Ministrul delegat Dan Sova a fost audiat la DNA pentru lipsa contractului cu Bechtel
Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine, Dan Sova, a venit marti la DNA.
El a declarat ca vrea sa sustina plangerea penala pe care a facut-o pentru lipsa contractului original cu Bechtel pentru autostrada Brasov-Bors.
Sova a spus ca a fost chemat la DNA in legatura cu plangerea sa facuta in rem si ca anchetatorii i-au cerut sa puna la dispozitie toata corespondenta purtata in ultima perioada de institutie cu celelalte ministere si autoritati privind existenta contractului Bechtel pentru autostrada Brasov-Bors.
El sustine ca nu a dat nicio declaratie in fata anchetatorilor pana la acest moment si a aratat ca nu are cunostinta daca in serviciul de documente speciale, unde ar fi trebuit sa se afle unul dintre originalele contractului cu Bechtel, sunt camere video.
Ministrul a aratat ca institutia pe care o conduce s-a ocupat doar de reziliere, in acest context fiind pana la acest moment desecretizat contractul din 2006. "Am desecretizat si am publicat varianta consolidata, aditionalele si protocoalele, iar varianta veche a contractului din 2003 nu s-a gasit, si am depus corespondenta privind aceste aspecte", a declarat sova.
Intrebat daca va purta discutii pe acest subiect cu noul ministru al Transporturilor, Ramona Manescu, Sova a spus ca "asta nu este o discutie intre ministri".
Sova a mentionat ca, in urma declansarii acestui scandal, Corpul de control a solicitat Bechtel, atat in Romania cat si in SUA, punerea la dispozitie a originalului contractului, in masura in care compania este de acord cu acest lucru.
Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine a depus la DNA, in 20 august, o plangere penala pentru neglijenta in serviciu privind protectia informatiilor clasificate, ca urmare a lipsei exemplarului original al contractului cu Bechtel pentru autostrada Brasov-Bors.
"Plangerea penala (...) cere, de asemenea, ca in situatia in care se va dovedi ca faptele care au condus la lipsa/refuzul de punere la dispozitie a acestui document imbraca forma altei infractiuni sa se dispuna atragerea raspunderii penale, dupa caz, pentru infractiunea de distrugere, furt sau abuz in serviciu contra intereselor publice. (...) Aceasta a fost facuta «in rem» si nu e indreptata impotriva unei persoane anume, Directia Nationala Anticoruptie fiind in masura sa cerceteze cine se face vinovat pentru lipsa exemplarului original al contractului", arata intr-un comunicat de presa departamentul condus de ministrul Dan sova.
Potrivit sursei citate, plangerea a fost depusa la DNA fiind vorba de o infractiune de serviciu care poate aduce statului pagube importante, mai mari decat echivalentul a un milion de euro, tinand cont de valoarea contractului cu Bechtel.
Prim-vicepresedintele PDL Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, a anuntat la 7 august ca a depus plangere penala la Parchetul Inaltei Curti de Casatie si Justitie in cazul ministrului Dan Sova, acuzandu-l ca ascunde contractul original cu Bechtel semnat de Adrian Nastase in anul 2003 pentru a-l apara pe fostul premier.
Anterior, Sova a sustinut ca desecretizarea contractului cu Bechtel nu s-a facut pentru ca nu s-a gasit, la Ministerul Transporturilor, varianta originala. In replica, Boagiu a sustinut ca documentul se afla la etajul 2, camera 58.
Intre timp, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine a publicat unele documente declasificate referitoare la contract. Proiectul autostrazii Brasov-Bors, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat in 2003 si inceput in 2004, in baza unui contract de 2,2 miliarde de euro incheiat cu Bechtel, care trebuia executat pana in 2012.
Contractul a suferit in decursul timpului mai multe modificari, fiind reziliat in mai 2013, statul roman urmand sa plateasca companiei americane 37,2 milioane de euro si datorii de 50 milioane de euro.
Pe fondul disputelor politice initiate de partidele care s-au succedat la guvernare si fara bani alocati de la buget, proiectul de 415 kilometri a fost derulat intr-un ritm lent, iar pana in prezent au fost executati doar 52 de kilometri.