"Performanta" fara precedent stabilita de Romania, in 2015. Cum a fost posibil sa pierdem 9 km de autostrada in acest an
Romania are nesansa ca in 2015 sa doboare un record rusinos la capitolul infrastructura: minus 9 kilometri de autostrada. Da, ati auzit bine, pentru prima data in istorie se raporteaza nu kilometri dati in folosinta, ci kilometri pierduti.
Autoritatile au inaugurat in acest an doar 13 kilometri de autostrazi, dar au inchis alti 22 pentru ca au fost facuti prost. Este vorba de tronsonul dintre Orastie si Sibiu, afectat de alunecarile de teren.
Harta rusinii ne arata ca autoritatile din Romania construiesc autostrazi in ritm de un pas inainte, doi inapoi. Membrii societatii civile, care monitorizeaza constructia de autostrazi, au numarat doar 13 kilometri de autostrazi noi deschise in 2015.
10 intre Arad si Pecica, 3 de la Nadlac pana la Frontiera. In schimb, responsabilii au inchis 22 de kilometri intre Orastie si Sibiu.
Daca tragem linie, rezultatul in 2015 este cu... minus. Minus 9 kilometri. Sunt putine sanse sa evitam acest record rusinos si sa deschidem alt tronson care sa ne duca pe plus, spun cei care monitorizeaza constructia de autostrazi.
Mihai Craciun, fondator Construim Romania: "Cred ca nici macar in Istoria Europei Moderne nu a fost asta ceva. Este un record extrem de trist pentru Romania. Nici macar cand avem resursele nu putem sa construim autostrazi."
Pentru a ne putea dezvolta economia, ar trebui sa construim cel putin 150 de kilometri de autostrada in fiecare an. Realitatea de pe santier este alta. Am urmarit timp de trei ani cum se munceste pe o mini-autostrada de numai 3 kilometri. Este vorba de tronsonul care leaga Capitala de A3. Iata ce am descoperit in acest timp:
"Abia au inceput lucrarile pe santierul din campia Piperei si deja au inghetat." (17 aprilie 2012)
"Lucrarile la podul de pe strada popasului au fost abandonate toamna trecuta" (29 aprilie 2014)
"Urmeaza sa fie gata abia anul viitor, cu o intarziere de trei ani, daca ar fi sa credem CNADNR. (10 decembrie 2014)
Insa au fost numai promisiuni. Dar cu promisiuni nu poti construi autostrazi. Pe acest tronson de autostrada s-a batut pasul pe loc timp de trei ani. Acum este un santier abandonat, iar compania nationala de drumuri nu stie cine va relua de la zero lucrarile.
Asa ca nu stim cand vom putea circula pe aceasta autostrada. A fost anuntata licitatia, dar nu au fost anuntate rezultatele. Iar Compania de Drumuri si Autostrazi, careia i-am solicitat un punct de vedere, ne-a promis ca va reveni cu un raspuns.