Aeronava presedintelui Basescu: "Foarte sigura, dar... depasita moral"
Omul invata din greseli, iar cand nu ia nicio o masura, atunci exista o problema. Catastrofa aviatica din Rusia, in urma careia Polonia a ramas fara presedinte, readuce in atentie un adevar delicat.
Aeronava folosita de Traian Basescu este si mai veche si mai rodata. Pentru prima data, autoritatile vorbesc deschis despre riscurile la care este expus si presedintele nostru.
Mecanicii care intretin si repara aeronava prezidentiala spun ca arata cu atat mai bine cu cat o privesti de la o distanta mai mare. Asta datorita vopselei bune, lucioase. Cand te apropii, descoperi detaliile care ii dau de gol varsta. Cum ar fi ondulatiile de pe fuselaj din cauza miilor de presurizari si depresurizari.
Alegeri 2024
07:17
Ghidul alegătorilor români din diaspora. 950 de secţii organizate în străinătate sau prin corespondenţă
07:13
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora: Cum poți vedea cea mai apropiată secție de votare
06:56
Alegeri prezidențiale 2024. A început votul în diaspora. Țara în care a fost deschisă prima secție
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
O mica armata munceste ore bune pentru a pregati fiecare zbor al aeronavei Boeing 707, productie 1974. Provocarea de zi cu zi este gasirea unor piese de schimb. Cele noi sunt aproape imposibil de procurat, asa ca se folosesc in mod curent unele la mana a doua.
Avionul este atat de vechi, incat nici piloti nu se mai gasesc de schimb pentru ca nu mai exista simulatoare de Boeing 707. Romavia foloseste aceiasi comandanti de 20 de ani care au fost trimisi la pensie de acum sapte ani si apoi reangajati printr-o firma privata pentru ca nu pot cumula pensia cu salariul. Printre ei si Corneliu Tache, omul care a zburat cu toti presedintii de la Basescu la Ceausescu inclusiv.
Pentru aterizarea avionului prezidential e nevoie de o derogare de zgomot. Exista tari care nu acorda aceasta derogare nici daca se afla presedintele la bord.
Si daca nu era suficient, compania care administreaza aeronava a ramas si fara bani pentru revizia obligatorie, asa ca presedintele ar putea ajunge sa zboare cu avioane TAROM.
In spatele frazelor serioase, cei mai ingrijorati sunt cei din Serviciul de Protectie si Paza. Aeronava nu are nici un fel de protectie impotriva gloantelor, rachetelor sau unor atacuri chimice.
La fel de adevarat este si ca un avion nou cu toate dotarile necesare costa cam 160 de milioane de dolari, iar tara e saraca.