Ce rol va avea Carpatica Feroviar, compania care va înlocui CFR MARFĂ

×
Codul embed a fost copiat

În contextul războiului din Ucraina, statul român vrea să înființeze o nouă companie feroviară, cu rol strategic în regiune.

Potrivit unei ordonanțe de urgență, propusă de Ministerul Transporturilor, „CFR MARFĂ” s-ar putea transforma în „Carpatica Feroviar”.

Odată înființată, aceasta va prelua din activitatea actuală a transportatorului feroviar român și va putea să transporte echipamente, armament, ajutoare umanitare, materii prime sau combustibil.

Potrivit ordonanței de urgență, aflată pe site-ul Ministerului Transporturilor, statul român va înființata Carpatica Feroviar S.A. Va fi o societate pe acțiuni, de interes strategic național, care va asigura transportul de marfă necesar siguranței naționale, securitatății energetice și alimentare a statului român. Noul operator feroviar trebuie să execute necondiționat toate trasporturile necesare, conform cerințelor agreate între România, Uniunea Europeană și NATO.

Autoritățile din Ministerul Transporturilor susțin că este nevoie de o companie de stat, cu rol strategic, care să transporte echipamente militare, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici. Aceeași companie, spun oficialii statului român, trebuie să asigure transport de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflict, cereale, materii prime și combustibil pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.

Citește și
Vagon de tren al CFR Calatori
Companiile de stat care au acordat prime de Crăciun de zeci de milioane de lei. „Campioanele” sunt CFR-urile

Compania de stat va avea un capital social de un milion de lei și va funcționa sub umbrela Ministerului Transporturilor. Carpatica Feroviar va prelua mare parte din activele CFR MARFĂ, principalul transportator feroviar din România. Pe parcursul războiului din Ucraina, CFR MARFĂ a înregistrat mai multe încasări și a jucat un rol strategic în transportul de bunuri.

Potrivit datelor, transportul de cereale a crescut cu peste o jumătate de milion de tone, iar cel petrolier cu o sută de mii de tone.

Iar acum câteva zile, două trenuri cu ajutoare au plecat spre Turcia.

Într-un răspuns pentru Știrile PRO TV, responsabilii din Ministerul Transporturilor susțin că înființarea unei noi companii are rolul de a asigura transportul de mărfuri și de a împiedica anumite dezechilibre economice.

Specialiștii susțin însă că o nouă companie va evita un eventual faliment al CFR MARFĂ, într-un context economic și politic sensibil.

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: „Am văzut în anul asta de război că a fost nevoie să avem CFR MARFĂ, toate transporturile din și dinspre Ucraina s-au realizat în mare parte cu CFR MARFĂ. Va prelua anumite active de acolo și nimeni o oprește să se dezvolte”.

CFR MARFĂ are o datorie de peste 4,48 de miliarde de lei către statul român. În această sumă, este inclus și un ajutor de stat de peste 2,6 miliarde de lei, adică 570 de milioane de euro, bani acordați de statul român în 2013, pentru a ajuta la privatizarea companiei. Cum privatizarea a eșuat, compania CFR MARFĂ este obligată să returneze banii, conform unei decizii a Comisiei Europene.

Specialiștii spun că înființarea Companiei CARPATICA FEROVIAR va duce la stingerea unei părți a datoriei.

Adrian Bărbulescu, jurnalist, autor club feroviar: „Este un artificiu al autorităților, înființând o nouă companie care să preia activele CFR MARFĂ, CFR MARFĂ rămânând cu activele neproductive și evident cu datoriile. Sunt și locomotive și vagoane care sunt funcționale și care sunt folosite în momentul de față, dar pe lângă acestea mai sunt foarte multe vagoane prin care au crescut copaci de când nu au mai fost folosite”.

În acest caz, există riscul ca o parte din datoriile actuale să rămână neplătite sau să fie recuperate foarte greu, așa cum s-a întâmplat în 1998, cu divizarea Societății Naționale a Căilor Ferate. În prezent, CFR MARFĂ se află într-un proces de concordat preventiv, o procedură asemănătoare insolvenței, care nu le permite creditorilor să ceară rapid recuperarea datoriilor.

Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă: „Din punctul meu de vedere va fi foarte greu de recuperat pentru că orice vânzare de bun a statului român trebuie să parcrugă legislația din România care este foarte greoaie și atunci cu siguranță va dura recuperarea datoriilor”.

CFR MARFĂ are depouri, terenuri, aproximativ 900 de locomotive și 27.000 de vagoane. Doar mai puțin de jumătate sunt însă funcționale.

Specialiștii spun că mai ales acum statul român trebuie să aibă o companie feroviară de interes strategic, cu o infrastructură bine pusă la punct, astfel încât să transporte, în cazuri excepționale, orice tipuri de mărfuri și produse.

Statele membre NATO au convenit să mărească cu peste 20 la sută bugetul comun al alianței pentru a asigura securitatea în Europa de Est.

Articol recomandat de sport.ro
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Citește și...
Cum arată noile trenuri Alstom, cumpărate de CFR cu jumătate de miliard de euro | FOTO
Cum arată noile trenuri Alstom, cumpărate de CFR cu jumătate de miliard de euro | FOTO

Primul tren Alstom din cele 37 cumpărate de România cu jumătate de miliard de euro va ajunge în țara noastră în iulie 2023, în vederea efectuării de teste. Noile trenuri vor rula pe rutele CFR de călători din toată țara.  

Companiile de stat care au acordat prime de Crăciun de zeci de milioane de lei. „Campioanele” sunt CFR-urile
Companiile de stat care au acordat prime de Crăciun de zeci de milioane de lei. „Campioanele” sunt CFR-urile

Prime de Crăciun de zeci de milioane de lei au oferit companiile de stat angajaților, multe dintre acestea aflându-se în situații financiare dificile. „Campioana” la prime e CFR, societate urmată de Poșta Română.

Recomandări
Klaus Iohannis, după consultările politice: ”Negocierile pentru găsirea unei ecuații guvernamentale solide, spre finalizare”
Klaus Iohannis, după consultările politice: ”Negocierile pentru găsirea unei ecuații guvernamentale solide, spre finalizare”

Preşedintele Klaus Iohannis a convocat, duminică, la Palatul Cotroceni, consultări cu partidele parlamentare, în vederea desemnării unui candidat pentru funcţia de prim-ministru.  

Lasconi, după consultările cu Iohannis: ”Nu are legitimitatea de a mai sta în vârful statului”. ”Suntem în război hibrid”
Lasconi, după consultările cu Iohannis: ”Nu are legitimitatea de a mai sta în vârful statului”. ”Suntem în război hibrid”

Elena Lasconi a declarat după consultările de la Cotroceni că Iohannis ”nu are legitimitatea morală, nici legală de a mai sta în vârful statului român”. Președinta USR i-a cerut lui Klaus Iohannis să-și dea demisia.

Paradoxul liberal: PSD l-ar accepta pe liberalul Crin Antonescu candidat la prezidențiale, PNL se gândește la Nicușor Dan
Paradoxul liberal: PSD l-ar accepta pe liberalul Crin Antonescu candidat la prezidențiale, PNL se gândește la Nicușor Dan

Liberalul Crin Antonescu este varianta cea mai vehiculată pentru poziția de candidat comun al alianței PSD-PNL-UDMR-minorități la alegerile prezidențiale. Paradoxal, însă, nominalizarea sa este întârziată pentru că PNL ar înclina și spre Nicușor Dan.