Situația construcțiilor declarate ilegale. Care sunt soluțiile cazurilor absurde din urbanism

Santier constructii
Shutterstock

Asociația Investitorilor de Real Estate din România (AREI) semnalează necesitatea deblocării situației urbanistice din Capitală, pentru a permite implementarea proiectelor noi de investiții.

Articol susținut de AREI

Această situație afectează atât dezvoltatorii imobiliari, cât și clienții finali, dar și bugetul de stat. Reamintim că, în prezent, Bucureștiul se confruntă cu un blocaj cauzat de anularea sau suspendarea PUZ-urilor sectoriale.

După ce a fost ales primar general, Nicușor Dan a inițiat procesul de suspendare PUZ-urile sectoriale. Într-o primă etapă, instanțele de judecată au respins cererile de suspendare și anulare a hotărârilor Consiliului General al Municipiului Bucuresti prin care s-a dispus suspendarea PUZ-urilor de sector. Ulterior, pentru sectoarele 3, 5 și 6, PUZ-urile de sector au fost anulate definitiv pe cale judiciară, în timp ce anularea PUZ-urilor pentru sectoarele 2 si 4 nu a fost încă soluționată definitiv.

De asemenea, Primăria Municipiului București (PMB) a reluat procesul de elaborare a unui nou Plan Urbanistic General (PUG) pentru zona metropolitană București, care este blocat din 2014. La începutul acestui an, primarul general al Municipiului București a anunțat că prima versiune a noului PUG va fi finalizată până la sfârșitul anului 2023, iar în 2024 va fi supus avizării și ulterior aprobat.

Citește și
combinat otelu rosu
Un român a cumpărat combinatul Oțelu Roșu, cu o istorie seculară și falimentat de ruși. Ce va urma

Din cauza acestui blocaj, anumite proiecte construite sau începute în baza unor autorizații, emise în mod legal de autoritățile publice, sunt declarate nule din cauza anulării PUZ-urilor în baza cărora au fost emise acele autorizații. Reprezentanții AREI menționează că aceste proiecte sunt „victime nevinovate” ale anulării PUZ-urilor și solicită o soluție clară de deblocare a acestor situații.

Construcțiile realizate fără autorizație de construire sunt considerate ilegale și trebuie să fie demolate, nefiind permisă legalizarea acestora.

Cu toate acestea, actualul text de lege creează confuzie, punând laolaltă dezvoltatorii corecți și de bună-credință, care au construit în conformitate cu legea și cu documentele legale, valabile la data emiterii de către autoritățile publice competente, cu acei constructori care au ignorat autorizația, având ca rezultat penalizarea tuturor, deși situațiile sunt complet diferite.

Riscul în cazul situației actuale este că persoanele afectate vor acționa în instanță autoritatea care a emis autorizația, solicitând despăgubiri, ceea ce ar putea duce la plăți considerabile din bani publici.

AREI atrage atenția că nu se propune legalizarea clădirilor construite fără documentație de urbanism, ci din contră. Construcțiile fără autorizație trebuie demolate, însă legiuitorul trebuie să găsească o soluție viabilă pentru construcțiile ce respectă toate normele de siguranță, conform autorizației de construire, care deși a fost emisă în mod valabil, este afectată de suspendarea sau anularea documentației generale – PUZ.

„Este foarte important să clarificăm și să punctăm un lucru: investitorii, și aici mă refer în primul rând la membrii AREI, construiesc legal și nu-și doresc intrarea în legalitate a construcțiilor ilegale. Asta este un lucru cert. Însă datorită situației actuale de blocaj, anumite autorizații de construire și anumite construcții devin așa-zise ilegale, deși ele nu sunt ilegale. Ce se întâmplă, de fapt? Un proces de autorizare durează luni de zile, mai nou, ani. Este început pe baza unei legislații, pe baza unor documentații de urbanism, PUZ, PUG. În timpul procesului, legislația se schimbă sau documentațiile de urbanism sunt fie suspendate, fie anulate”, explică Irina Dimitriu, Head of Real Estate, Partener Reff & Asociații (Deloitte România).

Ulterior, este emisă autorizația de construire pe baza legii aplicabile la momentul inițial, doar după ce autorizația este emisă, construcția este demarată. Ulterior, documentația care a stat la baza ei este anulată în instanță, în litigii care durează foarte mulți ani și în care atât investitorii, cât și cei care doresc să-și construiască o casă, nu au fost parte. „Vine așa, ca un trăsnet asupra lor faptul că autorizația lor este și ea atacată. Și nu pentru că nu respectă prevederile de securitate la incendiu, tehnice, de protecție a mediului ș.a.m.d. ci dintr-o formalitate care este extrem de importantă, aceea a anulării planurilor urbanistice. Noi dorim ca legiuitorul să găsească o soluție rezonabilă în privința acestor construcții și acestor autorizații care au căzut victimă anulării documentațiilor de urbanism”, subliniează Irina Dimitriu. 

Prevederile Codului Amenajării Teritoriului, Urbanismului și Construcțiilor (CATUC), implicațiile și impactul său asupra dezvoltării urbane in România și asupra locuitorilor au fost amplu dezbătute, în emisiunea „Conectat la România”, de Antoanela Comșa – membru în Consiliul Director AREI și președinte Granvia Group și de Irina Dimitriu – Head of Real Estate, Partener Reff & Asociații (Deloitte România).

Articol susținut de AREI 

Articol recomandat de sport.ro
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Citește și...
Un român a cumpărat combinatul Oțelu Roșu, cu o istorie seculară și falimentat de ruși. Ce va urma
Un român a cumpărat combinatul Oțelu Roșu, cu o istorie seculară și falimentat de ruși. Ce va urma

Dorinel Umbrărescu, cel mai mare constructor de drumuri din România, a cumpărat în mod oficial combinatul de la Oțelu Roșu, în urma unei tranzacții de peste 141 milioane lei. Revitalizarea combinatului va crea peste 600 de locuri de muncă.

"Luni deschidem circulaţia pe încă 21 km”. Anunț al directorul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere

Lotul 1 Dumbrava - Mizil al secţiunii de autostradă A7 Ploieşti - Buzău va fi dat în trafic luni, la ora 16:00, a anunţat directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol.

Câte miliarde de euro a pierdut România din cauza votului politic de a o ține atâția ani în afara Schengen - Analiză
Câte miliarde de euro a pierdut România din cauza votului politic de a o ține atâția ani în afara Schengen - Analiză

Menţinerea în afara spaţiului Schengen a costat România peste 2 miliarde de euro anual, ceea ce înseamnă că beneficiile de care s-ar bucura ţara noastră după aderarea completă sunt semnificative, conform unei analize recente.

Recomandări
Ciolacu n-ar mai vrea o dată premier, iar partidele fug de responsabilitatea Finanțelor. Ce s-a negociat: ”Am mâncat cozonac”
Ciolacu n-ar mai vrea o dată premier, iar partidele fug de responsabilitatea Finanțelor. Ce s-a negociat: ”Am mâncat cozonac”

După nenumărate tensiuni, PSD, PNL și UDMR ar putea ajunge curând la un acord în coaliție. Sâmbătă au purtat noi negocieri la Parlament, pentru a definitiva lista cu ministere.  

Noul Parlament a fost învestit oficial. Motivul ciudat pentru care toți senatorii UDMR au depus de două ori jurământul
Noul Parlament a fost învestit oficial. Motivul ciudat pentru care toți senatorii UDMR au depus de două ori jurământul

Aleșii din actuala legislatură au depus sâmbătă jurământul. Lucrurile s-au complicat puțin în Senat, unde parlamentarii UDMR au fost nevoiți să se întoarcă la pupitru pentru că le-a lipsit un pasaj important din text.

INTERVIU cu Aura Șova, câștigătoarea ”Vocea României 2024”: ”M-am făcut arhitect ca să pot să fac un azil de bătrâni”
INTERVIU cu Aura Șova, câștigătoarea ”Vocea României 2024”: ”M-am făcut arhitect ca să pot să fac un azil de bătrâni”

Aura Șova a câștigat Vocea României 2024. După săptămâni în care vocea ei a răsunat în toate etapele show-ului, telespectatorii au decis ca trofeul și premiul în valoare de 100.000 de euro să ajungă la concurenta din echipa lui Tudor Chirilă..