Cum au ajuns kenienii cei mai mari fani ai mașinilor electrice. De ce renunță la automobilele clasice
Puțini șoferi se pot lăuda cu o mașină electrică, prin urmare nepoluantă și silențioasă. Mai ales că prețul unui astfel de vehicul nu e deloc de neglijat.
În Kenya însă, o companie instalează motoare electrice pe... mașini vechi. Cer sume piperate, dar reprezentanții firmei spun că, pe termen lung, proprietarii fac economii uriașe.
Într-o hală din capitala kenyană Nairobi, o companie locală are o misiune importantă: înlocuiește motoarele pe combustibil ale autoturismelor vechi cu... motoare electrice. Mecanicii scot sistemul de alimentare cu motorină și pun în loc o baterie și sistemele electronice necesare.
Lucy Mugala, mecanic Opibus: „Combustibilul este cu adevărat cea mai scumpă marfă în țara noastră, în acest moment. Prețul fluctuează și e foarte greu pentru orice proprietar de mașină sau de motocicletă. Vehiculele noastre sunt electrice, iar asta înseamnă economie. Dacă cheltuiai 15.000 de șilingi pe lună pentru motorină, acum cheltuiești 1.000 de șilingi lunar pentru a-ți încărca mașina.”
Compania a pus la punct o linie de producție care transformă un autoturism de teren pe motorină într-un vehicul complet electric și lucrează în paralel și la un set de motociclete, tot electrice. Companiile de taximetrie au fost printre primele care s-au grăbit să profite de ocazia de a-și reduce cheltuielile.
Winnie Wekesa, taximetrist: „Într-o zi, câștigam în jur de 3.000 de șilingi kenyeni, din care 80% erau cheltuiți pe motorină și întreținerea mașinii. Cu acest vehicul electric, chiar am motive de bucurie. Fac mai mulți bani.”
Și parcul național kenyan Masai Mara a modificat câteva dintre vehiculele de safari și le-a pus motoare electrice. Oficialii parcului sunt încântați: spun că modificările au îmbunătățit experiența turiștilor care vin să vadă animalele din savană.
Loic Amado, manager Masai Mara: „Într-o mașină electrică, te poți apropia mai mult de un animal. Nu se aude nimic, nu poluează, nu sunt noxe din cauza gazului de eșapament al unei mașini diesel, și nici animalele nu se sperie. Nu trebuie să oprești și să pornești motorul, cum e cazul mașinilor pe motorină.”
În acest moment, doar 3% dintre autovehiculele din Kenya sunt electrice. Autoritățile și-au propus să crească acest procent până la... 5%, până în 2025.