Plenul, informat în sesiune extraordinară despre OUG referitoare la deconectarea rău-platnicilor la gaze şi electricitate
Senatul a fost informat, marţi, în sesiune extraordinară, despre OUG 84/2021, adoptată de Guvern pe 5 august, prin care se abrogă prevederi referitoare la debranşarea/deconectarea clienţilor rău-platnici la gaze naturale şi energie electrică.
Comisiile de specialitate urmează să finalizeze, în termenele stabilite de Biroul permanent, avizele şi raportul aferent acestui act normativ.
Ordinea de zi şi programul de lucru pentru sesiunea extraordinară au fost aprobate prin vot exprimat telefonic şi pe tabletă de către senatori (70 de voturi 'pentru' (PNL, USR, UDMR), 33 'împotrivă' (PSD), unul împotrivă şi 5 "prezent, nu votez" (AUR).
Senatorul PSD Radu Oprea a explicat votul împotrivă al colegilor săi de partid, care susţin că înainte de a fi emisă această ordonanţă, ar fi trebuit adoptată la Camera Deputaţilor legea consumatorului vulnerabil.
"Această ordonanţă de urgenţă nu ar fi trebuit să intre, marţi, pe ordinea de zi pentru că ea priveşte un fapt foarte grav, acela prin care se abrogă interzicerea debranşării consumatorilor vulnerabili - cei care nu pot plăti utilităţile. Ştim cum au crescut exploziv preţurile atât la gaze, cât şi la energie electrică. Cei afectaţi sunt pensionarii cu venituri minime şi familiile cu mulţi copii. Ar fi trebuit să prevenim întâi. Să treceţi legea consumatorului vulnerabil într-o sesiune extraordinară la Camera Deputaţilor şi apoi să puteţi veni cu o astfel de ordonanţă de urgenţă", a spus, în plenul Senatului, Radu Oprea.
Prin ordonanţa de urgenţă se abrogă articolul 72, alineat 1, din OUG 70/2020, prevedere care stabileşte că pe perioada stării de alertă operatorii de transport şi distribuţie energie electrică şi gaze naturale asigură continuitatea furnizării serviciilor, iar în situaţia în care este incident un motiv de debranşare/deconectare, amână efectuarea acestei operaţiuni până la încetarea stării de alertă.
Astfel, OUG 84/2021 are drept scop revenirea la prevederile legislative anterioare intrării în vigoare a OUG 70/2020, care permit - în condiţii contractuale reglementate - deconectarea clienţilor finali rău-platnici.
Actul normativ al Guvernului prevede includerea unei perioade de tranziţie de 90 de zile, în timpul căreia clienţii finali care au beneficiat de prevederile articolului 72, alineat 1 ale OUG nr. 70/2020 nu pot fi deconectaţi pentru debitele restante aferente perioadei de aplicabilitate ale respectivelor prevederi, aceştia având posibilitatea să identifice, împreună cu prestatorii de servicii din domeniile energie electrică şi/sau gaze naturale şi în funcţie de situaţia proprie, soluţii pentru achitarea debitelor restante.
"Riscurile asociate imposibilităţii de deconectare/debranşare în caz de neplată şi consecinţele suportării de către operatorii implicaţi în alimentare a costurilor asociate furnizării de energie electrică sau gaze naturale au un impact negativ la nivelul întregii economii naţionale", se arată în expunerea de motive a OUG 84/2021.
Conform cifrelor prezentate de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, Asociaţia Furnizorilor de energie electrică din România şi Federaţia Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din România, numărul clienţilor finali casnici şi noncasnici de energie electrică şi gaze naturale care nu au achitat contravaloarea consumului de energie electrică şi de gaze naturale înregistrat în perioada vizată de amânarea debranşărilor a ajuns la circa 209.000, cu un cuantum al debitelor restante de circa 249 milioane lei la sfârşitul lunii mai, iar numărul clienţilor care nu şi-au achitat facturile de energie electrică şi nu au putut fi deconectaţi este de circa 173.000 la finalul lunii iunie.
Senatul este prima cameră sesizată cu proiectul de lege privind aprobarea OUG 84/2021 pentru abrogarea art.72 alin. 1 din OUG 70/2020 privind reglementarea unor măsuri, începând cu data de 15 mai 2020, în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea SARS-CoV-2.
Potrivit articolului 115 din Constituţie, o ordonanţă de urgenţă intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgenţă la camera competentă sesizată, Senatul în acest caz, şi după publicarea ei în Monitorul Oficial. Camerele Parlamentului, dacă nu se află în sesiune, se convoacă în mod obligatoriu în cinci zile de la depunere sau, după caz, de la trimitere.