Amenzi pentru comercianții care scumpesc „nejustificat” de Paște. Motivul trist pentru care românii vor mese încărcate
Firmele care anunță public scumpiri denaturează piața și riscă amenzi. Așa sună avertismentul Consiliul Concurenței. Deja, autoritățile anchetează posibile înțelegeri între producătorii de ouă, zahăr și unt.
Potrivit statisticilor, în România, în preajma sărbătorilor prețurile cresc destul de mult și nu în toate cazurile cererea justifică fenomenul.
Așa arată evoluția prețului pentru carnea de miel vândută în România în ultimii doi ani, potrivit datelor europene. Observăm două vârfuri clare în acest grafic, ambele în preajma Paștelui, în lunile aprilie, când un kilogram a ajuns să coste chiar și 50 lei în unele zone. Este adevărat, vorbim despre perioada din an în care și cererea pentru acest aliment crește foarte mult.
Dacă ne uităm la prețul ouălor, vedem aceeași tendință. În luna aprilie am plătit cel mai mult pentru aceste produse. Deci tot în preajma Paștelui - atunci când consumul se triplează față de o periodă obișnuită din an.
Deși după principiul pieței, creșterea cererii pentru un anumit produs atrage automat și o creștere a prețurilor, dacă oferta e mai mică, în unele cazuri, scumpirile sunt nejustificate. Consiliul Concurenței atenționează firmele care anunță public scumpiri că riscă amenzi.
Bogdan Chirițoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei: ”Devine o incitare la creșterea prețurilor, la coordonarea comportamentului ca să ajungem la creșterea prețurilor. Pe partea de ouă și noi, și ei suntem pățiți. Le-am aplicat amenzi de aproape 3 milioane de euro. Am descoperit faptul că au existat discuții între principalii producători de ouă din România în ideea de a crește prețul produselor”.
„Masa este îmbelșugată pentru că avem senzația că nu mai suntem atât de săraci pe cât suntem”
Faptele s-ar fi petrecut pe parcursul mai multor ani, iar dosarul este acum în instanță. De cealaltă parte, reprezentanții sectorului avicol spun că scumpirile se produc mai mult la raft, decât în curtea lor. Ba chiar unii dintre marii fermieri au anunțat prețuri mai mici la ouă pentru că producția este foarte bună.
Bogdan Belciu, economist: „Prețurile odată crescute, arareori sunt diminuate după aceea. Poate la unele companii e o intenție un pic speculativă, poate la altele e o intenție de a mai acoperi parte din costurile care au crescut până acum și poate vor să pregătească terenul ca oamenii să fie pregătiți psihologic să vadă prețuri mai mari”.
Totuși, aceste scumpiri nu s-ar produce dacă nu ar exista și oameni dispuși să plătească. Iar la noi, spre deosebire de alte popoare, sărbătorile sunt momentele în care trebuie să avem de toate, indiferent de costuri.
Gelu Duminică, sociolog: „Nu înseamnă că mâncăm cu trei guri în perioada Paștelui sau în perioada Crăciunului. E foarte important pentru noi sentimentul ăsta că masa este îmbelșugată pentru că avem senzația, cel puțin pentru o perioadă de timp, că nu mai suntem atât de săraci pe cât suntem”.
Economiștii spun însă că, în condițiile actuale, bugetele familiilor nu mai pot acoperi alte valuri de scumpiri și deja consumul a început să scadă.
Sursa: Pro TV
Etichete: scumpiri, paste, amenzi, consiliul concurentei,
Dată publicare:
24-03-2025 19:24