Filmul vazut din interior: documentare cu si despre cinema la TIFF 2016
O serie de documentare remarcabile, care exploreaza viziuni diferite ale regizorilor asupra propriei meserii si aduc un omagiu artei cinematografice, vor fi reunite intr-o sectiune speciala intitulata Cinema, Mon Amour, la TIFF.
Cele peste zece filme din program vorbesc despre cinema din multiple perspective, unele de-a dreptul neasteptate: de la filme cult sau curente cinematografice la regizori sau actori celebri; de la figuranti la fanii in stare de orice pentru eroul favorit; de la mecanismele turnajului si jocurile de putere de pe platoul de filmare, la salile si arhivele de cinema. Si, nu in ultimul rand, despre felul in care uneori filmul afecteaza viata reala.
Impactul filmului asupra vietilor oamenilor de rand este studiat in Once Upon a Dream: A Journey to the Last Spaghetti Western (r. Tonislav Hristov, prezent la TIFF in 2014 cu Soul Food Stories), un basm modern despre sperantele hranite de visul hollywoodian ale locuitorilor oraselului Tabernas din desertul Spaniei unde s-a turnat Lawrence al Arabiei. The Wolfpack, debutul regizoarei Crystal Moselle (Marele Premiu al Juriului la Sundance 2015), spune povestea incredibila a sase frati care au trait 14 ani izolati de societate intr-un apartament din Manhattan si a caror singura realitate este colectia de filme pe care o reproduc cu fidelitate intre patru pereti.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Hitchcock / Truffaut (r. Kent Jones), prezentat in premiera la Cannes 2015, are la baza inregistrarea originala a intalnirii marcante dintre François Truffaut si Alfred Hitchcock din 1962 si cartea de conversatii despre arta regizorala ce a rezultat, o veritabila Biblie cinematografica. Marturiile unor regizori cinefili precum Martin Scorsese, David Fincher sau Wes Anderson vin sa sustina impactul cartii lui Truffaut si influenta lui Hitchcock asupra regizorilor actuali. I Don’t Belong Anywhere: The Cinema of Chantal Akerman (r. Marianne Lambert) analizeaza cele peste 40 de filme din cariera renumitei regizoare belgiene recent disparute dintre noi si originile limbajului sau cinematografic.
Construit din inregistrari filmate de actrita insasi cu o camera de 16 mm, fragmente de jurnal, scrisori si imagini de arhiva, si narat in suedeza de Alicia Vikander, documentarul Ingrid Bergman: In Her Own Words (r. Stig Björkman) exploreaza personalitatea complexa din spatele imaginii actritei suedeze. Fascinantul Helmut Berger, Actor (r. Andreas Horvath) e un portret deranjant de intim al personalitatii dificile a actorului Helmut Berger (71 de ani), fosta muza si iubit al regizorului Luchino Visconti. Incredibilul Doomed Beauty (r. Helena Třeštíková) urmareste povestea tragica a actritei cehe Lida Baarová, cunoscuta pentru frumusetea ei si relatia amoroasa cu Joseph Goebbels.
For the Love of a Man, regizat de Rinku Kalsy si prezentat la Venetia in 2015, are ca subiect fanatismul din jurul personalitatii lui Rajinikanth, un actor indian de 64 de ani idolatrizat de patura cea mai saraca a societatii. A Flickering Truth, in regia lui Pietra Brettkelly, este un documentar tulburator despre cinefili impatimiti care au restaurat mii de ore de material din trecutul cinematografic al Afganistanului, dupa trauma regimului taliban. Fury of The Demon este o ancheta captivanta care porneste pe urmele filmului omonim din 1897 al lui Georges Méliès, supranumit „cel mai mortal film facut vreodata”. Legenda spune ca vizionarea lui ii face pe spectatori violenti.
50 Days in The Desert (r. Fabrizio Maltese) documenteaza turnajul de 7 saptamani in desertul Sahara al filmului The White Nights (r. Joachim Lafosse, cel mai bun regizor la Festivalul de la San Sebastian in 2015) si examineaza dinamica relatiilor interpersonale care se creeaza pe platoul de filmare si rolul de manipulator al regizorului. In cel mai recent documentar al sau, epicul si emotionantul It All Started at the End, regizorul-cult Luis Ospina indreapta camera in trecut, inspre radacinile sale in grupul Cali, colectivul de artisti columbieni care a revolutionat arta, cinematografia si literatura, in timp ce tara era acaparata de narcoterorism si razboi de gherila in anii ‘70 si ‘80.
Filmul care da si titlul sectiunii, Cinema, Mon Amour (r. Alexandru Belc), reuneste povestile din spatele cinematografelor de stat abandonate din Romania, prin intermediul protagonistului Victor Purice, un adevarat Don Quijote care a luptat zilnic pentru salvarea salii Dacia Panoramic din Piatra Neamt.