Cum a reușit Viena să dezvolte unul dintre cele mai performante rețele de transport în comun din lume

×
Codul embed a fost copiat

Cum pot fi convinși locuitorii unui mare oraș să renunțe la mașini? Cu un transport în comun care să funcționeze ceas, așa cum se întâmplă în Viena, capitală Austriei, un oraș de mărimea Bucureștiului.

40% dintre vienezi circulă cu metroul, autobuzul și tramvaiul. Iar o călătorie în orașul valsului nu este doar confortabilă, ci și ieftină.

Extrem de silențioase, tramvaiele ecologice, cu podeaua joasă, că să poată urca și persoanele cu handicap, sunt mândria Vienei. Orașul are a 6-a cea mai extinsă rețea de tramvaie din lume. Întârzierile sunt o excepție rară, iar curățenia, exemplară.

Metroul din Viena nu are uși batante la intrare. Este vorba de celebrul turnichet. Acesta lipsește aici. Pasagerii trebuie să-și valideze tichetele într-un aparat special. Cei care nu o fac riscă o amendă de peste 100 de euro.

Și, totuși, doar 1 la sută dintre călători sunt prinși că fraudează sistemul.

Citește și
firea
Gabriela Firea: Primim lecții doar de la primarii Parisului sau Londrei
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

Experți în dezvoltarea transportului în comun din Viena ne-au explicat de ce lipsesc barierele la intrarea din metrou.

Christian Gratzer, expert VCÖ-Kommunikation: „Este o filosofie, vrei că oamenii să vină și să fie bineveniți? Vrei să folosească transportul? Sau vrei o barieră?".

Și rețeaua de autobuze este bine dezvoltată. Transportul în comun trebuie să fie aproape de casă, pentru a fi folosit, au descoperit autoritățile vieneze.

Iar acest lucru se vede la 7 dimineața. Sute de mii de oameni pleacă la muncă fără mașină. Printre ei se află și o familie de români. Anca și Ionuț locuiesc de câțiva ani în Viena și lucrează la o bancă. În București circulau cu mașina, dar în capitală Austriei au renunțat la ea.

Anca Serghei: „Transportul în comun este mai ușor de folosit. Știi exact câte minute faci. 22, am calculat mereu. Merge ceas și este direct”.

Ionuț Gheorghe: „Aici oamenii pot să circule din fiecare colț în fiecare colț".

În afară de punctualitate, transportul în comun din Viena mai oferă un avantaj: este ieftin.

Aproape un milion de locuitori ai Vienei folosesc așa numitul abonament anual, costă 365 de euro pe an, adică 1 euro pe zi, și oferă acces nelimitat la toate mijloacele de transport în comun. Fie este vorba de autobuze, tramvaie sau chiar metrou".

Puse cap la cap, aceste avantaje i-au convins pe vienezi că nu merită să stea cu orele în traficul din oraș, spun reprezentanții primăriei din Viena.

Klemens Himpele, șeful departmentului Economic, primăria Vienei: „Dacă vrei ca oamenii să nu circule cu mașinile, ai nevoie de alternative. Alternativa poate fi, desigur, transportul în comun. Acesta trebuie să fie accesibil și trebuie să funcționeze. Mulți oameni folosesc transportul public. Este ieftin și funcționează".

Funcționează și strategia care stă la baza acestui sistem. De pildă, înainte de a se ridica un cartier rezidențial, sunt construite șoselele, liniile de tramvai, dar mai ales metroul. Acesta crește anual cu cel puțin 5 stații.

Cele mai importante capitale din Europa încearcă să copieze sistemul vienez, care funcționează perfect într-un oraș de dimensiunile Bucureștiului.

Statistica primăriei este impresionantă: 38% dintre locuitorii Vienei folosesc cu încredere transportul în comun. Doar 27% mai conduc mașini sau motociclete. Restul de 35% aleg mersul pe jos, bicicleta sau trotineta.

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
Cum a fost prins un tânăr cu pașaport românesc care plănuia atentate teroriste de Crăciun
Cum a fost prins un tânăr cu pașaport românesc care plănuia atentate teroriste de Crăciun

Autorităţile austriece au dejucat o serie de atentate puse la cale de un bărbat de 24 de ani, aflat în închisoare, pentru care se pregătise un pașaport românesc fals, informează presa locală.

Gabriela Firea: Primim lecții doar de la primarii Parisului sau Londrei
Gabriela Firea: Primim lecții doar de la primarii Parisului sau Londrei

Primarul Capitalei, Gabriela Firea, a declarat că ea şi edilii de la sectoare administrează un oraş de 4 milioane de oameni şi acceptă să primească „exemple şi lecţii” doar de la primarii marilor capitale europene precum Paris, Londra, Viena și Praga.

Viena cheltuie de două ori mai puțin decât Bucureștiul pentru luminițele de Crăciun: „Nu suntem atât de bogați”
Viena cheltuie de două ori mai puțin decât Bucureștiul pentru luminițele de Crăciun: „Nu suntem atât de bogați”

Viena cheltuie de două ori mai puțin decât Bucureștiul pentru luminițele de Crăciun: „Nu suntem atât de bogați”

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.