O mașină solară românească va concura în deșertul australian. E de zece ori mai ieftină decât cele ale competitorilor
TUCN Racing Team, o echipă de studenți de la Unversitatea Tehnică din Cluj construiește mașini solare care pot străbate sute de kilometri cu doar trei kWh.
Profesorul Călin Neamțu a povestit, la Pro Verde, cum a ajuns echipa sa la World Solar Challenge Australia, o competiție internațională de top, folosind un buget de zece ori mai mic decât ale rivalilor.
Mașinile solare sunt vehicule electrice care se alimentează exclusiv din energia soarelui, prin panouri fotovoltaice. Nu e doar un concept, ci o realitate testată în curse dure, unde eficiența, greutatea redusă și siguranța sunt esențiale.
Mașina creată de echipa din Cluj are o autonomie de 300–400 km doar din bateria de 3 kWh – echivalentul consumului unui boiler electric timp de câteva ore – iar în condiții de soare puternic poate merge mult mai departe.
Cursa din Australia, World Solar Challenge, este cea mai solicitantă din lume pentru acest tip de vehicule. Timp de o săptămână, echipe din toată lumea va traversa deșertul australian în condiții reale de trafic, campând seara în mijlocul pustietății, fără surse alternative de energie. România a participat pentru prima dată în urmă cu doi ani, iar în 2025 revine cu un nou prototip, mai eficient și mai performant.
Toate meciurile de la FIFA Club World Cup pot fi văzute pe VOYO cu comentariu în limba română.
„Noi construim fiecare mașină de la zero. Regulamentele se schimbă, tehnologia avansează, iar prototipurile trebuie să fie mereu la zi”, spune profesorul Neamțu.
Fibră de carbon și panouri fotovoltaice de ultimă generație
Echipa de la Cluj folosește fibră de carbon, panouri fotovoltaice de generație nouă și soluții inovatoare pentru aerodinamică și distribuția greutății.
De exemplu, chiar și cupola șoferului este gândită în așa fel încât să nu umbrească panourile solare.
În ciuda bugetelor limitate – echipa reușește să strângă anual în jur de 300.000 de euro, în timp ce echipele europene de top investesc peste 4 milioane – românii continuă să construiască, să testeze și să îmbunătățească fiecare componentă.
În plus, studenții sunt cei care pilotează mașina în competiții, și sunt certificați oficial de către organizatori.
Profesorul Călin Neamțu respinge ideea că cercetarea românească ar fi „moartă”: „Inovația există, doar că nu este suficient promovată. Problemele sunt mai ales administrative: un brevet durează șapte ani, ceea ce este inacceptabil în ritmul actual al dezvoltării tehnologice.”
Sursa: StirilePROTV
Etichete: cluj, romania, australia, panouri solare,
Dată publicare:
13-06-2025 08:05