Veste bună de la Bruxelles pentru producătorii de mașini din România: „Este o gură de oxigent”
Măsurile de relaxare adoptate la Bruxelles vin ca o gură de aer proaspăt pentru constructorii de autoturisme.
Oficialii europeni au decis să le acorde producătorilor auto o amânare de 2 ani, ca să poată scoate pe piață mașini mai prietenoase cu mediu, dar și să respecte țintele de emisii de dioxid de carbon.
Conform regulilor Uniunii Europene, constructorii - care rămâneau în urmă cu tranziția spre verde - erau obligați să plătească amenzi de aproape 15 miliarde de euro doar anul aceasta sau să vândă mai multe vehicule electrice.
Cum ajută decizia industria auto din România
Adrian Sandu, președinte Asociația Constructorilor de Automobile din România: Prin decizia Comisiei Europene s-a validat o amânare a plății - dat fiind faptul că nu s-a atins pragul de emisii, de scădere a emisiilor de vehicule noi până în anul 2025 - pentru o perioadă de 3 ani - astfel încât constructorii dacă nu își vor atinge în acest an vor avea posibilitatea ca în următorii doi ani să își atingă pragul acesta într-un mod mai accelerat.
Măsura va ajuta și industria auto din țara noastră, după un început de an nu tocmai promițător. În primele trei luni, producția în uzinele de la Mioveni și Craiova a frânat cu peste 11 procente față de aceeași perioadă din 2024, arată datele Asociației Constructorilor de Automobile din România.
Adrian Sandu, președinte Asociația Constructorilor de Automobile din România: În fața provocătorilor cu care s-a confruntat industria auto - prețurile la materiale, prețurile la energie, criza semi-conductorilor, conflictul comercial cu Statele Unite - este o gură de oxigent astfel încât să își păstreze competitivitatea, locurile de muncă.
Presiuni pentru o tranziție spre mașini electrice
La nivel european, cererea de autoturisme noi nu a revenit la nivelul de dinainte de pandemie, iar tranziția către mașinile electrice creează o presiune și mai mare. Asta în condițiile în care vânzările de vehicule noi pe benzină sau motorină vor fi interzise după 2035.
Alex Seremeț, purtător de cuvânt producător auto: Această minimă relaxare nu o să încurajeze la scumpiri din această perspectivă. Ce este foarte important din 2026 o să fie o reanalizare a obiectivelor, e foarte important să ințelegem că o tranzitie spre electrice nu se face fără infrastructură, de a oferi șansa clienților de a alimenta la birou sau acasă, fără aceste scenarii nu putem să facem tranziția.
Importante rămân și stimulentele financiare pe care guvernele le oferă. La noi, schimbarea regulilor în cazul programului Rabla a dus la o scădere cu 36% a înmatriculărilor de electrice în primele luni ale anului. Acum, statul oferă 7.500 de euro pentru o mașină electrică, 3.000 de euro pentru un plug-in hybrid și 2.000 de euro pentru o un autoturism pe benzină.
Sursa: Pro TV
Etichete: uniunea europeana, amendă, masini, masini electrice, producator,
Dată publicare:
10-05-2025 09:23