La vremuri de criza, produse de criza. Cum ne imbracam? Ce mancam?
De cand ne-a incoltit criza, mancam, ne imbracam si consumam tot ce e mai ieftin, spre bucuria marilor lanturi de magazine. Toate vor sa vanda cat mai multe produse sub marca proprie, pentru ca romanii au inceput sa nu se mai uite la firma, ci la pret.
Producatorii care au deja un renume se simt insa amenintati si spun ca un aliment cu 30% mai ieftin este obligatoriu si de o calitate mai proasta. Disputa dintre cele doua parti va fi transata insa de clienti, atunci cand aleg marfa.
Din cele 2.000 de tone de mustar pe an, plus alte cateva sute de tone de ketchup si maioneza produse de o fabrica din Sibiu, doar 40 % din productie este vanduta pe cont propriu, iar restul ajunge in hipermarketuri.
Toate lanturile Carrefour, Cora, Real, Metro, Mega Image, Penny sau Profi vand alimente, cosmetice, produse de igiena sau scutece, pe care pun marca proprie. Preturile sunt cu 20 pana la 40% mai mici fata de marcile cunoscute la nivel national. Dar marii producatori sustin ca pretul mic poate ascunde o calitate mai slaba.
Cine cumpara astfel de produse?
Cele mai fidele sunt doamnele care au in medie 50 de ani si castiga sub 1.000 de lei pe luna. Apoi, mai sunt si barbatii tineri care vor sa fie eficienti si studiaza foarte bine raportul calitate/pret. Si din cand in cand romancele cu un venit pana in 2.000 de lei, care vaneaza promotiile.
In prezent lanturile de magazine vand intre 5 si 10% dintre produse sub marca proprie. Tinta lor este sa cucereasca 20% din piata, in timp ce marile branduri se tem ca incet, incet vor fi scoase din supermarketuri.