Drumarii straini: Cum se fac blaturile la licitatiile romanesti
Licitatiile desfasurate recent pentru construirea celor noua tronsoane de autostrada dintre Nadlac si Sibiu, finantate de UE si castigate in principal de regi ai asfaltului si de cateva firme italiene, i-au adus in pragul revoltei pe straini.
Romania Libera: Doua federatii europene ale constructorilor (European International Contractors – EIC – si European Construction Industry Federation – FIEC), care au printre membri majoritatea firmelor straine prezente in Romania, au adresat la inceputul acestei luni o scrisoare comisarilor europeni pentru piata interna si pentru dezvoltare regionala, Michel Barnier si, respectiv, Johannes Hahn. Constructorii afirma ca proiectele finantate din fondurile UE sufera de „o pregatire insuficienta a proiectelor, proceduri de licitatie neuzuale si prost conduse, conditii contractuale incorecte si hartuire a consultantilor manageri ai proiectelor“. Cele doua federatii spun ca evolutiile se intalnesc in intreaga Europa Centrala si de Est, insa au ales sa mentioneze doar Romania in scrisoarea lor deoarece aici lucrarile sunt critice. Cele doua federatii solicita CE sa intervina pentru a modifica procedura de desemnare a castigatorilor la licitatii. La ultimele licitatii pe Nadlac-Sibiu desemnarea castigatorilor a avut loc pe baza ofertelor financiare (ce au contat in proportie de 30%) si a celor tehnice (70%). Din cauza absentei criteriilor exacte de apreciere a ofertelor tehnice, castigatorul a putut fi jonglat cu usurinta prin punctarea acestora.
Adevarul: Cum se irosesc banii de autostrazi In urma cu o luna, la Bruxelles, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, se lauda in fata comisarului european pentru Politica Europeana, Johannes Hahn, cu rata mare de absorbtie a fondurilor de coeziune din Programul Operational Sectorial Transporturi. Patru sectoare de autostrada (Orastie-Sibiu, Timisoara-Lugoj, Lugoj-Deva si Nadlac-Arad) avea sa construiasca Romania cu finantare prin Fondul de Coeziune al Uniunii Europene, se mandrea ministrul. Realizarea celor patru proiecte costa in total 2.087.120.033 de euro. Din aceasta suma, aproape 1,5 miliarde de euro vin de la Uniunea Europeana (UE), fonduri nerambursabile. Potrivit Hotararii de Guvern 759/2007, zece procente din valoarea finantata de UE - 150 de milioane de euro - sunt destinate urmatoarelor cheltuieli: costul de achizitie a imobilelor expropriate (in masura in care valoarea este stabilita de catre un evaluator independent si nu este mai mare decat pretul zonei); consilierea juridica in vederea expropierilor; documentele cadastrale si realizarea rapoartelor de evaluare a proprietatilor. Conditia pusa de UE pentru a finanta aceste proceduri cu 150 de milioane de euro este nenegociabila: cheltuielile sa fie facute urmand fara abatere legislatia nationala si comunitara. Conditie pe care Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) a avut „grija" s-o ignore.
Ziarul Financiar: Ministerul Dezvoltarii a scos la licitatie sapte pachete de drumuri locale cu 1 mld. € Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT) a scos la licitatie ultimele sapte pachete de drumuri judetene si locale, care vizeaza lucrarile de modernizare si reabilitare a aproape 3.350 de kilometri de drumuri judetene si locale din judetele Cluj, Alba, Bistrita Nasaud, Maramures, Dolj, Gorj, Valcea, Sibiu, Vaslui, Bacau, Harghita, Mures, Hunedoara si Timis. Costul total al acestor sapte pachete se ridica la aproximativ 937 milioane de euro, aceasta fiind cea mai mare licitatie, din punctul de vedere valoric, organizata de Ministerul Dezvoltarii pana acum. Astfel, MDRT a finalizat scoaterea la licitatie a tuturor celor 20 de pachete de drumuri pentru toate judetele tarii, care includ aproape 1.700 km de drumuri judetene, restul de circa 6.900 de kilometri fiind sosele de interes local. In medie, reabilitarea sau modernizarea unui kilometru de drum judetean sau local va costa circa 302.000 de euro, potrivit calculelor ZF, in conditiile in care standardele de cost prevad ca modernizarea unui kilometru de drum comunal sa coste circa 165.000 de euro fara TVA, reabilitarea unui kilometru de drum judetean - 274.000 de euro, in timp ce modernizarea unui kilometru de drum judetean este estimata la 330.000 de euro.