O mașină solară românească va concura în deșertul australian. E de zece ori mai ieftină decât cele ale competitorilor

×
Codul embed a fost copiat

TUCN Racing Team, o echipă de studenți de la Unversitatea Tehnică din Cluj construiește mașini solare care pot străbate sute de kilometri cu doar trei kWh.

Profesorul Călin Neamțu a povestit, la Pro Verde, cum a ajuns echipa sa la World Solar Challenge Australia, o competiție internațională de top, folosind un buget de zece ori mai mic decât ale rivalilor.

Mașinile solare sunt vehicule electrice care se alimentează exclusiv din energia soarelui, prin panouri fotovoltaice. Nu e doar un concept, ci o realitate testată în curse dure, unde eficiența, greutatea redusă și siguranța sunt esențiale.

Mașina creată de echipa din Cluj are o autonomie de 300–400 km doar din bateria de 3 kWh – echivalentul consumului unui boiler electric timp de câteva ore – iar în condiții de soare puternic poate merge mult mai departe.

Cursa din Australia, World Solar Challenge, este cea mai solicitantă din lume pentru acest tip de vehicule. Timp de o săptămână, echipe din toată lumea va traversa deșertul australian în condiții reale de trafic, campând seara în mijlocul pustietății, fără surse alternative de energie. România a participat pentru prima dată în urmă cu doi ani, iar în 2025 revine cu un nou prototip, mai eficient și mai performant.

Citește și
E oficial: România are o nouă companie feroviară, pentru deservirea „nevoilor de apărare ale țării”
O tehnologie unică va fi testată pe căile ferate din Elveția. Potențial energetic uriaș

Toate meciurile de la FIFA Club World Cup pot fi văzute pe VOYO cu comentariu în limba română.

„Noi construim fiecare mașină de la zero. Regulamentele se schimbă, tehnologia avansează, iar prototipurile trebuie să fie mereu la zi”, spune profesorul Neamțu.

Fibră de carbon și panouri fotovoltaice de ultimă generație

Echipa de la Cluj folosește fibră de carbon, panouri fotovoltaice de generație nouă și soluții inovatoare pentru aerodinamică și distribuția greutății.

De exemplu, chiar și cupola șoferului este gândită în așa fel încât să nu umbrească panourile solare.

În ciuda bugetelor limitate – echipa reușește să strângă anual în jur de 300.000 de euro, în timp ce echipele europene de top investesc peste 4 milioane – românii continuă să construiască, să testeze și să îmbunătățească fiecare componentă.

În plus, studenții sunt cei care pilotează mașina în competiții, și sunt certificați oficial de către organizatori.

Profesorul Călin Neamțu respinge ideea că cercetarea românească ar fi „moartă”: „Inovația există, doar că nu este suficient promovată. Problemele sunt mai ales administrative: un brevet durează șapte ani, ceea ce este inacceptabil în ritmul actual al dezvoltării tehnologice.”

Articol recomandat de sport.ro
Cazul Diogo Jota | Poliția din Spania anunță cine ar fi fost la volan și cauza probabilă a accidentului
Cazul Diogo Jota | Poliția din Spania anunță cine ar fi fost la volan și cauza probabilă a accidentului
Citește și...
Paradox energetic. De ce li s-a recomandat românilor cu panouri solare să oprească invertoarele de Paște
Paradox energetic. De ce li s-a recomandat românilor cu panouri solare să oprească invertoarele de Paște

Sistemul energetic național este în alertă de Paște. Consumul extrem de mic prognozat în aceste zile ar putea crea dezechilibre, astfel că e nevoie ca, în regim de urgență, și producția să fie, ajustată.

O tehnologie unică va fi testată pe căile ferate din Elveția. Potențial energetic uriaș
O tehnologie unică va fi testată pe căile ferate din Elveția. Potențial energetic uriaș

Autoritățile elvețiene au dat undă verde unui proiect pilot de trei ani pentru instalarea de panouri solare demontabile pe o linie de cale ferată din vestul Elveției.

 

Studiu cu rezultate neașteptate. Panourile solare de pe acoperișuri modifică temperaturile în timpul zilei și al nopții
Studiu cu rezultate neașteptate. Panourile solare de pe acoperișuri modifică temperaturile în timpul zilei și al nopții

Acoperirea pe scară largă a acoperișurilor clădirilor cu panouri solare fotovoltaice convenționale poate influența temperaturile în zilele călduroase și le poate modifica inclusiv noaptea, conform unui nou studiu.

Recomandări
Politico: Nicușor Dan, într-un „triunghi amoros” politic Macron-Merz. Liberalii și conservatorii europeni îl „curtează”
Politico: Nicușor Dan, într-un „triunghi amoros” politic Macron-Merz. Liberalii și conservatorii europeni îl „curtează”

Nicușor Dan, noul președinte al României, în centrul unui „triunghi amoros” politic: partidele europene ale lui Macron și Merz îl curtează, scrie Politico.

Interviu Sport.ro: Strigătul de disperare al iranianului Alireza Mousavi: „România, te iubesc, dar te și rog ceva... ”
Interviu Sport.ro: Strigătul de disperare al iranianului Alireza Mousavi: „România, te iubesc, dar te și rog ceva... ”

Revenit în țară după o vacanță sub bombardamente, de-a lungul „războiului de 12 zile”, între Iran și Israel, handbalistul de 35 de ani a acordat un interviu tulburător pentru Sport.ro.  

Absolvenții de școli profesionale vor avea stagii plătite la Comisia Europeană. Roxana Mînzatu, inițiator: O șansă fantastică
Absolvenții de școli profesionale vor avea stagii plătite la Comisia Europeană. Roxana Mînzatu, inițiator: O șansă fantastică

Pentru prima dată, Comisia Europeană vrea să deschidă porțile și pentru tinerii care învață o meserie.