Cursele aeriene interne low cost fac o concurenta uriasa CFR-ului: calatorii castiga timp si bani. Care e insa dezavantajul
Romanii pot ajunge mai ieftin cu avionul decat cu trenul de la Bucuresti la Cluj, Iasi sau Timisoara. Cursele low cost au ajuns sa concureze caile ferate. De pilda, cel mai ieftin bilet cu avionul din capitala in vestul tarii costa 9 euro.
Cu trenul este dublu si pierdeti de zece ori mai mult timp pe drum. Pe de alta parte, biletele ieftine low cost sunt limitate. Romania, o tara fara autostrazi, unde viteza comerciala a trenului este in medie de 45 de kilometri pe ora, a atras companiile aeriene low cost.
Pasagerii prefera calea aerului, pentru ca ajung mai repede decat cu trenul. Insa doar 4 orase sunt legate de curse interne low cost. Iata cum arata rivalitatea tren-avion in cifre.
De la Bucuresti la Timisoara sau de la Bucuresti la Cluj cel mai ieftin bilet dus cu avionul costa 9 sau 10 euro. Cu trenul este de doua ori mai scump, iar calatorii pierd de zece ori mai mult timp. Situatia este similara intre Bucuresti si Iasi.
Bucuresti - Timisoara:
Avion - 10 euro - 1 ora
Tren - 22 euro - 9 ore
Bucuresti - Iasi:
Avion - 20 euro - 50 min
Tren - 20 euro - 7 ore
Bucuresti - Cluj:
Avion - 9 euro 1 ora
Tren - 20 euro - 10 ore
Alte orase mari ale tarii au fost ocolite deocamdata de cursele low cost interne. Cel mai ieftin bilet dus spre Oradea, Suceava, Bacau sau Satu Mare porneste de la 63 de euro si ajunge la aproape 79 de euro. Cu toate acestea, trenul nu este o optiune pentru cineva care vrea sa ajunga repede. Pana la Satu Mare calatoria dureaza chiar si 14 ore.
Bucuresti - Oradea:
Avion - 63 euro - 1 ora 25 min
Tren - 30 euro - 11 ore
Bucuresti - Suceava
Avion - 79 euro - 1 ora 10 min
Tren - 31 euro - 7 ore
Bucuresti - Bacau:
Avion - 72 euro - 30 min
Tren - 25 euro - 4 ore 45 min
Bucuresti - Satu Mare:
Avion - 63 euro - 1 ora 25 min
Tren - 24 euro - 14 ore
Cursele interne low cost fac o concurenta uriasa trenurilor, nu din cauza preturilor mici, cat a duratei calatoriei, au recunoscut oficialii CFR calatori.
Explozia curselor interne low cost se vede cu ochiul liber si pe aeroporturile din Romania. De pilda, aeroportul Henri Coanda din Otopeni, cel mai mare din tara, a avut in acest an 10 milioane de pasageri. Ceea ce este un record absolut. Acest lucru plaseaza aeroportul pe locul 5 la nivel european dupa cresterea numarului de pasageri.
Orasele legate de curse interne low cost au simtit imediat efectul benefic al fluxului de pasageri, spun specialistii.
Ciprian Ene, consultant in turism: "Cu cat putem ajunge dintr-un oras sau altul intr-un timp mai scurt, cu atat vom fi tentati sa vizitam orasul respectiv. Vom alege daca avem un raport calitate pret mai bun acel drum de o ora, o ora si ceva cu avionul. Pentru turism si cei care au afaceri in orasele respective este minunat ca sunt cat mai multe zboruri."
Desigur, low cost ul are si dezavantaje. Pretul biletelor creste pe masura ce avionul se umple. In plus, pentru bagaje platiti taxe suplimentare care de multe ori dubleaza pretul biletelor.