Ministrul delegat Dan Sova a fost audiat la DNA pentru lipsa contractului cu Bechtel

Dan Sova

Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine, Dan Sova, a venit marti la DNA.

El a declarat ca vrea sa sustina plangerea penala pe care a facut-o pentru lipsa contractului original cu Bechtel pentru autostrada Brasov-Bors.

Sova a spus ca a fost chemat la DNA in legatura cu plangerea sa facuta in rem si ca anchetatorii i-au cerut sa puna la dispozitie toata corespondenta purtata in ultima perioada de institutie cu celelalte ministere si autoritati privind existenta contractului Bechtel pentru autostrada Brasov-Bors.

El sustine ca nu a dat nicio declaratie in fata anchetatorilor pana la acest moment si a aratat ca nu are cunostinta daca in serviciul de documente speciale, unde ar fi trebuit sa se afle unul dintre originalele contractului cu Bechtel, sunt camere video.

Ministrul a aratat ca institutia pe care o conduce s-a ocupat doar de reziliere, in acest context fiind pana la acest moment desecretizat contractul din 2006. "Am desecretizat si am publicat varianta consolidata, aditionalele si protocoalele, iar varianta veche a contractului din 2003 nu s-a gasit, si am depus corespondenta privind aceste aspecte", a declarat sova.

Citește și
Dan Sova
Departamentul lui Dan Sova a depus o plangere penala la DNA pentru lipsa contractului cu Bechtel
„Al treilea război mondial a început”. Valeri Zalujnîi, ambasadorul Ucrainei în Marea Britanie și fostul comandant al armatei, declarații

Intrebat daca va purta discutii pe acest subiect cu noul ministru al Transporturilor, Ramona Manescu, Sova a spus ca "asta nu este o discutie intre ministri".

Sova a mentionat ca, in urma declansarii acestui scandal, Corpul de control a solicitat Bechtel, atat in Romania cat si in SUA, punerea la dispozitie a originalului contractului, in masura in care compania este de acord cu acest lucru.

Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine a depus la DNA, in 20 august, o plangere penala pentru neglijenta in serviciu privind protectia informatiilor clasificate, ca urmare a lipsei exemplarului original al contractului cu Bechtel pentru autostrada Brasov-Bors.

"Plangerea penala (...) cere, de asemenea, ca in situatia in care se va dovedi ca faptele care au condus la lipsa/refuzul de punere la dispozitie a acestui document imbraca forma altei infractiuni sa se dispuna atragerea raspunderii penale, dupa caz, pentru infractiunea de distrugere, furt sau abuz in serviciu contra intereselor publice. (...) Aceasta a fost facuta «in rem» si nu e indreptata impotriva unei persoane anume, Directia Nationala Anticoruptie fiind in masura sa cerceteze cine se face vinovat pentru lipsa exemplarului original al contractului", arata intr-un comunicat de presa departamentul condus de ministrul Dan sova.

Potrivit sursei citate, plangerea a fost depusa la DNA fiind vorba de o infractiune de serviciu care poate aduce statului pagube importante, mai mari decat echivalentul a un milion de euro, tinand cont de valoarea contractului cu Bechtel.

Prim-vicepresedintele PDL Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, a anuntat la 7 august ca a depus plangere penala la Parchetul Inaltei Curti de Casatie si Justitie in cazul ministrului Dan Sova, acuzandu-l ca ascunde contractul original cu Bechtel semnat de Adrian Nastase in anul 2003 pentru a-l apara pe fostul premier.

Anterior, Sova a sustinut ca desecretizarea contractului cu Bechtel nu s-a facut pentru ca nu s-a gasit, la Ministerul Transporturilor, varianta originala. In replica, Boagiu a sustinut ca documentul se afla la etajul 2, camera 58.

Intre timp, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine a publicat unele documente declasificate referitoare la contract. Proiectul autostrazii Brasov-Bors, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat in 2003 si inceput in 2004, in baza unui contract de 2,2 miliarde de euro incheiat cu Bechtel, care trebuia executat pana in 2012.

Contractul a suferit in decursul timpului mai multe modificari, fiind reziliat in mai 2013, statul roman urmand sa plateasca companiei americane 37,2 milioane de euro si datorii de 50 milioane de euro.

Pe fondul disputelor politice initiate de partidele care s-au succedat la guvernare si fara bani alocati de la buget, proiectul de 415 kilometri a fost derulat intr-un ritm lent, iar pana in prezent au fost executati doar 52 de kilometri.

Articol recomandat de sport.ro
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Citește și...
Blestemul Bechtel: statul pierde bani grei si dupa reziliere, din cauza disparitiei originalelor
Blestemul Bechtel: statul pierde bani grei si dupa reziliere, din cauza disparitiei originalelor

Guvernul Romaniei joaca intr-o piesa tragi-comica despre contractul pierdut. Este vorba despre cazul Bechtel, cel mai controversat act din istorie, incheiat de stat.

Departamentul lui Dan Sova a depus o plangere penala la DNA pentru lipsa contractului cu Bechtel
Departamentul lui Dan Sova a depus o plangere penala la DNA pentru lipsa contractului cu Bechtel

Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine a depus la DNA o plangere penala pentru neglijenta in serviciu privind protectia informatiilor clasificate, ca urmare a lipsei exemplarului original al contractului cu Bechtel.

ZF: Marile intrebari la Bechtel - cum sa pierzi un contract pe care ar trebui sa-l pazeasca SRI
ZF: Marile intrebari la Bechtel - cum sa pierzi un contract pe care ar trebui sa-l pazeasca SRI

Declaratia ministrului Dan Sova, potrivit careia originalul contractului initial cu americanii de la Bechtel pentru constructia Autostrazii Transilvania "nu s-a gasit", ridica semne de intrebare care pun in incurcatura toata administratia romana.

Marele secret al
Marele secret al "tunului" dat de Bechtel. Ce scria in cel mai pagubos contract semnat de Romania

Documentele declasificate referitoare la contractul dintre statul roman si Bechtel International au fost publicate marti pe pagina web a Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine.

Recomandări
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii

În vreme ce la nivel european se vorbește tot mai des despre mari dificultăți pentru economie, iar recesiunea este o realitate pentru Franța și Germania, candidații la Cotroceni promit venituri mai mari, cel puțin pentru o parte din populație, dar și redu

Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi

Mai sunt doar trei zile până la primul tur al alegerilor prezidențiale, iar ultimul sondaj arată noi evoluții în lupta pentru turul al doilea: George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi.

Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”
Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”

Marcel Ciolacu spune că va prezenta actele pentru a dovedi că și-a plătit zborul cu un avion privat la Nisa, însă va face acest lucru atunci când va dori el.