Filmul vazut din interior: documentare cu si despre cinema la TIFF 2016

Filmul vazut din interior: documentare cu si despre cinema la TIFF 2016

O serie de documentare remarcabile, care exploreaza viziuni diferite ale regizorilor asupra propriei meserii si aduc un omagiu artei cinematografice, vor fi reunite intr-o sectiune speciala intitulata Cinema, Mon Amour, la TIFF.

Cele peste zece filme din program vorbesc despre cinema din multiple perspective, unele de-a dreptul neasteptate: de la filme cult sau curente cinematografice la regizori sau actori celebri; de la figuranti la fanii in stare de orice pentru eroul favorit; de la mecanismele turnajului si jocurile de putere de pe platoul de filmare, la salile si arhivele de cinema. Si, nu in ultimul rand, despre felul in care uneori filmul afecteaza viata reala.

Impactul filmului asupra vietilor oamenilor de rand este studiat in Once Upon a Dream: A Journey to the Last Spaghetti Western (r. Tonislav Hristov, prezent la TIFF in 2014 cu Soul Food Stories), un basm modern despre sperantele hranite de visul hollywoodian ale locuitorilor oraselului Tabernas din desertul Spaniei unde s-a turnat Lawrence al Arabiei. The Wolfpack, debutul regizoarei Crystal Moselle (Marele Premiu al Juriului la Sundance 2015), spune povestea incredibila a sase frati care au trait 14 ani izolati de societate intr-un apartament din Manhattan si a caror singura realitate este colectia de filme pe care o reproduc cu fidelitate intre patru pereti.

Hitchcock / Truffaut (r. Kent Jones), prezentat in premiera la Cannes 2015, are la baza inregistrarea originala a intalnirii marcante dintre François Truffaut si Alfred Hitchcock din 1962 si cartea de conversatii despre arta regizorala ce a rezultat, o veritabila Biblie cinematografica. Marturiile unor regizori cinefili precum Martin Scorsese, David Fincher sau Wes Anderson vin sa sustina impactul cartii lui Truffaut si influenta lui Hitchcock asupra regizorilor actuali. I Don’t Belong Anywhere: The Cinema of Chantal Akerman (r. Marianne Lambert) analizeaza cele peste 40 de filme din cariera renumitei regizoare belgiene recent disparute dintre noi si originile limbajului sau cinematografic.

Construit din inregistrari filmate de actrita insasi cu o camera de 16 mm, fragmente de jurnal, scrisori si imagini de arhiva, si narat in suedeza de Alicia Vikander, documentarul Ingrid Bergman: In Her Own Words (r. Stig Björkman) exploreaza personalitatea complexa din spatele imaginii actritei suedeze. Fascinantul Helmut Berger, Actor (r. Andreas Horvath) e un portret deranjant de intim al personalitatii dificile a actorului Helmut Berger (71 de ani), fosta muza si iubit al regizorului Luchino Visconti. Incredibilul Doomed Beauty (r. Helena Třeštíková) urmareste povestea tragica a actritei cehe Lida Baarová, cunoscuta pentru frumusetea ei si relatia amoroasa cu Joseph Goebbels.

Citește și
„Al treilea război mondial a început”. Valeri Zalujnîi, ambasadorul Ucrainei în Marea Britanie și fostul comandant al armatei, declarații

For the Love of a Man, regizat de Rinku Kalsy si prezentat la Venetia in 2015, are ca subiect fanatismul din jurul personalitatii lui Rajinikanth, un actor indian de 64 de ani idolatrizat de patura cea mai saraca a societatii. A Flickering Truth, in regia lui Pietra Brettkelly, este un documentar tulburator despre cinefili impatimiti care au restaurat mii de ore de material din trecutul cinematografic al Afganistanului, dupa trauma regimului taliban. Fury of The Demon este o ancheta captivanta care porneste pe urmele filmului omonim din 1897 al lui Georges Méliès, supranumit „cel mai mortal film facut vreodata”. Legenda spune ca vizionarea lui ii face pe spectatori violenti.

50 Days in The Desert (r. Fabrizio Maltese) documenteaza turnajul de 7 saptamani in desertul Sahara al filmului The White Nights (r. Joachim Lafosse, cel mai bun regizor la Festivalul de la San Sebastian in 2015) si examineaza dinamica relatiilor interpersonale care se creeaza pe platoul de filmare si rolul de manipulator al regizorului. In cel mai recent documentar al sau, epicul si emotionantul It All Started at the End, regizorul-cult Luis Ospina indreapta camera in trecut, inspre radacinile sale in grupul Cali, colectivul de artisti columbieni care a revolutionat arta, cinematografia si literatura, in timp ce tara era acaparata de narcoterorism si razboi de gherila in anii ‘70 si ‘80.

Filmul care da si titlul sectiunii, Cinema, Mon Amour (r. Alexandru Belc), reuneste povestile din spatele cinematografelor de stat abandonate din Romania, prin intermediul protagonistului Victor Purice, un adevarat Don Quijote care a luptat zilnic pentru salvarea salii Dacia Panoramic din Piatra Neamt.
 

Articol recomandat de sport.ro
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Citește și...
Clujul gazduieste in acest weekend cea de-a patra editie a Festivalul Transylvania History Days
Clujul gazduieste in acest weekend cea de-a patra editie a Festivalul Transylvania History Days

Centrul pentru Dialog European si Diplomatie Culturala, organizeaza în perioada 18-20 august cea de-a patra editie a festivalului Transylvania History Days, eveniment ce va avea loc pe malul Somesului, la vest de podul Garibaldi.

UBB isi deschide portile pentru viitorii studenti
UBB isi deschide portile pentru viitorii studenti

Universitatea Babes-Bolyai isi va deschide miercuri, 12 iulie 2017, portile pentru absolventii de liceu candidati la statutul de student. admitere.ubbcluj.ro/ro/licenta/taxe_scolarizare/

O noua reprezentatie pe strada Zaracatan: cel mai frumos show de echitatie din Romania se joaca din nou in weekend!
O noua reprezentatie pe strada Zaracatan: cel mai frumos show de echitatie din Romania se joaca din nou in weekend!

ZARACATAN este un spectacol de echitatie unic in Romania, un show in care artisti de nivel international combina numere de dresaj, gimnastica artistica, acrobatii, sarituri peste obstacole si teatru.

Recomandări
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii

În vreme ce la nivel european se vorbește tot mai des despre mari dificultăți pentru economie, iar recesiunea este o realitate pentru Franța și Germania, candidații la Cotroceni promit venituri mai mari, cel puțin pentru o parte din populație, dar și redu

Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi

Mai sunt doar trei zile până la primul tur al alegerilor prezidențiale, iar ultimul sondaj arată noi evoluții în lupta pentru turul al doilea: George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi.

Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”
Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”

Marcel Ciolacu spune că va prezenta actele pentru a dovedi că și-a plătit zborul cu un avion privat la Nisa, însă va face acest lucru atunci când va dori el.