Incidentul de la Marea Neagră care putea declanșa Al Treilea Război Mondial. Lanț uluitor de greșeli ale unui pilot rus
Un pilot rus a încercat să doboare un avion NATO deasupra Mării Negre, după ce a înțeles greșit un mesaj de la sol, dar în cele din urmă a tras defectuos două rachete. Incidentul care putea duce la Al Treilea Război Mondial a fost confirmat de Londra.
Un pilot rus a încercat pe 29 septembrie 2022 să doboare un avion de supraveghere RAF după ce a crezut că are permisiunea de a trage, dezvăluie BBC.
Pilotul a tras două rachete, dar niciuna nu a lovit avionul NATO: prima a ratat ținta, iar a doua a funcționat defectuos la lansare.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Dacă nu ar fi exista acest lanț uluitor de greșeli, am fi asistat, probabil, la declanșarea celui de-Al Treilea Război Mondial.
Rusia susține că incidentul din septembrie 2022 a fost cauzat de o „defecțiune tehnică”, iar Ministerul Apărării din Marea Britanie a acceptat public explicația rusă și refuză să facă publice alte detalii.
Trei surse din conducerea apărării britanice, care cunosc incidentul, au declarat pentru BBC că telecomunicațiile rusești interceptate de aeronava RAF RC-135 Rivet Joint, adică exact avionul NATO care era să fie doborât de ruși, oferă o relatare foarte diferită față de versiunea oficială.
Avionul RAF - cu un echipaj de până la 30 de persoane - efectua o misiune de supraveghere deasupra Mării Negre, în spațiul aerian internațional, pe 29 septembrie anul trecut, când a întâlnit două avioane de luptă rusești SU-27.
Comunicațiile interceptate arată că unul dintre piloții ruși a crezut că i s-a dat permisiunea de a viza aeronava britanică, în urma unei comenzi ambigue de la o stație terestră rusă.
Al doilea pilot rus nu a înțeles însă același lucru, ba chiar i-a reproșat și și-a înjurat omul când acesta a tras prima rachetă spre avionul NATO.
Al doilea pilot rus a început să-l înjure pe colegul său, care a tras în avionul NATO
Aeronava RAF este încărcată cu senzori pentru a intercepta comunicațiile, iar echipajul RAF a ascultat astfel incidentul care ar fi putut duce la propria lor moarte. Ministerul britanic de Justiție nu va publica detalii despre aceste comunicări.
Răspunzând acestor noi dezvăluiri, un purtător de cuvânt al ministerului a spus: „Intenția noastră a fost întotdeauna să protejăm siguranța operațiunilor noastre, să evităm escaladarea inutilă și să informăm publicul și comunitatea internațională”.
În timp ce cele două avioane de luptă SU-27 rusești se apropiau de avionul spion al RAF, au primit o comunicare de la controlorul stației de la sol. O sursă occidentală a declarat pentru BBC că aceasta conținea cuvintele „aveți ținta”.
Acest limbaj ambiguu a fost interpretat de unul dintre piloții ruși ca permisiunea de a trage.
Limbajul liber pare să arate un grad ridicat de neprofesionalism din partea celor implicați, au spus surse militare. În schimb, piloții NATO folosesc un limbaj foarte precis atunci când cer și primesc permisiunea de a trage.
Pilotul rus a lansat cu succes o rachetă aer-aer, dar nu a reușit să atingă ținta. A fost pur și simplu o greșeală de tragere, nu o defecțiune.
Surse din apărare au declarat pentru BBC că atunci a izbucnit o ceartă între cei doi piloți ruși. Pilotul celui de-al doilea SU-27 nu credea că li s-a dat permisiunea să tragă. Comunicările interceptate arată cum l-a înjurat pe tovarășul său, întrebându-l efectiv ce credea că face. Cu toate acestea, primul pilot a lansat încă o rachetă.
Americanii au descris incidentul ”ca fiind cu adevărat foarte înfricoșător”
A doua rachetă a căzut pur și simplu din aripă - sugerând fie că arma a funcționat defectuos, fie că lansarea a fost anulată în ultima clipă.
Trei săptămâni mai târziu, guvernul Regatului Unit a confirmat că incidentul a avut loc - după ce o declarație din partea Ministerului rus al Apărării a numit-o „defecțiune tehnică”.
Într-o declarație adresată parlamentarilor din 20 octombrie, secretarul de atunci al Apărării, Ben Wallace, a numit incidentul o „angajare potențial periculoasă”.
Dar el a acceptat explicația Moscovei, spunând: „Nu considerăm acest incident ca fiind o escaladare deliberată din partea rușilor, iar analiza noastră este de părere că s-a datorat unei defecțiuni”.
Cu toate acestea, o scurgere secretă de informații a dezvăluit că armata americană a vorbit despre ceea ce s-a întâmplat în cu totul alți termeni. Într-o serie de documente publicate online de aviatorul american Jack Teixera, același incident a fost descris drept „aproape o doborâre”.
„Incidentul a fost mult mai grav decât a fost portretizat inițial și ar fi putut echivala cu un act de război”, a raportat el către New York Times.
Potrivit a doi oficiali americani ai apărării, a spus ziarul american, pilotul rus a interpretat greșit un ordin de la sol. Pilotul rus „care a luat la țintă aeronava britanică a tras, dar racheta nu s-a lansat corect”.
Ziarul a citat, de asemenea, un oficial american al apărării nenumit, care descrie incidentul „ca fiind cu adevărat foarte înfricoșător”.
Ca răspuns la raportul scurs despre „aproape o doborâre”, Ministerul Apărării din Regatul Unit a emis o altă declarație care a adăugat însă mai multă ceață decât claritate.
De atunci, avioanele de spionaj sunt însoțite deasupra Mării Negre de aparate de luptă
Ministerul susține acum că „o proporție semnificativă din conținutul acestor rapoarte din documente este neadevărat, manipulat sau ambele”.
Pot exista mai multe motive pentru care Ministerul Apărării din Regatul Unit a fost reticent în a oferi detaliile complete. În primul rând, Regatul Unit nu ar dori să facă publice amploarea culegerii sale de informații și detaliile comunicațiilor interceptate.
Mai important, niciuna dintre părți nu a dorit o escaladare - una care ar putea atrage un membru NATO într-o confruntare militară cu Rusia.
Dar incidentul arată, încă o dată, cum o greșeală a unui singur individ ar putea declanșa un conflict mondial.
Ministerul Apărării a declarat acum pentru BBC că „acest incident este o reamintire clară a potențialelor consecințe ale invaziei barbare a Ucrainei de către Putin”.
Nu este prima dată când un pilot rus nesăbuit țintește o aeronavă NATO în spațiul aerian internațional. La începutul acestui an, în martie, un avion rusesc a doborât o dronă de supraveghere fără pilot american, zburând tot deasupra Mării Negre.
În acel incident, pilotului rus i s-a acordat o medalie, dar cei mai mulți experți sunt de acord că doborârea dronei s-a datorat mai degrabă norocului decât aptitudinii sau judecății sale. Iar asta evidențiază întrebări serioase despre disciplina și profesionalismul forțelor aeriene ruse.
În ciuda faptului că s-a aflat foarte aproape de a fi doborât, avionul RAF a continuat să efectueze zboruri de supraveghere deasupra Mării Negre - o dovadă a curajului echipajelor care au evitat cu strictețe un dezastru.
De la incident, aceste zboruri de supraveghere RAF au fost escortate de avioane de luptă Typhoon înarmate cu rachete aer-aer.
Regatul Unit este singurul aliat al NATO care conduce misiuni cu echipaj peste Marea Neagră.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: NATO, marea neagra, avion, incident, avion doborat, al treilea razboi mondial, rus,
Dată publicare:
14-09-2023 16:25