Cât de mult se devalorizează mașinile în funcție de model. Unele își pierd 50% din valoare în primii patru ani
Mașinile de lux își pot pierde de la 40% până la aproape 60% din valoare în primii patru ani, relevă un studiu recent efectuat de Carvago.com, care a luat în calcul mai multe modele produse în 2019.
În același timp, mașinile de clasă medie sau mică își pierd doar 15-26% din valoare, spune și Andrei Știrbu, jurnalist auto, invitat la emisiunea Ibani, prezentată de Ștefana Todică.
Andrei Știrbu, care face parte din echipa emisiunii SuperSpeed, a comentat, printre altele, o serie de mituri legate de achiziția unei mașini la mâna a doua. Printre ele, și acela că un autoturism nou își pierde automat circa 30% din valoare imediat ce parcurge “primii metri” după cumpărare.
Andrei Știrbu: “Este adevărat, cu toate că sună dramatic. Imediat cum iese de pe poarta fabricii a făcut primul metru și deja gata, a fost penalizată. (...) Soarta mașinii noi este una nefericită, din mai multe considerente, unul dintre ele fiind acela că mașina este un bun de consum, până la urmă, și ca orice bun de consum se devalorizează.”
El a atras atenția, pe de altă parte, că achiziția unui autoturism nu trebuie privită ca o investiție, ci ca o cheltuială.
Odată "desigilată", mașina e deja second hand
Andrei Știrbu: Un motiv (al dreprecierii) este evoluția tehnologică, iar mașinile noi sunt dependente de tehnologie. Practic îți cumperi o mașină, și în doi ani de zile deja apare o altă tehnologie, mult mai sofisticată sau mult mai performantă ș.a.m.d. Și o alta este că intră pe piața mașinilor second-hand, adică odată ce ai “desigilat-o”, este o mașină second-hand. Și acolo, varietatea este mult mai generoasă, și trebuie să aderi practic la regulile pieței second-hand, ca să îți cumpere cineva mașina.”
Studiul mai arată că, după pierderea de valoare inițială mare, din primul an, rata de devalorizare tinde să scadă, pe măsură ce mașina îmbătrânește.
“Uzura vehiculului a fost deja luată în considerare în prețul acestuia, iar scăderea valorii devine mai puțin dramatică. Cu toate acestea, este important de reținut că această încetinire nu este uniformă pentru toate mașinile; poate varia semnificativ în funcție de factori precum marca, modelul și cererea de pe piața de mașini second hand”, se arată în studiu.
Pentru cei cu buget redus, alegerea între o mașină nouă mai ieftină sau una veche mai performantă nu este una simplă.
Andrei Știrbu: “De fiecare dată când postăm despre vreo mașină nouă, tot timpul există cineva care va spune că ‘de banii ăștia îmi iau Seria 7 sau habar n-am ce’.
Există pe piața second-hand oferte de genul ăsta, însă trebuie să știi la ce te expui, pentru că o mașină premium second-hand, cu mulți kilometri, tot o mașină rămâne, care are uzură. Deci e posibil să-i pice piese, care nu sunt ieftine. Plus că întreținerea mașinii, și fără să-i pice ceva, tot este mai scumpă, pentru că vorbim despre un brand premium.
Andrei Știrbu spune că, din observațiile sale, “românului îi place să trăiască periculos” și să cumpere mașini la mâna a doua fără a face verificări amănunțite înainte de achiziție.