Studiu GfK: Mancarea de zi cu zi este cu 15% mai scumpa, dar consumul nu a scazut in ultimele 6 luni
Romanii au cheltuit in primul semestru al acestui an cu 15% mai mult pentru alimentele de baza, chiar daca au consumat mai putin decat anul trecut, explicatia fiind cresterea preturilor alimentelor din ultimul an.
Potrivit unui studiu al companiei GfK, citat de Mediafax, cele mai afectate de cresterea preturilor in ultimele sase luni au fost alimentele de baza, valoarea cheltuita pentru aceste categorii fiind cu 15% mai mare, in timp ce sumele alocate pentru produse alimentare neesentiale au crescut cu 4%.
Dintre produsele alimentare de baza, uleiul s-a scumpit cu pana la 40%, in vreme ce volumul vanzarilor a scazut cu aproape 2%. Pentru cafeaua macinata si prajita, considerata de asemenea de catre consumatori un produs esential, nivelul cheltuielilor a ramas relativ stabil. Cu toate acestea, consumul a scazut cu pana la 7%, la un numar de consumatori constant, potrivit GfK.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Si consumul casnic de bunuri de larg consum a urcat cu 6% in moneda nationala in primele sase luni, dar cresterea fost influentata si in acest caz de nivelul ridicat al inflatiei. In volum, piata a scazut cu aproape 2%, in timp ce fenomenul de down-trading (trecerea catre produse dintr-un segment de pret inferior) se manifesta in continuare.
Cheltuielile pentru produsele de ingrijire a locuintei si de igiena personala au inregistrat cresteri de 5% in prima jumatate a anului. Dintre produsele nealimentare de baza, romanii au platit usor mai putin pentru detergentul de rufe (-1% in valoare), in timp ce pentru sampon cheltuielile au avansat cu pana la 12%, desi consumul a ramas aproximativ acelasi.
Dupa o perioada in care produsele de ingrijire au fost puternic afectate de scaderea consumului, in prima jumatate a anului, deodorantele si sapunul de toaleta inregistreaza cresteri de vanzari in volum modeste, de 4% fiecare.