Planul în 16 puncte al PNL pentru a acoperi gaura din buget. De unde vrea să taie și unde să fie majorate taxe sau impozite
Luni, la ora 16, reprezentanți ai PSD și ai PNL se întâlnesc în ședința de coaliție pentru a stabili măsurile bugetare menite să țină deficitul bugetar sub control.
Reprezentanții PNL se vor duce la întâlnire cu un plan în 16 puncte care NU cuprinde, de exemplu, anularea facilităților fiscale din sectorul IT, după cum au declarat surse liberale pentru Știrile ProTV.
Scopul final al celor două ordonanțe de urgență anunțate, una pe reorganizarea sistemului bugetar și cea pe majorarea de taxe - anularea anumitor facilități fiscale este un beneficiu net la buget de 10 miliarde de lei, ne-au declarat surse liberale.
Alegeri 2024
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
Printre măsuri se numără și desființarea unor institute care nu au relevanță în contextul socio-economic actual, precum Institutul Levantului, condus de Emil Constantinescu.
În ceea ce privește cotele de TVA, propunerea PNL este menținerea unui nivel de 5% pentru cărți și ridicarea celorlalte de la nivelul de 9% la 19%, inclusiv gigacaloria.
O altă măsură importantă este tăierea tichetelor de vacanță în cazul bugetarilor cu salarii brute de peste 10.000 de lei, respectiv de peste 5.850 de lei net.
Planul pentru reogranizarea sistemului bugetar cu care PNL se va duce la ședința de coaliție, obținut de Știrile ProTV, este următorul:
1. Crearea cadrului legal pentru consorții/parteneriate de achiziții centralizate, la nivelul ministerelor cu OPC, precum și între UAT-uri județene și instituțiile publice subordonate din responsabilitatea altor UAT-uri ( exp. achiziția de medicamente necesare funcționării spitalelor de către Consiliile Județene în parteneriat cu spitalele din județ și testarea unor proiecte pilot)
2. Reducerea cu 30% a numărul de secretari de stat/subsecretari de stat.
3. Reducerea numărul de funcții de conducere de la 12% în prezent la 8% din umărul total de funcții publice.
4. Pentru situațiile în care normativele de personal nu permit aplicarea acestora pentru constituirea serviciilor, direcțiilor și direcțiilor generale exp. sănătate, educație, apărare națională etc. Obligația se aplică în privința funcțiilor de conducere, respectiv un procent de funcții de conducere de maxim 8%.
5. Acordarea voucherelor de vacanță numai pentru funcționarii publici cu un venit sub nivelul salariului brut de 10.000 lei.
6. Comasarea/desființarea instituțiilor subordonate Ministerelor/Guvernului/Parlamentului după regula generală: ”Fiecare minister are în teritoriu la nivel național/județean o sigură autoritate națională/deconcentrată” și reduce cheltuielile de personal și funcționare cu min. 15%. Impact pe digitalizare și pe simplificarea procedurilor.
7. Descentralizarea serviciilor publice de la nivel central către autoritățile publice locale acolo unde este posibil: sport, cultură, direcțiile de sănătate publică, direcțiile județene sanitar-veterinare, inspectorate școlare și trecerea lor în subordonarea/coordonarea/autoritatea autorităților publice locale.
8. Suspendarea pe o perioadă de un an de zile a programelor de investiții finanțate exclusiv din fonduri ale bugetului de stat de tipul: săli de sport, cămine de cultură, bazine de înot, complex sportiv, săli polivalente etc. pentru proiecte aflate în stadiu de organizare a procedurilor de achiziție publică.
9. Stabilirea de limite pentru deschiderea de credite bugetare lunar pentru cheltuieli de personal, materiale și servicii și investiții numai în limita evoluției lunare a soldului deficitului bugetar.
10. Instituțiile publice de subordonare centrală/locală aflate sub autoritatea/coordonarea/subordonarea autorităților centrale/locale trebuie să aibă un număr de peste 50 de posturi ocupate, cu atribuții care nu se suprapun cu ale altor instituții/autorități publice. Eventuala comasare a instituțiilor publice existente trebuie să conducă la o reducere a cheltuielilor de personal și funcționare cu 15% și a numărului de posturi efectiv ocupate de 50%.
11. Reducerea cu 50% a consilierilor directorilor generali și directorilor generali adjuncți ai companiilor de stat/locale
12. Limitarea indemnizațiilor (componentă fixă) la membrii Consiliilor de Administrație/Supraveghere/Conducere la nivelul echivalent a 1,5 salariului mediu brut pe ramura de activitate unde își desfășoară activitatea compania, dar nu mai mult decât indemnizația lunară brută a unui secretar de stat.
13. Desființarea institutelor de cercetare/institutelor autonome care nu sunt relevante în actualul context socioeconomic (exp. INCD Turism, Institut de cercetare în domeniul muncii și protecției sociale, Institutul Levantului).
14. Comasarea/absorbția/reorganizarea regiilor autonome/departamentelor de stat care nu se justifică pentru funcționare autonomă/independentă. Comasarea trebuie să aibă ca rezultat reducerea cu 15% a cheltuielilor de personal și funcționare și o reducere cu 15% a posturilor efectiv ocupate
15. Actualizarea redevențelor ADS (300 ha în administrare, redevențe 2,5 mil lei/semestru) și ANIF.
16. Comasarea unor societăți comerciale/companii ale statului român/agenții cu profil de activitate similară (ex: RADIOCOM, Societatea Română de Radiodifuziune).