România – campioană la deficitul de încasare a TVA în Europa. Tendința este totuși în scădere

bani, lei, ron
Pro TV

România a înregistrat în 2022 cel mai mare deficit de încasare a TVA din Uniunea Europeană (UE), pierzând 30,6% din veniturile aferente acestei taxe, dar acest procent este cu 4,2% mai mic faţă de 2021, conform unei analize. 

La finalul anului 2024, Comisia Europeană a publicat raportul privind deficitul de încasare a TVA (VAT Gap) pentru anul 2022. La nivelul UE, gradul de colectare a scăzut cu aproximativ 0,4%, deficitul crescând de la 6,6% în 2021 la 7% în 2022, se arată într-un comunicat transmis de Forvis Mazars.

Veniturile încasate din TVA au crescut în 2022 cu aproximativ 109 miliarde de euro comparativ cu 2021 iar acest avans se datorează, în mare parte, relaxării restricţiilor impuse în timpul pandemiei COVID-19. Companiile, în special cele din sectoarele puternic afectate, precum ospitalitatea şi serviciile, şi-au reluat activitatea în condiţii normale, ceea ce a dus la o creştere a veniturilor din TVA pentru statele membre.

Potrivit consultanţilor, cele mai mici deficite de încasare a TVA în 2022 au fost înregistrate în Cipru (-0,7%), Portugalia (1,3%) şi Irlanda (1,6%). La polul opus, cele mai mari deficite au fost observate în Slovacia (14,6%), Malta (25,9%) şi România (30,6%). Din punct de vedere al valorii nominale a deficitului de încasare a TVA (VAT Gap), Italia conduce clasamentul cu 16,3 miliarde de euro, urmată de Germania (12,9 miliarde de euro) şi Franţa (12,8 miliarde de euro). Cele mai mici deficite nominale de TVA au fost înregistrate în Cipru (-18 milioane de euro), Estonia (152 milioane de euro) şi Luxemburg (184 milioane de euro).

"În 2022, România a continuat să conducă clasamentul UE privind decalajul de încasare a TVA din punct de vedere procentual, în ciuda unei scăderi de 4,2% faţă de anul anterior. Ţara pierde în continuare aproximativ o treime din TVA care ar trebui colectată, iar în 2022, valoarea nominală a acestor pierderi a depăşit pragul de 8 miliarde de euro. După 10 ani consecutivi în care deficitul de încasare a TVA a depăşit 30%, România intră pentru prima oară pe un trend descendent, marcând o scădere semnificativă a acestuia. Reamintim faptul că Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) include un pachet de măsuri prin care Ministerul Finanţelor şi-a asumat cea mai amplă reformă a administraţiei fiscale, bazată pe digitalizare. Obiectivul este reducerea deficitului de colectare a TVA cu 5 puncte procentuale până în 2026, comparativ cu 2019, când acesta era de 34,7%. Astfel, România ar trebui să ajungă la un deficit de colectare de 29% în 2026", a menţionat Bianca Vlad, Tax Partner, Forvis Mazars în România, citată în comunicat.

Citește și
Ministerul de Finanţe
Ordonanța trenuleț „costă” bugetul de stat jumătate de miliard de lei anul viitor. Cum a propus Finanțele să acopere „gaura”

Consultanţii companiei consideră, însă, că, momentan, această scădere nu poate fi atribuită în totalitate măsurilor de digitalizare fiscală adoptate de autorităţile române. Totuşi, având în vedere angajamentul ferm al ANAF şi al Ministerului de Finanţe de a reduce considerabil deficitul de încasare şi calendarul de implementare al acestor măsuri, aceştia precizează că este de aşteptat ca rezultatele să fie reflectate în raportul VAT Gap care va fi publicat anul viitor, pentru anul 2023. În acel raport, vor fi vizibile efectele implementării sistemelor RO e-Factura şi RO e-Transport, precum şi ale raportării SAF-T, susţin reprezentanţii companiei citate.

ANAF şi Ministerul Finanţelor au continuat procesul de reducere a deficitului de colectare a TVA, prin conturarea bazei legale care a permis instituirea sistemelor de digitalizare fiscală. În cazul sistemului RO e-Factura, acesta a fost extins începând cu 2025 şi pentru relaţia B2C, în timp ce pentru relaţia B2B a fost obţinută o derogare specială din partea Comisiei Europene, iar la acest moment facturarea între persoane impozabile stabilite în România se desfăşoară exclusiv prin sistemul RO e-Factura. Mai mult, în sistemul RO e-Transport trebuie acum raportate şi transporturile rutiere internaţionale de bunuri, iar SAF-T a fost extins pentru toate categoriile de contribuabili, inclusiv pentru cei nerezidenţi, pentru care obligaţia de raportare a intrat în vigoare în acest an.

"RO e-TVA este cea mai nouă măsură de digitalizare implementată începând cu 1 august 2024 de către ANAF şi Ministerul Finanţelor, menită să completeze sistemele deja existente şi să reducă şi mai mult deficitul de colectare a TVA. În acest sens, contribuabilii vor primi un decont de TVA precompletat de către administraţia fiscală, cu informaţiile declarate în RO e-Factura, RO e-Transport, SAF-T etc., iar diferenţele sesizate între decontul depus de contribuabil şi decontul e-TVA vor trebui justificate", a menţionat Iosif Coman, Tax Senior Consultant, Forvis Mazars în România.

Articol recomandat de sport.ro
Și-a refăcut viața, la trei ani de la divorț, cu bărbatul cu care a fost acuzată că și-a înșelat soțul: ”Am avut curaj”
Și-a refăcut viața, la trei ani de la divorț, cu bărbatul cu care a fost acuzată că și-a înșelat soțul: ”Am avut curaj”
Citește și...
Ordonanța trenuleț „costă” bugetul de stat jumătate de miliard de lei anul viitor. Cum a propus Finanțele să acopere „gaura”
Ordonanța trenuleț „costă” bugetul de stat jumătate de miliard de lei anul viitor. Cum a propus Finanțele să acopere „gaura”

Ministerul Finanțelor a făcut public, luni 22 decembrie, la ora 22:52, un proiect de ordonanță de urgență care definește cadrul pentru elaborarea bugetului pe anul 2026 și conturează direcțiile financiare pentru perioada următoare.

 

Finanțele renunță la o măsură importantă de reducere a evaziunii pentru că nu are capacitatea de a o implementa
Finanțele renunță la o măsură importantă de reducere a evaziunii pentru că nu are capacitatea de a o implementa

Ministerul Finanțelor a publicat luni, 22 decembrie, la ora 22:52, un proiect de ordonanță de urgență care stabilește cadrul pentru construirea bugetului pe 2026 și trasează principalele direcții financiare pentru perioada următoare.

 

”De astăzi se circulă continuu de la București la Adjud”. 50 de kilometri din Autostrada Moldovei A7, deschiși pentru șoferi
”De astăzi se circulă continuu de la București la Adjud”. 50 de kilometri din Autostrada Moldovei A7, deschiși pentru șoferi

Un nou tronson al autostrăzii A7 (Autostrada Moldovei), între Focşani şi Adjud, cu o lungime de circa 50 de kilometri, a fost deschis circulaţiei marţi. Astfel, se circulă continuu pe autostradă de la Bucureşti la Adjud, arată reprezentanţii CNAIR.

Recomandări
Ce cuprinde noua ordonanță ”trenuleț” a Guvernului Bolojan. Măsurile fiscal-bugetare și de ”relansare economicǎ” pentru 2026
Ce cuprinde noua ordonanță ”trenuleț” a Guvernului Bolojan. Măsurile fiscal-bugetare și de ”relansare economicǎ” pentru 2026

Guvernul a transmis într-un comunicat emis luni noaptea, 22 decembrie, la ora 22.25, publicarea unei ordonanțe de urgență (OUG) care reglementează un set de măsuri ”necesare” pentru elaborarea bugetului pe anul 2026, cât și o serie de măsuri pentru 2026.  

Negocieri de pace fără succes între SUA, Ucraina și Rusia. Volodimir Zelenski se pregătește pentru un nou Crăciun negru
Negocieri de pace fără succes între SUA, Ucraina și Rusia. Volodimir Zelenski se pregătește pentru un nou Crăciun negru

Discuțiile separate care au avut loc în Florida între delegațiile Statelor Unite, Ucrainei și Rusiei au fost descrise și de această dată drept „constructive" de oficialii americani.

Ordonanța trenuleț „costă” bugetul de stat jumătate de miliard de lei anul viitor. Cum a propus Finanțele să acopere „gaura”
Ordonanța trenuleț „costă” bugetul de stat jumătate de miliard de lei anul viitor. Cum a propus Finanțele să acopere „gaura”

Ministerul Finanțelor a făcut public, luni 22 decembrie, la ora 22:52, un proiect de ordonanță de urgență care definește cadrul pentru elaborarea bugetului pe anul 2026 și conturează direcțiile financiare pentru perioada următoare.