Cum a reușit Viena să dezvolte unul dintre cele mai performante rețele de transport în comun din lume
Cum pot fi convinși locuitorii unui mare oraș să renunțe la mașini? Cu un transport în comun care să funcționeze ceas, așa cum se întâmplă în Viena, capitală Austriei, un oraș de mărimea Bucureștiului.
40% dintre vienezi circulă cu metroul, autobuzul și tramvaiul. Iar o călătorie în orașul valsului nu este doar confortabilă, ci și ieftină.
Extrem de silențioase, tramvaiele ecologice, cu podeaua joasă, că să poată urca și persoanele cu handicap, sunt mândria Vienei. Orașul are a 6-a cea mai extinsă rețea de tramvaie din lume. Întârzierile sunt o excepție rară, iar curățenia, exemplară.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Metroul din Viena nu are uși batante la intrare. Este vorba de celebrul turnichet. Acesta lipsește aici. Pasagerii trebuie să-și valideze tichetele într-un aparat special. Cei care nu o fac riscă o amendă de peste 100 de euro.
Și, totuși, doar 1 la sută dintre călători sunt prinși că fraudează sistemul.
Experți în dezvoltarea transportului în comun din Viena ne-au explicat de ce lipsesc barierele la intrarea din metrou.
Christian Gratzer, expert VCÖ-Kommunikation: „Este o filosofie, vrei că oamenii să vină și să fie bineveniți? Vrei să folosească transportul? Sau vrei o barieră?".
Și rețeaua de autobuze este bine dezvoltată. Transportul în comun trebuie să fie aproape de casă, pentru a fi folosit, au descoperit autoritățile vieneze.
Iar acest lucru se vede la 7 dimineața. Sute de mii de oameni pleacă la muncă fără mașină. Printre ei se află și o familie de români. Anca și Ionuț locuiesc de câțiva ani în Viena și lucrează la o bancă. În București circulau cu mașina, dar în capitală Austriei au renunțat la ea.
Anca Serghei: „Transportul în comun este mai ușor de folosit. Știi exact câte minute faci. 22, am calculat mereu. Merge ceas și este direct”.
Ionuț Gheorghe: „Aici oamenii pot să circule din fiecare colț în fiecare colț".
În afară de punctualitate, transportul în comun din Viena mai oferă un avantaj: este ieftin.
Aproape un milion de locuitori ai Vienei folosesc așa numitul abonament anual, costă 365 de euro pe an, adică 1 euro pe zi, și oferă acces nelimitat la toate mijloacele de transport în comun. Fie este vorba de autobuze, tramvaie sau chiar metrou".
Puse cap la cap, aceste avantaje i-au convins pe vienezi că nu merită să stea cu orele în traficul din oraș, spun reprezentanții primăriei din Viena.
Klemens Himpele, șeful departmentului Economic, primăria Vienei: „Dacă vrei ca oamenii să nu circule cu mașinile, ai nevoie de alternative. Alternativa poate fi, desigur, transportul în comun. Acesta trebuie să fie accesibil și trebuie să funcționeze. Mulți oameni folosesc transportul public. Este ieftin și funcționează".
Funcționează și strategia care stă la baza acestui sistem. De pildă, înainte de a se ridica un cartier rezidențial, sunt construite șoselele, liniile de tramvai, dar mai ales metroul. Acesta crește anual cu cel puțin 5 stații.
Cele mai importante capitale din Europa încearcă să copieze sistemul vienez, care funcționează perfect într-un oraș de dimensiunile Bucureștiului.
Statistica primăriei este impresionantă: 38% dintre locuitorii Vienei folosesc cu încredere transportul în comun. Doar 27% mai conduc mașini sau motociclete. Restul de 35% aleg mersul pe jos, bicicleta sau trotineta.
Sursa: Pro TV
Etichete: metrou, viena, tramvaie, transport în comun,
Dată publicare:
26-12-2019 19:25