Ce romane clasice a scos din programă o școală de top din Scoția pentru că sunt rasiste: ”Folosesc cuvântul care începe cu N”
O şcoală de top din Edinburgh va elimina din programă romane precum ”Să ucizi o pasăre cântătoare”, scris de Harper Lee, şi „ Şoareci şi oameni”, de John Steinbeck, pentru că au o abordare „învechită” privind rasa şi prezintă „motivul salvatorului alb”.
Liceul James Gillespie din Edinburgh vrea să îşi modifice programa de limbă engleză şi să renunţe la texte clasice „depăşite” precum „To Kill a Mockingbird” (în foto, Gregory Peck și Brock Peters, în filmul clasic omonim, din 1962- n.red) şi „Of Mice and Men”. Ele vor fi înlocuite cu romane moderne care reprezintă persoane de culoare, potrivit News.ro.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Şeful catedrei, profesorul Allan Crosbie, a criticat folosirea cuvintelor cu caracter rasist şi a motivului „salvatorului alb”.
Cei care nu sunt de acord cu această modificare a programei, inclusiv conservatorii scoţieni, spun că şcoala ar trebui să educe, nu să dicteze.
Crosbie a precizat, potrivit Daily Mail, că reprezentarea persoanelor de culoare în romanele clasice este depăşită şi că orele de limbă engleză pentru elevii din anul trei vor fi concentrate pe lucrări ca „The Hate U Give”, de Angie Thomas, scrisă ca răspuns la uciderea de către poliţie, în 2009, a lui Oscar Grant.
Principalul motiv: personajele principale nu sunt persoane de culoare
Modificarea este parte din efortul de a „decoloniza” programa şcolară, cu accent pe materiale care reprezintă mai bine întreaga arie a experienţei umane.
Crosbie a declarat: „Probabil, ca fiecare departament de engleză din ţară, avem încă «Of Mice and Men» şi «To Kill a Mockingbird» pe rafturi. Sunt acum predate mai rar, pentru că aceste romane sunt învechite şi problematice în termeni de decolonizare a programei. Personajele principale nu sunt persoane de culoare. Reprezentarea persoanelor de culoare este demodată, folosirea cuvântului care începe cu N şi a motivului salvatorului alb în «Mockingbird» ne-au făcut, ca departament, să decidem că acestea chiar nu sunt texte pe care să le mai predăm la anul trei”.
Oliver Mundell, din partea conservatorilor scoţieni, a spus că elevilor nu trebuie să li se interzică accesul la anumite lucrări literare.
„Cred că eliminarea completă a anumitor lucrări din programă ar fi o greşeală. Înainte de a impune orice formă de cenzură, ar trebui să avem o dezbatere pertinentă despre care ar trebui să fie politica excluderii anumitor cărţi. Decât să interzicem copiilor accesul la anumite lucrări de literatură, poate ar trebui să le prezentăm subtextul subliniind cum s-au schimbat vremurile şi ce putem învăţa din ele. Şcolile au responsabilitatea de a educa, nu de a dicta”.
Stephen Kelly, directorul Liberton High din Edinburgh, a spus: „Şcoala noastră a devenit mult mai diversă, ceea ce cred că este un lucru bun. Când ne prezentăm programa, dacă sunt o tânără persoană de culoare şi mă uit fie la engleză, istorie, studii moderne, mă văd reprezentată? Aşadar, pentru noi, este vorba despre dezvoltarea unei culturi anti-rasiste care recunoaşte stereotipurile, noţiunile de atitudine centrată pe albi, noţiuni despre albii care sunt mai importanţi, noţiuni de reprezentare. Nu spun că trebuie să interzicem «To Kill a Mockingbird» sau «Of Mice and Men». Dar dacă predaţi ceva legat de ce înseamnă de fapt salvatorul alb, aţi putea folosi aceste cărţi ca exemplu”.
Ministrul scoțian al Educației vrea ”educație anti-rasistă de calitate”
Jo Bisset, de la UsForThem Scotland, a punctat: „Cenzurarea sau interzicerea unor cărţi nu va ajuta niciun copil din Scoţia să îşi atingă potenţialul maxim”.
Profesorul Rowena Arshad, expert în educaţie, rasă şi egalitate, a spus că Scoţia trebuie „să treacă dincolo de discursul privind incluziunea şi diversitatea pentru a se confrunta efectiv cu decolonizarea”.
Eileen Prior, director executiv al organizaţiei de părinţi Connect, este de părere că e important ca textele din cursurile de engleză să fie „relevante, pertinente şi captivante”. „În mod ideal, profesorii şi tinerii ar trebui să aibă o paletă largă de texte din care să aleagă”.
Ministrul scoţian al Educaţiei, Shirley-Anne Somerville, a declarat: „Ne-am angajat în dezvoltarea resurselor educaţionale şi realizăm un nou program de educaţie anti-rasistă în şcoli, inclusiv sprijiin pentru dezvoltarea profesională a dascălilor, permiţând fiecărei şcoli să aibă acces la educaţie anti-rasistă de calitate. Reforma programei şcolare va fi un aspect-cheie al programului, pentru a ne asigura că sistemul nostru de educaţie şi programele noastre încorporează şi promovează anti-rasismul cu fiecare ocazie”.