privirea sefului.

La ora 4, muncitorii au plecat. N-au curatat mijlocul drumului. Sub parapeti s-a adunat mizerie si pietris, asa ca linia continua e acoperita si este ca si cum soferii merg prin Tancabesti fara sa aiba linie continua intre sensuri.

Siguranta pe un Drum National nu tine doar de masurile de calmare a traficului. Sunt importante starea drumului si calitatea marcajelor. Am dat o fuga si in Ungaria sa vedem la vecini cum arata un Drum European.

Ne intoarcem la curba periculoasa din judetul Bihor, unde asfaltul a inceput sa o ia la vale. Testam reactia sefilor din Compania de Drumuri.

O curba in panta, cu asfalt denivelat, drum inclinat si marcaje sterse. Noaptea, soferii pot fi surprinsi de aceste denivelari. Reflexele ii determina sa traga de volan, iar sansele sa ajunga pe contrasens si sa provoace un accident cresc. A doua zi, ii sesizam problema sefului regionalei de drumuri Cluj.

Brusc, isi aduce aminte dupa ce vede imaginile. Un alt coleg recunoaste ca problema exista de ani de zile. Sefii companiei stiu si ca este nevoie de o interventie la peste sase metri adancime pentru a stabiliza drumul.

Le explicam ca un singur semn de "atentie urmeaza drum cu denivelari" nu este suficient intr-o curba periculoasa, fara marcaj, in care pamantul a luat-o la vale.

Patru zile mai tarziu incercam sa discutam si cu ministrul Transporturilor, aflat la o conferinta despre... starea infrastructurii. Ministrul Transporturilor nu a mai avut timp de interviul promis. La aceeasi conferinta i-am ridicat problema si lui Stefan Ionita.

Ne-am intors doua saptamani mai tarziu in biroul acestuia.

Stefan Ionita, director general CNADNR: "Intretinerea din cate stiu pe DN1 nu mai exista nicio problema, totul este rezolvat la momentul asta. Chiar cand am venit i-am intrebat. Chiar pe DN1 nu e absolut nicio problema. Deci pe partea de DN1 noi mai avem o problema nerezvolvata?"

Primii 2 oameni din Compania de Drumuri isi noteaza pe agende, ca si cum ar fi aflat pentru prima data.

Reporter: Nu stiati de problema asta pe DN?
Angajati CNADNR: Nu!
Reporter: Ca e de 6 luni......
Angajati CNADNR: O sa luam masuri imediat sa rezolvam treaba.
 

DN1, drumul pe care mor zeci de oameni, anual. In loc sa investeasca pentru siguranta rutiera, CNDNR tine proiecte la sertar

DN1, drumul pe care mor zeci de oameni, anual. In loc sa investeasca pentru siguranta rutiera, CNDNR tine proiecte la sertar

Paula Herlo

GENII RISIPITE: Copiii superinteligenti ai României. EMISIUNEA INTEGRALĂ

Legea Apelor, modificată după reportajele "România, te iubesc!" despre microhidrocentrale

GENII RISIPITE - PARTEA II. Copiii geniali din România, suspectați că sunt bolnavi psihic

GENII RISIPITE - PARTEA III. Românul acceptat la 8 ani în MENSA

GENII RISIPITE - PARTEA I. La 8 ani, au mintea unei persoane de 16 ani

Copiii geniali ai României. ”Am schimbat 3 școli pentru că nu eram înțeles de învățătoare”

Romania, te iubesc

"România, te iubesc" demonstrează cum sistemul de învățamânt distruge viitorul copiilor supradotați

Comme de Cherisey

Restaurantele din România, testate în premieră de un ghid culinar internaţional

Noul val de bucătari, gata să scoată gastronomia românească în lume. Modelul oferit de Sibiu

Restaurantele româneşti, testate de inspectorii unui important ghid gastronomic internaţional

De la coadă pentru salamul de soia, la redescoperirea calităţii. Cât de sănătos mâncăm

Alex Dima, despre România de azi: "În ce ţară trăim? Suntem asemeni unui animal care aleargă după o lumină proiectată haotic"

Organizațiile de tip mafiot care au sufocat statul român. Procuror: ”Noi îi fugărim pe ei cu maşina lui Fred Flinstone”

Rares Nastase, New York

Rareș Năstase, din New York: ce se întâmplă în oraș după atacul de marți

Romania a cheltuit zeci de milioane de lei de la bugetul de stat ca sa nu mai moara oameni pe drumuri, desi aveam banii UE

Ultimul update: Miercuri 26 Aprilie 2017 07:21
Data publicarii: Duminica 23 Aprilie 2017 10:57
Categorie: Romania, te iubesc!

DRUMUL INCOMPETENTEI, episodul 2. Pentru ca n-au fost in stare sa cheltuiasca banii europeni, cei de la Compania de Drumuri au ajuns sa dea pana la urma zeci de milioane de lei de la bugetul de stat ca sa nu mai moara oameni pe drumuri.

A fost insa nevoie ca o femeie sa moara nevinovata pentru ca drumarii sa renunte la bordurile dintre sensuri si sa le inlocuiasca cu parapeti metalici si de beton.

Asta desi in Ministerul Transportuilor, cu 4 luni inainte de accidentul de la Baneasa, ajunsese o adresa scrisa prin care oficialii erau atentionati ca mor oameni din cauza bordurilor.

SEPTEMBRIE 2015. Un tanar de 26 de ani intra intentionat pe contrasens si izbeste din plin alta masina in care erau 5 persoane printre care un copil de 15 ani si tanara de 19 ani.

Soferul vinovat a vrut sa se sinucida si a luat cu el alte 5 suflete.

Investitorii straini incep sa plece din Romania. Compania care lasa pe drumuri sute de angajati si se muta in Rep. Moldova

Este momentul in care Compania de drumuri decide sa cumpere separatoare de sens si sa separe sensurile.

Pentru ca proiectele din fonduri europene au batut pasul pe loc , Compania de Drumuri a cheltuit bani publici pentru a face DN1 mai sigur. Bruxelles-ul ne-a pus la dispozitie pentru lucrari de siguranta pe DN1 85 de milioane de euro, din care am absorbit unul singur.

Asa ca am ajuns sa dam 52 de milioane din banii statului ca sa cumparam separatoare de beton, iar oamenii sa nu mai moara cu zile.

A fost nevoie insa ca alta tanara nevinovata sa moara, ucisa de un sofer inconstient, pentru ca autoritatile sa intervina si la Baneasa.

Un sofer care venea dinspre Ploiesti nu a mai putut controla masina din cauza vitezei. Vehiculul a muscat din bordura care despartea sensurile, a ajuns pe contrasens si a lovit frontal o masina care venea dinspre Bucuresti. Inauntru se aflau o mama si fetita ei. Doar cea mica a scapat cu viata.

Se intampla pe 13 mai 2016. Cu patru luni inainte, pe 16 februarie, Petre Toba, ministru de Interne de la acea vreme ii scria personal Ministrului Trasnporturilor sa "inlocuiasca bordura din beton, IN REGIM DE URGENTA, cu parapeti din BETON, pentru a impiedica trecerea autovehiculelor de pe un sens de circulatia pe celalalt.

De atfel, intre 2010 si 2016, Politia a trimis 12 solicitari catre Compania de Drumuri prin care cerea inlocuirea bordurilor, din cauza numarului mare de accidente.

In martie 2016, CNADNR a raspuns cererii ministrului Toba: "Montarea parapetilor din beton este foarte dificila din cauza denivelarilor". Compania de Drumuri sustinea, la acea data, ca are de gand sa aduca parapeti cu cablu elastic. Nici pana in ziua de azi acestia nu au fost montati.

In schimb, la doua saptamani dupa accidentul in care a murit tanara nevinovata, CNADNR a montat parapet metalici si din beton. Solutie despre care Compania de Drumuri spune, cu 4 luni inainte, ca e prea scumpa si greu de montat. Institutia se afla sub conducerea lui Catalin Hmomor, care nu a vrut sa comenteze pe marginea subiectului

Intr-un raspuns mai amplu, Compania de Drumuri spune ca avea in derulare inca din febrarie o licitatie pentru separatoare de beton. Asta desi in martie spunea ca nu pot fi montate din cauza denivelarilor. Drumarii sustin ca nu bordurile erau de vina pentru accidente, ci soferii indisciplinati care mergeau cu viteza.

Tanara mama care si-a pierdut viata circula pe banda sa cand o masina a izibit-o de pe contrasens. Ambele filmulete sunt de pe drumul national 1. Iata ce se intampla cu 2 masini iesite de sub control, una pe o portiune cu borduri, alta pe o bucata de drum cu parapeti din beton. Cea care se izbeste de parapet ramane pe sensul sau de circulatie. Cealalta pierde controlul, sare peste bordursa si intra pe contrasens.

Ne intoarcem la accidentul din Barcanesti de pe 21 martie. Si pentru acele segment compania de drumuri a primit solicitari sa monteze separatoare de de sensuri din partea Asociatiei Romania Fara Gropi.

Lucrurile se misca greu. Drumarii au ajuns cu lucrarile d-abia in Tancabesti. Acolo parapetii temporari din plastic sunt inlocuiti de-abia acum cu unii din beton. Ce poti sa mai zici cand, la o lucrare pentru imbunatatirea sigurantei in trafic, muncitorii isi pun propriile vieti in pericol, impingand parapetii de plastic printre masini. Totul sub privirea sefului.

La ora 4, muncitorii au plecat. N-au curatat mijlocul drumului. Sub parapeti s-a adunat mizerie si pietris, asa ca linia continua e acoperita si este ca si cum soferii merg prin Tancabesti fara sa aiba linie continua intre sensuri.

Siguranta pe un Drum National nu tine doar de masurile de calmare a traficului. Sunt importante starea drumului si calitatea marcajelor. Am dat o fuga si in Ungaria sa vedem la vecini cum arata un Drum European.

Ne intoarcem la curba periculoasa din judetul Bihor, unde asfaltul a inceput sa o ia la vale. Testam reactia sefilor din Compania de Drumuri.

O curba in panta, cu asfalt denivelat, drum inclinat si marcaje sterse. Noaptea, soferii pot fi surprinsi de aceste denivelari. Reflexele ii determina sa traga de volan, iar sansele sa ajunga pe contrasens si sa provoace un accident cresc. A doua zi, ii sesizam problema sefului regionalei de drumuri Cluj.

Brusc, isi aduce aminte dupa ce vede imaginile. Un alt coleg recunoaste ca problema exista de ani de zile. Sefii companiei stiu si ca este nevoie de o interventie la peste sase metri adancime pentru a stabiliza drumul.

Le explicam ca un singur semn de "atentie urmeaza drum cu denivelari" nu este suficient intr-o curba periculoasa, fara marcaj, in care pamantul a luat-o la vale.

Patru zile mai tarziu incercam sa discutam si cu ministrul Transporturilor, aflat la o conferinta despre... starea infrastructurii. Ministrul Transporturilor nu a mai avut timp de interviul promis. La aceeasi conferinta i-am ridicat problema si lui Stefan Ionita.

Ne-am intors doua saptamani mai tarziu in biroul acestuia.

Stefan Ionita, director general CNADNR: "Intretinerea din cate stiu pe DN1 nu mai exista nicio problema, totul este rezolvat la momentul asta. Chiar cand am venit i-am intrebat. Chiar pe DN1 nu e absolut nicio problema. Deci pe partea de DN1 noi mai avem o problema nerezvolvata?"

Primii 2 oameni din Compania de Drumuri isi noteaza pe agende, ca si cum ar fi aflat pentru prima data.

Reporter: Nu stiati de problema asta pe DN?
Angajati CNADNR: Nu!
Reporter: Ca e de 6 luni......
Angajati CNADNR: O sa luam masuri imediat sa rezolvam treaba.
 

DN1, drumul pe care mor zeci de oameni, anual. In loc sa investeasca pentru siguranta rutiera, CNDNR tine proiecte la sertar

DN1, drumul pe care mor zeci de oameni, anual. In loc sa investeasca pentru siguranta rutiera, CNDNR tine proiecte la sertar