Atelierele de croitorie, grav afectate de pandemie. "Am suferit undeva la 90% scăderi"
În lipsa clienților, și atelierele de croitorie înregistrează pierderi. Comenzile pentru costume bărbătești, de exemplu, au scăzut cu 70 la sută.
Blocați în case și fără evenimente importante unde ținuta era obligatorie, oamenii au renunțat la sacouri elegante, veste sau cravate.
Nevoit să lucreze de acasă, Andrei şi-a anulat întâlnirile de afaceri şi a renunţat astfel la hainele elegante.
Andrei Ţigănaş, antreprenor: "Era nevoie să fiu atent la vestimentaţie, să îmi aleg cu grijă costumul pe care îl port, eventual să variez cămăşile. După ce a început pandemia am început să ţin conferinţe online, motiv pentru care nu a mai fost atât de relevant cum mă îmbrac. Aveam grijă să îmi pun o cămaşă de la brâu în sus, cât să nu spună oamenii că m-am dat jos din pat şi am uitat să îmi dau jos pijamaua".
Şi un medic povesteşte că acum îmbracă doar echipamentele de protecţie de la spital şi hainele lejere de acasă şi nu mai dă banii pe sacouri, cămăşi sau cravate.
Atelierele de croitorie înregistrează pierderi mari.
Dan Rusan, proprietar atelier costume la comandă: "Fiind mai puţine evenimente, îndeosebi nunţi, atunci au scăzut undeva înspre sfert".
Ovidiu Laurian, proprietar atelier costume la comandă: "Noi am suferit undeva la 90 la sută scăderi în primele săptămâni ale pandemiei, în primele două luni, chiar cât a fost perioada de urgenţă".
Adrian Pancea, proprietar magazin costume: "Anul trecut aveam o vânzare de 100 de costume pe lună, acum asta ne-am redus undeva la 20 de costume. Înainte vindeam între 1 şi 5 costume pe zi, acum vindem 5 costume într-o săptămână. Clienţii nu mai găsesc motivul pentru a cumpăra aceste haine".
Un costum poate costa de la 500 de euro până la 3.000 de euro. Croitorii luceaza şi o săptămână la el.
Dacă înainte de pandemie se spunea că haina îl face pe om, acum, când majoritatea activităţilor s-au mutat online, experţii spun că important este mesajul transmis.
Ioan Hosu, sociolog profesor UBB: "Multe dintre activităţi, odată ce au trecut în online, au accentuat această tendinţă şi au mers în direcţia informalizarii vestimentaţiei. Costumul reprezenta o poziţie, un status, astăzi nu neapărat costumul este cel care dă valoare unei poziţii într-o organizaţie".
Proprietarii atelierelor de croitorie speră ca peste câteva luni oamenii vor redescoperi hainele făcute la comandă, îndeosebi costumele.