Sfaturi pentru soferi: cum circulati cu masina pe timp de iarna
Soferi, daca nu aveti cauciucuri de iarna mai bine lasati masina in parcare, decat sa derapati pe drumurile acoperite cu zapada. Nu intrati intr-o lupta pierduta din start impotriva poleiului si ghetii.
Fara anvelope speciale, orice autoturism este invins de iarna. Politistii spun ca in aceasta perioada se produc multe accidente grave, din cauza celor care se cred piloti de teste pe zapada.
Pe timp de iarna o masina, indiferent cat este de scumpa sau performanta, se comporta diferit atunci cand ruleaza pe un drum umed, acoperit cu zapada sau, si mai rau, cu gheata si polei. Cel mai important in astfel de conditii este sa circulam cu viteza redusa.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Daca drumul este acoperit cu zapada, gheata sau polei este indicat sa pastram o distanta mult mai mare fata de masina din fata. Doar asa am putea sa redresam masina fara sa ajungem pe contrasens, daca s-ar produce un derapaj.
La o viteza de 50 de kilometri la ora, pe un drum umed, la franare, masina se opreste in aproximativ 16 metri, adica la o distanta dubla decat daca soseaua ar fi fost uscata. Daca asfaltul este acoperit de zapada si soferul franeaza, autoturismul se opreste in 32 de metri. La o viteza de 50 de kilometri la ora, pe un drum cu gheata sau polei, la o franare normala si nu de motor, masina s-ar opri in mai mult de 60 de metri. Asta inseamna ca soferul nu ar mai putea evita un eventual pieton care ar aparea pe o trecere.
In schimb, daca masina are cauciucuri de iarna, distanta de franare se reduce cu aproximativ 10 metri pe un drum acoperit cu zapada.
Pentru siguranta, politistii ii sfatuiesc pe soferi sa foloseasca frana de motor in locul celei normale, cand asfaltul nu este uscat. Adica sa treaca dintr-o treapta de viteza superioara intr-una inferioara ca sa incetineasca si in niciun caz sa franeze brusc.