O noua institutie promite sa rezolve disputele dintre banci si clienti. BNR o sustine, avocatii spun insa ca e inutila
O noua institutie care va incepe sa functioneze din ianuarie promite ca va rezolva disputele dintre banci si clienti, in cel mult 90 de zile si cu costuri zero pentru cei imprumutati.
Avocatii specializati in procesele impotriva bancilor spun insa ca centrul este inutil, pentru ca bancherii nu accepta niciodata sa negocieze cu clientii.
Noua institutie le va oferi clientilor doua metode, una in care se cauta o cale de mijloc, si una in care se impune o solutie. Cea mai simpla este prima dintre ele, concilierea.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
"Se va formula aceasta solutie motivata de catre consiliator. Aceasta motivare, acesta hotarare motivata, poate sa fie acceptata sau nu de catre parti. Daca este acceptata, ea devine in 15 zile calendaristice titlu executor", spune Brandusa Stefanescu, presedinte Centru de Solutionare Alternativa a Litigiilor .
"Daca nici una dintre parti, sau macar una dintre ele nu este de acord cu solutia propusa de mediator, se inchide povestea si se merge la instanta, deci acesta este o pierdere de timp sa mergi la aceasta institutie", crede insa Gheorghe Piperea, avocat.
Centrul de solutionare alternativa a litigiilor va avea insa si o varianta mai drastica, numita arbitraj.
"Se judeca aceasta chestiune si se da o hotarare, hotararea este obligatorie, ea este definitiva si executorie, ea se poate executa silit. La faze de arbitraj se ajunge numai daca cele doua parti convin in acest sens expres inainte. In scris, altfel nu se poate", mai spune Brandusa Stefanescu.
Cel nemultumit de decizia luata in urma arbitrajului nu mai poate ataca aceasta decizie in instanta pe fond, ci doar pe vicii de procedura, de exemplu daca nu a fost convocat la termen sau nu i s-au comunicat etapele.
Solutiile centrului se vor da foarte rapid. "Avantajele astea sunt: termenul foarte scurt, fara nici un fel de cheltuieli pentru consumator, termenul in principiu este de 90 de zile, foarte rar termenul poate fi modificat."
Si BNR sustine aceasta metoda de rezolvare a conflictelor. "Acesta institutie va degreva instantele de un noian de procese" , spune Dan Suciu, purtator de cuvant BNR.
Centrul va fi finantat de banci. Crearea sa a fost ceruta de reglementari ale Uniunii Europene.